Még mindig nem indult el a Fiat Panda gyártása
2025.02.01
Van esély "az autóipar hatalmas növekedésére" idén, miközben hónapokat késik az elektromos Grande Panda gyártása Kragujevacban?
A hivatalosan júliusban bemutatott
FIAT Grande Panda gyártása Kragujevacban még mindig nem indult el. A gyártó szalagok indulását eredetileg őszre tervezték, de még január végén sem indul el itt a termelés. Az indulás - bár késik, és az elektromos autók gyártása sem éppen jövedelmező jelenleg Európában, sőt egyelőre azt sem tudni, hogy a jövőben ezek a járművek mennyibe fognak kerülni – a szerb elnök azért még bizakodik.
„
Idén az autóipar óriási növekedésére számítok, legalábbis a FIAT Panda miatt, bár gondjaink lesznek a beszállítókkal, az autóalkatrészek gyártóival az európai termelés visszaesése miatt”. –
mondta Aleksandar Vucic.
Az európai autóipar tehát bajban van, de
Szerbiában ebben a szektorban egyértelműen növekedés várható.
Uros Delevic közgazdász viszont ennél szkeptikusabb: „
Nagyon kötődünk ehhez az európai Titanichoz, ezekhez a gazdaságokhoz, amelyek sajnos hanyatlófélben vannak. Akik ilyen gazdaságokhoz kötöttek bennünket, nem gondoltak a diverzifikációra. Ez a GDP szempontjából egyre hanyatlóbb birodalom.” –
mondta.
„
A jólétet a kragujevaci Stellantis gyárban kell biztosítani, ahol az elektromos Grande Pandát gyártják majd. Talán – ha sikerül elérni a 2013-as 113 ezres Fiat 500L-es rekordját...” –
mondta Zoran Radovanovic kragujevaci újságíró.
„
Nem tudjuk, hogyan fog teljesíteni az európai piacokon. Feltételezem, hogy Franciaországban megy majd a legjobban, mert ott a legkedvezőbbek a támogatások. Németországban nem megy jól, mert a németek már nem támogatják az elektromos autók értékesítését. Hollandiában erősebb értékesítést jelentettek be, de ott lényegesen alacsonyabbak a támogatások. A másik dolog, hogy kiélezett a verseny, ott van az elektromos Citroen C3, amely ugyanazon a platformon van, mint a FIAT Panda.” –
mondta Radovanovic.
Az elnök azonban nem tekinti mindezt versenynek, viszont az általa ígért növekedés mellett – ez is
elbocsátásokat jelezhet előre.
„
Németország nem tud hetvenezer dolgozót elbocsátani, és itt minden rendben lesz, miközben mi csak, vagy többnyire a német iparral működünk együtt.” –
mondta Aleksandar Vucic, Szerbia elnöke.
Ennek a jelenségnek a közgazdaságtanban van definíciója: „
Munkahely nélküli növekedés. Vagy foglalkoztatás nélküli növekedés, amely a termelékenység növekedése miatt következhet be.
Delevic megjegyezte, hogy Németország már bezárt néhány gyárat az autóiparban. A munkanélküliség növekszik, és ez minden bizonnyal tükrözi vállalataik munkavállalási kapacitását Szerbiában.
A kragujevaci elektromos „Panda“ megvásárlásához
a szerb állam 5000 eurós támogatást ajánlott fel a Környezetvédelmi Minisztérium bejelentése szerint. Az esetleges elbocsátásokra pedig végkielégítést készítenek elő.
Itt válogathatsz a jelenleg készleten lévő Fiat modellek közül:
Forrás: N1 Info Serbia