Kompakt, de korántsem ölelnivaló: az Abarth 600e egy kis méretű, de ütős elektromos autó, de nem mindenkinek tetszik

2025.08.15
Az Abarth második nagy teljesítményű elektromos autója, a 600e megdobogtatja a szíveket, hiszen kívül-belül merész újításokat tartalmaz, ennek ellenére a stílusjegyeiben nagyon megosztó.



Amikor a Fiat 2007-ben újraélesztette az Abarth névet, mint nagy teljesítményű almárkát, nem láthatta előre az óriási Stellantis konglomerátum árnyékát, amely a horizonton leselkedett arra, hogy elnyelje a Fiatot, az Abarth-ot és számos más gyártót is.



Ezt a fejlesztést párosítva a start-stop rendszerekkel a teljes elektromosítás felé való elmozdulással, úgy tűnt, hogy az Abarth különc piaci rése veszélybe került ezen lépése során. Az Abarth mindig is az excentrikus autókra specializálódott, legyen szó akár a köpködő 695 Bipostóról (a Fiat 500 erősen hangolt változata), akár a 124 Spiderről (a Fiat 124 Spider felturbózott változata, ami viszont egy átépített Mazda MX-5 volt), mégsem talált rá igazán soha a rajongók szívére.



A helyzet némileg megváltozott az Abarth 500e, a márka első tisztán elektromos autójának érkezésével. Tagadhatatlanul élvezetes vezetni, akárcsak az alapjául szolgáló Fiat 500e, az Abarth 500e is a karikatúra és a zsenialitás közötti vékony mezsgyén mozgott. Az olyan részletek, mint a fedélzeti „Abarth hanggenerátor”, amely kipufogógáz-búgást emulált a JBL audiorendszeren keresztül az utastérbe, és a tágabb világba is, valamint az autóban szétszórt skorpiómotívumok bősége, jellegzetesek, mégis megosztóak lettek.



Ahogy az éjszaka követi a nappalt, az Abarth most ugyanilyen bánásmódban részesítette az 500e nagyobb testvérét, a 600e-t. Amikor először bemutatták, az Abarth 600e még inkább hajlott ezekre a fiús versenyzői vonásokra. Egy hét a volán mögött feltárta ennek a kompakt crossovernek egy lágyabb, praktikusabb oldalát, különösen az apró 500e fakó hatótávolságához és szűkös helykihasználásához képest.



Egy ilyen autóval a legjobb, ha sodródunk az árral, és elfogadjuk, hogy nem minden formatervezési furcsaság, különlegesség és grafikai díszítés lesz az ízlésünknek megfelelő. Az Abarth 2025 legalább annyira szól az életstílusról, mint a vezetésről, egy multinacionális cég elkerülhetetlenül elavult és szeszélyes „menő” definícióján keresztül szűrve. Például a Scorpionissima bemutató modell hipnotikus lila és savas zöld fényezése, amelyből 1949 darabos limitált kiadás készült (utalás a márka eredeti alapítási évére), feltűnő, de aligha stílusos.



A bravúr mögött egy arányos autó rejtőzik. A városi crossover és a kompakt SUV között elhelyezkedő 600e a Stellantis e-CMP EV platformját használja, amely egy kiváló márkák közötti alkatrész, és amely az Alfa Romeo Junior, a Jeep Avenger, a Peugeot e-208, a DS 3 Crossback és más modellekben is megtalálható. Mindezen autókban van valami közös: hagyományos márkáktól származnak, és a múltbeli idők formatervezési és stílusjegyeit használják fel identitásuk és vonzerejük megerősítése érdekében.



Az Abarth 600e ezen megközelítése meglehetősen felszínesnek tűnik, bár a dinamikában számos fontos módosítás történt. Ezek közé tartozik a szélesebb első és hátsó nyomtáv, a dedikált nyomtáv üzemmód, a nagyobb fékek, a vastagabb gumiabroncsok és a megnövelt teljesítmény (ami a Scorpionissima modellben 278 lóerőnek felel meg). Igen, nehéz, de ez a valaha készült legerősebb Abarth modell is.



A tuningolás meghozta gyümölcsét, mert a 600e feszesnek és kiegyensúlyozottnak érződik, határozott rugózást biztosít, amit az akkumulátor súlya nem tompít túlságosan. A kormányzás szépen kalibrált, és a plusz teljesítmény „Scorpion Track” módban is érezhető. A legtöbb elektromos autóval ellentétben nincs „gazdaságos” beállítás. Ehelyett a „Turismo” módot kell választani, amely korlátozza a végsebességet és tompítja a gázreakciót. Hacsak nem találsz egy üres alsóbbrendű utat, valószínűleg ezt az üzemmódot kell követned, mivel ez az egyetlen módja annak, hogy megközelítsd a bejelentett 300 km-es maximális hatótávolságot.



Az 500e-hez hasonlóan ez a kissé kiábrándító adat az Abarth fő hátránya, amit nem segít a lassú, 100 kW-os maximális töltési sebesség sem. Ha el tudod fogadni a tempó és a lustaság ezen ellentmondásos keverékét, és nem bánod a színek, grafikák és logók élénk színeit, akkor a 600e-t valóban érdemes megfontolni, mint egy lendületes járgányt, amely kellemesen hosszú utazási potenciállal rendelkezik.

Itt válogathatsz a jelenleg készleten lévő Fiat modellek közül:


Forrás: Wallpaper
Oldalainkon HTTP sütiket használunk, a jobb működésért. További információk