Fiat Punto Mk1 – egy örök darab, amely közel 30 éve közöttünk van

2023.11.01
Egy bizonyos kor felett ma már nehéz elhinni, hogy a Fiat Punto lassan 30 éve velünk van, főleg, hogy a szép olasz design vonalai még ma is viszonylag modernnek számítanak. Ha jól bánunk vele, még sokáig velünk is maradhat.

Az eredeti Fiat Punto nagy jelentőséggel bírt akkoriban a Fiat számára, felváltva a több millió példányban eladott Unót, amely megerősítette a márka már amúgy is ragyogó hírnevét a kisautók kategóriájában.



Míg a Fiat Uno nagyon is régimódi Fiat volt, olcsó műanyagokkal és ónozott könnyűfém karosszéria elemekkel, viszont nagyszerű volt vezetni. Ezzel szemben a Fiat Punto már akkoriban is egy sokkal „érettebb” autó volt.

Európában az igény és az érdeklődés a kisméretű autók iránt nagyon gyorsan fejlődött és a közben megjelent új modellek, mint például az Opel Corsa, vagy a Renault Clio, a stílus és a belső minőség szempontjából is meghatározónak számítottak.

A Punto ekkoriban a piacon a Fiat felzárkózó autója lett. Az 1993-as Frankfurti Autószalonon mutatták be, majd néhány héttel később a London Motorfair-en is megismerhették a látogatók. A modell értékesítése végül 1994 januárjában indult el Európa-szerte.

A nagyközönség jól fogadta, a szakértők dicsérték kivételesen szép belső terét, szokatlan, mégis jóképű stílusát és meglepően tisztességes összeszerelési minőségét.

Úgy tűnt, hogy az új Fiat Punto sikere megállíthatatlan, amit alátámasztott az is, hogy 1995-ben elnyerte Európában az „Év Autója” díjat.

A megjelenésekor három féle motor szerepelt a kínálatban öt féle változatban. rendelni lehetett a Fiat Uno-ból már ismert 55 lóerős, 1,1 literes motorral, a Fiat Fully Integrated Robotised (FIRE) 1,2 literes (1242 köbcentis) motorjával, ezen belül 60, 75 és 85 lóerős teljesítményű változatokban, végül pedig egy 1,7 literes dízel is volt a kínálatban azok számára, akik szerint a benzinmotoros változatok nem elég takarékosak.



Az ötfokozatú kézi sebességváltó mellett a 60SX modellt már CVT automata sebességváltóval is lehetett rendelni, összhangban a technológiát alkalmazó többi korabeli kisautóval, mint például a Ford Fiesta, a Rover Metro, vagy a Nissan. Micra.

1995-ben azután a Fiat piacra dobta a Punto Sporting modellt is, 1,6 literes, 88 lóerős motorral, amelyet 1997-ben 85 lóerős, 1,2 literes motorra cseréltek.

Azután az igazi hot hatch rajongók számára érkezett a 134 lóerős Fiat Punto GT is, 1,4 literes turbófeltöltős motorral – ez pedig már elég volt ahhoz, hogy 7,9 másodperc alatt felgyorsuljon álló helyzetből 100 km/h sebességre. A végsebessége 200 km/h volt. Vitathatatlanul gyors volt, az biztos, de nem volt éppen kifinomult…

Ha ez nem lett volna elég, később érkezett a kabriós változat is. A Bertone által gyártott Fiat Punto Cabriolet teljesen elektromosan behúzható tetővel volt megrendelhető, ugyanakkor a piacon az egyik legolcsóbb vászontetős volt.

Európa-szerte 55 ezer darabos eladást értek el vele – igaz ez csak egy kis töredéke volt az ugyanebben az időszakban összesen gyártott kétmillió darab ferdehátú Puntonak, de ennek ellenére akkor is lenyűgöző értékesítési eredmény volt.

A Fiat Punto akkoriban egy nagyon sikeres szupermininek számított, és egyben elég strapabíró is volt – még ma is ritkán látni olyat, amelynél a karosszéria korróziója kiterjedt lenne, bár a küszöbök és a padlólemezek mindig hajlamosak voltak a rejtett rozsdára, amiről köztudott, hogy idő előtt a végét jelentheti sok egyébként okos és reprezentatív autónak.



Mivel az első generációs (Mk1) Fiat Punto viszonylag gyorsan eltűnt az országutakról, most eljött az idő, hogy újra elővegyük őket, hiszen a kis ikonikus Fiatoknak mindig is erős volt a klasszikus követő tábora, és ahogy ezek a régi modellek az utakon egyre ritkábbak, egyre értékesebbé is válnak.

Az is igaz, hogy egy nem kevés pénzből felújított Fiat Punto eladásából nem fogunk elég bevételhez jutni ahhoz, hogy azonnal nyugdíjba is vonuljunk, de tulajdonképpen egy történelmi jelentőségű autó tulajdonosává válhatunk, sok pozitív követővel, szórakoztató vezetési tulajdonságokkal és azzal a képességgel, hogy úgy használhatjuk napi rendszerességgel, hogy a meghibásodás esélye nem nagyobb, mint a legtöbb, ma megvásárolható modellé. A Fiat Punto Mk1 roppant egy megbízható, strapabíró kisautó volt, és még mindig az, ha jól bánunk vele...

Itt válogathatsz a jelenleg készleten lévő Fiat modellek közül:


Forrás: Honest John
Oldalainkon HTTP sütiket használunk, a jobb működésért. További információk