Fiat 600 - elektromos vs hibrid - két autó, de csak egy lehet a győztes

2025.03.15
A Fiat 600 BEV és hibrid változatban is elérhető, de melyiket válasszuk? Nincs jobb módszer egy elektromos autó és egy belső égésű motorral szerelt autó összehasonlítására, mint ugyanazt az autót kipróbálni a különböző meghajtási módokkal.



A Stellantis csoport stratégiája az, hogy a lehető legtöbb modell elérhető legyen a lehető legtöbb hajtáslánccal, a Peugeot, a Citroën, az Opel, a Fiat vagy a Jeep katalógusokat átlapozva azt láthatjuk, hogy egy modell szinte az összes változatban megrendelhető: elektromos, hibrid, néha tiszta benzines és elvétve azért még akad dízelmotoros is.



A titok a fejlesztésben rejlik, mivel gondoskodnak arról, hogy a platform mindenféle megoldást tartalmazzon. A Fiatt 600-as modellje volt az első olyan Fiat, amelyet a Stellantis Group zászlaja alatt a semmiből fejlesztettek ki, és ez volt az egyik ok is, amiért a Fiat indokoltnak látta a PSA-csoporttal való egyesülést.

A korábbi Fiat-csoport – a Fiat Chrysler Automobiles – lemaradt a villamosítás terén, és fel kellett gyorsítania egy teljesen új termékcsaládot, amely trendben volt a piacon.

Az elektromos 600e-vel kapcsolatban sok helyen olvashattuk ezt: „Napi társként a 600e egészen jó választás. Kényelmes, praktikus, könnyen használható, még mindig elég kicsi a városi autózáshoz (4,17 m), de elegendő hely van a csomagtartójában egy szupermarketben történő bevásárlásra, vagy egy hétvégi kirándulásra a gyerekekkel és az ő táskáikkal, játékaikkal együtt. A 385 literes csomagtartó jó, ha nem is kiváló, de a riválisok sem teljesítenek jobban.

Mindez még mindig teljesen igaz a 600 Hybridre is. Valójában ez nem egy full-hibrid, hanem egy lágy-hibrid, vagy MHEV modell, ami azt jelenti, hogy nem arra való, hogy kizárólag elektromos meghajtással furikázzunk vele. 1,2 literes, háromhengeres turbós benzinmotort használ, hatfokozatú duplakuplungos sebességváltóval. A sebességváltó belsejében egy 48 V-os, 29 lóerős villanymotor is található, amelyet egy apró, 0,89 kWh-s akkumulátor hajt meg.

Ami igazán mókás, az az, hogy ez a legkisebb elem – mindössze akkora, mint egy zsebszámológép – és mégis képes meghajtani a 600-ast teljesen elektromos üzemmódban is, 30 km/h alatti sebességgel, óriási… igen, ne tessék kinevetni kérem, 1 km (!), igen, egyetlen kilométer távolság erejéig, és ez igazán hihetetlen.

A hibrid modellt nem azért fejlesztették ki, hogy a 600-ast nulla károsanyag-kibocsátású autóvá tegyék, hanem azért, hogy a külön nyomatékával minden adandó alkalommal segítse a benzinmotort, és ezáltal csökkentse az üzemanyag-fogyasztást. A Fiat szerint 15%-os fogyasztás csökkenést is elérhetünk egy normál 600-ashoz képest, amely kizárólag benzinmotoros meghajtással működik.

Az elektromos 600e ára 13,5 millió Ft körül kezdődik az Autócentrum Szabó Csoport kínálatában, viszont egy 600 hibridet már 8,5 millió Ft körül elvihetünk. Maradt még valami kérdés arról, hogy melyiket érdemesebb megvásárolni?



Az elektromos motornak van egy másik igen pozitív tulajdonsága is. Egy úgynevezett e-creeping funkció, amely parkoláskor vagy más kisebb manőverezési helyzetekben egyszerűen leállítja a benzinmotort.

A 136 lóerős változat jobban húz, mint a 100 lóerős, de mindkettőt kényelmes vezetni. A kettő közötti árkülönbség kb. 700 ezer Ft, és néhány funkció, például a vezetési módok és az extrém regeneráció csak az erősebb opciónál érhető el. Az árát tekintve pedig logikusabbnak tűnik beszerezni a 136 LE-s változatot.

Leginkább a városban élvezetes vezetni, a legtöbbet itt lehet kihozni a hibrid képességekből. A 600-as hibrid itt kb. 6,1 literes átlagfogyasztást ér el. Ha több autópálya-kilométert megyünk vele, ez körülbelül egy literrel nőni fog, mivel az elektromos motor jelentősége jelentősen csökken, és a belsőégésű motor maga végzi el a munka nagy részét.

Ne áltassuk magunkat! A 600 Hybrid akkor is többnyire csak egy benzines 600-as marad, amelyet egy kis barát segít, de a Fiat úgy alakította ki a dolgokat, hogy valóban maximalizálja a belsőégésű motor és az elektromos motor képességeit.

Egy kis városi SUV-nál valóban van értelme a hibrid hajtásláncnak, és a piac megköveteli, hogy csökkentsük a károsanyag-kibocsátást, ha személyes közlekedési eszközt használunk. A 600 Hybrid pedig pontosan ezt teszi.



A Fiat szerint a 600 Hybrid a 100 LE-s változatban minimum 12 ezer euróval olcsóbb, mint a 600e. A kérdés itt persze a 12 000 €-ban rejlik! A különbség többé-kevésbé jelentős attól függően, hogy hol is töltik fel rendszeresen a 600e-t, de vegyük figyelembe az amortizációt is, és rádöbbenünk, hogy megint a hibrid nyert.

Emellett szinte minden, ami szerethető egy 600e vezetésében, nem függ össze a hajtásrendszerrel – leszámítva a simaságot és a csendességet, két olyan tulajdonságot, ahol az elektromos autók a királyok –, így nincs pont a találgatásért, hogy melyik verziót is részesítsük előnyben.

A 600 Hybrid nem kér kompromisszumot a tulajdonosától, a valós hatótáv akát több mint a kétszerese is lehet a katalógus szerinti értéknek, és öt perc alatt feltölthető. Elég gyors és takarékos is a rendeltetésének megfelelően. Más szóval a 600 Hybrid az egyértelmű győztes.

Itt válogathatsz a jelenleg készleten lévő Fiat modellek közül:


Források: Portugal Resident, Autócentrum Szabó Csoport
Oldalainkon HTTP sütiket használunk, a jobb működésért. További információk