Lágy-hibrid rendszerrel érkezik a Fiat Tipo Cross

2022.08.03
Bár mindig is a Fiat hagyományos erősségei közé tartoztak a városi autók, és az utóbbi időben a klasszikus 500-as variációi is ide sorolhatóak, viszont a gyártó az alsó-középkategóriás szegmensben is szeretne jelen lenni a Tipóval, lágy-hibrid hajtáslánccal érkezik a Tipo Cross.

El kell ismerni, hogy a Tipo soha meg sem közelítette a Fiat kisebb modelljeit sem a kapott kritikák, sem az eladási adatok tekintetében, de most ez a modell is új hajtásláncot kapott, amely lehetővé teszi a gyártó számára, hogy 100%-ban villamosított modellkínálattal jelenjen meg a piacon.



A Fiat 500X-hez hasonlóan ez a modell is az 500X-ben megismert motorral kerül forgalomba, s bár Hibrid jelvényt kapott, ez a Tipo valójában csak egy 48 V-os lágy-hibrid hajtáslánccal rendelkezik.

Azonban, ahogy az olvasóink emlékezhetnek az 500X áttekintéséből, ennek a hajtásláncnak az innovatív tulajdonsága, hogy a legtöbb lágy hibridtől eltérően képes az autót csak elektromos meghajtással is mozgatni – igaz, nagyon alacsony sebességgel. Körülbelül 20 LE-nek megfelelő akkumulátorhajtást használ, hogy leutánozza az automata autóknál szokásos „kúszó” funkciót benzinmotor használata nélkül, ami hasznos lehet például parkoláskor vagy nagyobb forgalmi dugókban.



Ez egy újszerű ötlet, és a gyakorlatban is jól működik. A lágy-hibrid rendszer további előnyei közé tartozik a motor segítése gyorsításkor, illetve a motor leállítás engedélyezése szabadonfutás közben, bár ez utóbbi funkció meglehetősen függ az akkumulátor töltöttségi szintjétől és egyéb körülményektől is, például hogy éppen működik-e a klíma.

Megtakarítás szempontjából a hajtáslánc meglehetősen hatékonynak tűnik – a hivatalos teszteken körülbelül 10 g/km-rel javítja a CO2-kibocsátást, az egyenértékű benzines modellhez képest, plusz 30 LE-vel több áll a rendelkezésünkre. Ez elegendő ahhoz, hogy elfogadható teljesítményt nyújtson, és a Tipo meglehetősen szelíd a városban. Bár a benzinmotor kissé pörgős lehet, és nem mindig a legsimábban fut. A hétfokozatú automata sebességváltó – amelyet a Fiat újonnan fejlesztett ki ehhez a hajtáslánchoz – megfelel az előírásoknak.



A hibrid hajtásláncot most egyelőre még csak a Tipo Cross változat esetében kínálja a Fiat, egy olyan változatot bemutatva, amely terepjáró stíluselemekkel, például csúszólemezekkel és tetősínekkel is rendelkezik, és 7 cm-rel magasabb, mint a normál Tipo.

Vezetéskor azt tapasztalhatjuk, hogy a kormányzás nem mindig tökéletes, a kezelhetőség pedig elég laza határokon belül mozog. Az utazás minőségére nem lehet panaszunk, kényelmes még kanyargós, hegyi utakon is, de a kátyúknál azért érezhetünk némi kényelmetlenséget is.



Az utastér minősége vegyes érzelmeket kelthet, bár maga az utastér meglehetősen tágas. Itt-ott nagyon olcsónak tűnő műanyag borítást fedezhetünk fel az ajtókon és a műszerfal alsó részein, viszont összességében pénztárcabarát a díszítés, sőt a bőr kormánykerék kifejezetten jó minőségűnek tűnik.

A digitális illesztőprogram-kijelző és az infotainment érintőképernyő nagyon szép grafikát kínál.



A hátsó üléseken ülve a láb és a fejtér meglehetősen jó, a 440 literes csomagtartó pedig igazán nagynak számít a szegmensben.



A Tipo néhány kisebb hibája talán megbocsátható lenne, ha jó ár-érték arányt kínálna, de sajnos az árlistákat átlapozva kiderül, hogy az 500X-hez hasonlóan rossz a várható maradványértéke. Ez azt jelenti, hogy egy felszereltségében megfelelő Ford Focus Active lágy-hibridhez képest a Fiat kilométerenkénti költsége alapján több mint 15 Forinttal drágább. Ennek ellenére a jobb CO2-kibocsátási adatok azt jelentik, hogy valamivel környezetbarátabb választás, mint a Ford.

Itt válogathatsz a készleten lévő Fiat modellek közül:


Forrás: Business Car
Oldalainkon HTTP sütiket használunk, a jobb működésért. További információk