Hogy lesz két Fiat Spiderből is elektromos autó?

2023.02.14
Nincs annál jobb, mint egy (vagy két) Fiat Spider átalakítási történet? Mit szólnál egy ilyen iker-sztorihoz? Barb és Derek most megosztják velünk a történeteiket arról, hogy két legendás Fiat Spidert hogy vérteznek fel elektromos hajtáslánccal.

A nagy kérdés az lehet minden ember fejében, hogymiért restaurálna és alakítana át valaki egy kevéssé ismert Fiatot?” Szerintünk a válasz egyértelmű: a szenvedély vezérli ezeket az embereket. Az autó iránti szenvedély és az elektromosság iránti szenvedély. Biztosan nem azért csinálja valaki, hogy profitot termeljen.



Derek Fiat Spiderje ’75-ben, Barbé ’79-ben készült. Mindkettőt magánúton hozatták be Ausztráliába, mivel a Fiat akkoriban nem importált ilyen modelleket arrafele. Azt mondták, hogy ugyanakkor a Spider nagyon népszerű modell volt pl. az Egyesült Államokban. Derek számára gépészmérnökként ez nem tűnt annyira kihívásnak, Barbnak viszont rengeteg szakmai segítségre volt szüksége, hiszen ő a szakmáját tekintve orvos.

Visszatérve a miértre: Derek és Barb is imádnak bütykölni. Barb gyerekkorában szétszedte az órákat, hogy megtudja, hogyan működnek. Derek azt mondta, szedett már szét motorkerékpárokat. Felesége, mint ápolónő azonban már munkájából kifolyólag átélte a motorbalesetek következményeit, és nem akart a férjével motorozni. Ugyanakkor azt mondta, megbeszélték, hogy az átalakított, kétüléses Spidert szívesen vezetik majd hétvégenként mindketten. A Spider azért tetszik Dereknek, mert a maga idejében csúcstechnológia volt, a maga tekercsrugóival és a tárcsafékekkel – sokkal jobb, mint pl. az MGB.



Barb megemlítette, hogy eredetileg nem a Spider átalakítását tervezték, hanem azt, hogy helyreállítsák azt, amit eredeti motornak gondoltak. Amikor kiderült, hogy a motor valójában nem megfelelő az autóhoz, elkezdtek alternatívákat keresni. Megvásárolt egy Fiat 132-es motort (ICE), de barátja, Adrian – aki az autót felújította – meggyőzte őt, hogy inkább felejtse el. Azt mondta, akár azonnal villanyra is válthat. Miért várna olcsóbb és hatékonyabb akkumulátorokra? Az elektromos hajtás azt jelenti, hogy nem csak hétvégére, hanem napi vezetésre is használhatja az autót, és klímaberendezést is beszerelhet a múzeális járműbe.

Amikor a költségekről kérdezték, Barb elnevette magát, és azt mondta:Nos, mondjuk sokkal (sokkal) olcsóbb lenne új Teslát venni! De számomra ez az új dolgok elsajátításáról és a „projekt” meglétéről szól. Nem tervezem eladni az autót, szóval semmiképpen nem arról van szó, hogy pénzt keressek vele.



A munka egy részét saját maga kívánja elvégezni: „A karosszéria nagyon fontos része az autó esztétikai elemeinek… ezért ezt, magát az átalakítást és a kábelköteg átdolgozását a profikra bízom. Azt tervezem, hogy magam rakom össze az autó többi részét… rengeteg kézikönyv és a Fiat guru segítségével, akik már felújították korábban az autóikat.

Derek eddig már 6000 ausztrál dollárt költött az elektromos járművek motorjára és inverterére, és 20 ezer ausztrál dollárt az akkumulátorra. Saját maga dolgozik a kocsin, így munkadíj nem merül fel. Arra számít, hogy több akkumulátormodulja lesz, és azokat fogja használni a háza áramellátására is.

Barb viszont fizet egy szakembernek, aki elvégzi az átalakítási munkát, és reméli, hogy a végszámla valahol 40 ezer dollár körül megáll majd.

Barb még nem döntötte el, hogy melyik motort válassza.Imádom az Electric GT rekeszrendszereket… de ezek valamivel drágábbak, és nem jöttem rá, hogy ez valódi megtakarítást jelent-e a telepítési időben stb., és hogy jobban illeszkedik-e a meglévő sebességváltóhoz. (Van egy olyan, amelyet kifejezetten a Fiat Spider átalakítására terveztek.)



A költségek sokkal magasabbak lennének, ha még hozzászámítanánk a helyreállítás költségeit is. Ez a cikk most kizárólag csak a két Spider villamosításával foglalkozik. Dereknek és Barbnak is napelem van a házaik tetején, így ingyenes lesz a Spiderek töltése.

Mi a helyzet azokkal, akik csak kritizálni tudják az ilyen extrém megoldásokat? Barb és Derek is azt mondják, hogy elsöprő támogatást kaptak mind a helyi elektromos járművek közösségétől (Australian Electric Vehicles Association), mind az ún. ’Fiatisták’-tól – sokan közülük hálásak, hogy két újabb Spidert látnak majd újra az utakon.

A Fiat Facebook-oldalának egyik tagja azt mondta: „Amint meghallottam a Spider EV ötletet, a gépemet azonnal kikapcsoltam… (hányok emoji)...”, de aztán visszatért, miután meghallotta, hogy nem is eredeti motor van a járgányban – „Ez a te autód, meg tudod csinálni, csinálj amit akarsz!" Barbot meglepte, hogy a Fiatisták összességében milyen támogatóak voltak vele szemben.

Köszönettel tartozom Adrian-nek, aki szintén érdeklődik a régebbi autók átalakítása iránt, és rengeteg kutatást és tanfolyamot végzett az átalakításokkal kapcsolatban.” – mondta.

A család is mellettük áll. Derek lánya már bejelentette igényét „Charlotte”-ra. Barb pedig „Pini”-nek nevezte az autóját (Pininfarina, a Fiat 124 Spiderért felelős híres autótervező után – A Szerk). Reméli, hogy a férfi helyeselni fogja a villamosítást – elvégre előrelátó volt. A férje nem panaszkodhat sokat – van egy félig felújított Hummer-ük is a házuk alatti garázsban!

Derek folyamatosan kerüli, hogy elmondja a Fiat szerelmeseinek, hogy a felújított Spider-je elektromos lesz. Elmondta, hogy az elektromos átalakításnál a motor hangja már nem rejti el az autó által keltett egyéb zajokat. Azt mondja, dolgozik azért rajta, és gondoskodik arról, hogy minden szigetelve legyen, hogy nagyon „csendes vezetési élményben legyen része” annak, aki beül majd a kormánykerék mögé.



Természetesen vannak, akik utálják, hogy elveszítik az ICE-t egy veterán autóból – és ezt teljesen megértem. Még mindig küzdök azért, hogy legyen végre egy „néma” autóm!” -tette hozzá Barb.

Megkérdeztük Tőlük, hogy volt-e olyan időszak, amikor fontolóra vették, hogy feladják a több éve tartó drága projektet. Derek szerint a döntés nagyon régen megfogalmazódott. Egyszer, amikor Barb súlyos balesetet szenvedett, és megállapították, hogy alapos munkát igényel az elülső rész rendbehozatala. „Amikor a számlák összeadódnak, elgondolkozol... Esetleg vásárolsz egy jobbat, és kezdje újra az egészet?

Ekkor mindketten fontolóra vették ezt a fordulópontot. Barb túl makacs, azt mondta nekem. Ha valamit elkezdesz, fejezd is be. Ráadásul Pini-hez már kialakult egy érzelmi kötődés is. Derek meg csak úgy gondolta, hogy van értelme folytatni. „Ha egy autót ICE-ről EV-re akarsz átalakítani, győződj meg arról, hogy életed végéig értékelni fogod-e. A Spider ennek a művészetnek a legjobb példája.

Mindketten úgy gondolják, komoly ok kell ahhoz, hogy helyreállítsák azt, amit szeretnek. Autós emberként minden Spider-átalakítást önmaguk tükörképének tekintenek.

Itt válogathatsz a jelenleg készleten lévő Fiat modellek közül:


Forrás: Clean Technica
Oldalainkon HTTP sütiket használunk, a jobb működésért. További információk