Fiat 600e La Prima országúti és városi tapasztalatok
2024.10.01
Első látásra elbűvöli az embert, aki már napok óta használja, úgy érzi, elkezd kialakulni egyfajta szorosabb kapcsolat (szeretet / gyűlölet) ezzel az elektromos SUV-val.
A Fiat 600e elektromos crossover új kihívásokkal néz szembe, mint családi autó! Négy hónapos Fiat 600e használat után rádöbbenünk valamire.
Körülbelül 250 kilométernyi autópálya hatótávja egyszerűen nem elég ahhoz, hogy a mindennapi vezetési igényeinket kielégítse. Mindemellett azért érdemes megjegyezni, hogy a 600e városi SUV-ként valóban remekel. Ehhez persze kritikus fontosságú az elektromos hajtáslánc gyors reagálása is.
A Fiat 600e-be kellemes beülni, mert a világos belső tér szellősen tartja a dolgokat,
az infotainment rendszer is jól működik, még ha hiányzik is belőle a rivális rendszerek sallangja. Szintén lényeges, hogy bosszúságmentes, ami áldás 2024-ben.
A sávtartást segítő rendszer kissé túlbuzgó, de egy fizikai kapcsoló megnyomásával és a képernyőn történő megerősítéssel
kikapcsolható. Ez jó pont!
Egy másik jó pont az a tény, hogy
a 600e valahogy „érzi” az olaszos stílust. Ez az összes kezelőszerv áttekinthetőségéből fakad, és a 600e szinte élőnek és mozgékonynak tűnik, amikor oly sok riválisában nehézkesnek érezzük ezeket a dolgokat.
A gázreakció kiváló, különösen Sport módban, és bár
a fékezés néha hagy némi kívánnivalót maga után, ettől függetlenül
egyenletes. Jó lenne egy kicsit gyorsabb kormányzás is, de ha mindezt együtt vesszük, akkor ennek olyan energiája van, amihez az Opel vagy a Peugeot riválisai a közelébe se jönnek.
Szóval mik az első benyomásaink a belső térről, amikor először beülünk egy Fiat 600e-be? A legtöbben azt mondják: „
Ah, a belső tér nagyon, hm, fehér!”
Aztán gyakran kritizálják a lábtér méretét a második sorban. Ne feledjük, hogy ez egy kompakt SUV, és mint mindig, itt is kompromisszumot kellett kötni a megfelelő méretű lábtér vagy a jó nagy méretű csomagtartó között. Ebben az esetben egyértelmű, hogy a Fiat melyik irányt választotta. S bár szűk a lábtér a felnőttek számára, ez igaz, de ha egyszer behelyeztük a lábainkat, a gyerekek és a viszonylag rövid lábú felnőttek sem lehetnek túl klausztrofóbiások hátul, mert a nagy ablakok és a fehér tónus szellőssé teszi a dolgokat.
Amikor birtokba vesszük a Fiat 600e-t, azonnal megjegyezzük, hogy a csomagtartó milyen nagynak tűnik. Ez az a terület, ami miatt mindenki általában nagyon aggódik, mert nem csak a gyerekekre kell gondolni, hanem mindenre, amit szeretnénk magunkkal vinni.
Mik az első benyomásaink a jármű külsejét illetően? Megálapítjuk, hogy meglehetősen kicsi – 200 mm-rel rövidebb és 100 mm-rel keskenyebb, egy Ford Focus ferdehátúhoz képest –, mégis van négy ajtaja és egy elég tágas csomagtartója. Viszonylag magasan ülünk benne, ami javítja a láthatóságot, és meglehetősen magas oldalfalú abroncsok vannak felszerelve, amelyek segítenek elkerülni a járdaszegélyes súrlódásokat.
A Fiat új crossovere két további ajtóval és néhány további képességgel több, mint a népszerű 500e városi autó.
A Fiat a Stellantis-birodalom tagja, így a 600e és a csoporton belüli más cégek modelljei - mint például a Jeep Avenger – között széles körű platform- és technológiamegosztást alkalmaznak. Szinte az összes műszaki elem közös a két említett modell között – az 54 kWh-s akkumulátorcsomagtól és a 154 lóerős villanymotortól az e-CMP platformig. Ez 425 km-es WLTP szerinti hatótávot ad a 600e-nek – ez pedig nem rossz egy ekkora elektromos autó esetében. Emellett vannak még további kézzelfogható összefüggések is, mint például a megosztott digitális interfészek, a sebességváltó és a (már irritáló) iPad-szerű burkolat a központi szemétgyűjtő számára.
A Fiat és a Jeep megkülönböztetésére tett erőfeszítés, különösen a mi La Prima modellünk esetében, meglehetősen meggyőző, még akkor is, ha van benne leheletnyi „Spag Bol”; ahogy azt az olaszok mondják (
gy.k. Spagetti Bolognese).
Bár a részletek hangzatosak, az általános dizájn egy kicsit kevésbé meggyőző. Ellentétben a kisebb 500e-vel, amely ügyesen továbbvitte a 70 éves modell formáját, a karosszériát, az arányokat és az elegáns részleteket, a 600e esetében ezeket már körülményesebb lett volna megoldani.
Túlméretezett fényszórói és kínos sziluettje miatt már kevésbé mondhatjuk róla, hogy ez lenne az 500e felnagyított változata – ahogy eredetileg gondolták –, inkább elmegy egy elegáns másolatnak, amelyet egy szomszédos csapat tervezett a Google Fordító felhasználásával.
A La Prima kiadásban néhány plüss-szerű elefántcsont színű bőrülés található, kontrasztos kékeszöld vonalakkal és hímzéssel, valamint egy hozzáillő elefántcsont betét és a nem éppen félreérthető elnevezésű „Olasz-tenger”-kék fényezés. Emellett van benne motoros csomagtérajtó nyitás, vezeték nélküli telefontöltés, díszes, 18 hüvelykes könnyűfém keréktárcsák, valamint egy pár fényes külső trikolor, amelyek
kiemelik a Fiat alapvető stílusát.
A La Prima felülmúlja az összes 600e modell alapfelszereltségét, beleértve a meglehetősen keskeny, de okos megjelenésű 10 hüvelykes érintőképernyőt, a kétzónás klímaberendezést, az adaptív tempomatot, a LED-es fényszórókat és a sötét árnyalatú ablakokat a B oszloptól hátrafele.
A Fiat 600e La Prima modell ára
az Autócentrum Szabó Csoport kínálatában jelenleg kb.10,6 millió Ft-tól indul.
Mindez elvezet bennünket néhány kezdeti gondolathoz. A Fiat választéka és városi hatékonysága már most is lenyűgöző. A legtöbb városi utazás végén akár 10 km is kijöhet kWh-nként, ami nagyon jó. Tetszik az általános vezetési összeállítás is, a jármű jól érzi magát a lassú vezetések során, vagyis
ideális a városi forgalomban.
A kormányzás könnyű, a gázreakció tiszta, a fékek pedig megfelelő erősségűek – ez egyetlen modern elektromos járműnél sem magától értetődő. A város határain túli néhány rövid bejárás feltárt néhány kompromisszumot e természetes városkörnyéki képesség érdekében.
De vajon a 600e-ben valóban olasznak érezhetjük magunkat? Egyes bizonyítékok arra utalnak, hogy ez a helyzet, de talán nem abban a pozitív értelemben, ahogyan azt gondoljuk.
Itt válogathatsz a jelenleg készleten lévő Fiat modellek közül:
Forrás: Auto Express