Olasz menedzsereket vádoltak meg a Fiat Chrysler károsanyag-kibocsátási eredményeinek meghamisítása miatt.

2021.06.21
A Fiat Chrysler dízelmotor-programjának két olasz vezetőjét vádolta meg a detroiti szövetségi bíróság egy folyamatosan terebélyesedő csalási ügyben, amely szerint manipulálták az Egyesült Államok kibocsátási tesztjeit.

A tárgyban érintett vádiratok részletezik a Környezetvédelmi Ügynökség átveréswére irányuló cselekményeket azzal, hogy több mint 100 ezer dízel üzemű kisteherautó és terepjáró esetében nem valós adatokat tüntettek fel a tesztek során.

Mindkét vádlott: Sergio Pasini és Gianluca Sabbioni is olasz állampolgár, ellenük kilenc pontban emeltek vádat, köztük pl. azért, mert megsértették a Tiszta Levegő Törvényt és az Egyesült Államok ellen irányuló csalást illetve összeesküvést is elkövettek. Az olasz személyeket őrizetbe vették, azonban az olasz hatóságok még nem nyilatkoztak arról, hogy kiadják-e őket az Egyesült Államoknak.



A bíróság szintén megvádolta az ügyben a Michigan állambeli Bloomfield Hills-ben élő Emanuele Palmát is, aki ellen már 2019-ben is vádat emeltek hasonló szervezkedés miatt, most azonban tíz vádpontban készült ellene vádirat, amely többek között összeesküvésről, a Tiszta Levegő Törvény megsértéséről és az FBI-nak és az EPA-nak tett hamis állításokról szól.

Az Igazságügyi Minisztérium közleményében azt állította, hogy a három férfinak „társ-összeesküvői” vannak a rendszerben, jelezve, hogy még további vádak is lehetségesek.

Mindhármukat azzal vádolják, hogy a 3 literes dízelmotorok esetében szándékosan átkalibrálták a kibocsátáscsökkentő szoftvert, így az EPA tesztciklusai alatt teljesítették a nitrogén-oxid követelményeket, ugyanakkor a megengedettnél nagyobb szennyezést bocsátottak ki a járművek.

A Fiat Chrysler, amelyet a francia PSA Peugeot konszernnel megtörtént egyesülés után most Stellantis néven ismernek, közleményében elmondta, hogy együttműködik a nyomozásban, és korábbi nyilatkozataqikra hivatkozva tagadták, hogy szándékos programban vettek volna részt a motorok átprogramozására, ezáltal a tesztek megcsalására.

Mindemellett Palmát, Pasinit és Sabbionit azzal is vádolják, hogy másokat arra késztettek, hogy „hamis és félrevezető nyilatkozatokat tegyenek az FCA szabályozóinak az érintett járművek kibocsátás-csökkentési funkcióiról annak biztosítása érdekében, hogy az FCA megkapja a hatósági jóváhagyást az érintett járművek Egyesült Államokban történő értékesítésére.” – ahogy az igazságügyi minisztérium közleményében megjelent.

A csalás segítette az FCA-t abban, hogy a kategóriájában a legjobb üzemanyag-fogyasztást érje el, vonzóbbá téve a járműveket a vásárlók számára.” - állítják az ügyészek.

2019-ben a Fiat Chrysler vállalta, hogy dollár százmilliókat fizet, köztük egy 300 millió dolláros bírságot az amerikai kormánynak a kibocsátási csalással kapcsolatos vádak rendezése érdekében. Az Igazságügyi Minisztériummal és az EPA-val kötött megállapodás értelmében az autógyártónak vissza kell hívnia és meg kell javítania több mint 104 ezer nem megfelelően kalibrált SUV-t és kisteherautót. A járműveket 2014 és 2016 között gyártották.

A Fiat Chrysler mindezen túl vállalta, hogy 280 millió dollárt fizet a járműtulajdonosok által indított perek rendezésére - ami tulajdonosonként körülbelül 2800 dolláros kifizetést eredményez - és 19 millió dollárt fizet Kaliforniának, hogy rendezze a hasonló állami szabályozási vádakat.

A Fiat Chrysler fenntartja, hogy nem volt benne szándékosság, hogy átverjék az emissziós teszteket, így a vállalat hivatalosan nem ismeri el a jogsértést.

Forrás: Independent

Oldalainkon HTTP sütiket használunk, a jobb működésért. További információk