Fiat 500X – a klasszikus olasz stílus megtestesítője
2020.04.07
A klasszikus olasz stílust nem könnyű egy kompakt crossoverben megjeleníteni, ám a 2020-as Fiat 500X-ben ezt valahogy mégis sikerült megoldani.
Az olaszok természetesen mindig is értettek ahhoz, hogy mi módon tudnak komoly érzelmeket kiváltani az igényes vásárlókból. Az új
Fiat 500-as család premierjére 2007-ben került sor, pontosan az eredeti 500-as bemutatójának 50. évfordulóján. Azóta eltelt már 13 év, és azt egyértelműen kijelenthetjük, hogy az emberek nem unják meg a sajátos formát, és ezt a Fiatnál is érzik, az 500-as különböző verziói mind hordozzák az alap változat stílusát, sajátosságait.
Mitől is különleges az 500X?
A turbófeltöltéses motor és a jármű felépítményének architektúrája a
Jeep Renegade-nél megismerttel vetekszik, ám a doboz formájú Jeep-hez viszonyítva a
Fiat 500X vonalai olyan kecsesek, mint az igazi olasz cappuccino habja.
Sajnos ugyanakkor az
500X-ban nincs túl sok vezetést támogató rendszer, és a vezetés sem olyan szórakoztató mint a
Jeep Renegade esetében. Az
500X magas árát pontosan ezért különösen nehéz megmagyarázni. Hacsak nem ragadja meg a leendő vásárló szemét az
500X stílusa, akkor a kereskedőknél nem kizárt, hogy jó néhányan inkább tovább sétálnak a jobban csomagolt riválisok felé, úgy mint például a
Hyundai Kona vagy a
Kia Soul.
Az
500X szabadidő-autó ennek ellenére egy igazán bájos jelenség, szinte érződik rajta, hogy a dizájnerek örömmel adtak bele mindent a részletek kidolgozásába. A 4,25 méteres modell legújabb kiadását leginkább a díszcsík alá vágott légbeömlőkről, illetve az új hátsó lámpáiról lehet a legjobban felismerni.
A típus a legapróbb részletekig személyre szabható beltere is az igazi egyediséget tükrözi, hiszen a karosszéria színével megegyező betétek rendkívüli módon feldobják a hangulatot. A Fiatnál eddig is megszokhattuk, hogy általában a legtöbb helyen egyszerű anyagokat alkalmaz, ugyanakkor akinek nem gond, hogy egy picivel mélyebbre nyúljon a zsebébe, választhat akár csokibarna bőrkárpitot is. Az
500X 4,25 méteres hosszúsága miatt ne várjunk azért csodákat a helykínálat tekintetében, hátul két átlagos mérettel megáldott felnőtt még jól elfér egymás mellett, de a válltér azért még így is szűkös.
Mik az újdonságok 2020-ra?
A
Fiat az idén az
500X családot kibővítette az
500X Sport változattal. A
Sport és
Trekking modell verziók már új LED-es fényszórókat kaptak, test színű oldalsó díszléceket, valamint hengeres hátsó kialakítású iker króm kipufogócsövekkel is rendelkeznekk.
A tizennyolc hüvelykes kerekek ezeknél a modelleknél már az alapfelszereltséghez tartoznak, a 19 hüvelykes felnik opcióként rendelhetőek. A 2020-as
Fiat 500X Sport belsejében nagyon kényelmes üléseket találhatunk, velúr betétekkel és vörös öltéssel. A pedálokra alumínium burkolat került.
Motor, sebességváltó és teljesítmény
Az
500X-ben megjelent az új generációs
FireFly motorcsalád (1,0 és 1,3 literesek), melynek sorozatgyártását 75 ezer órás virtuális teszt és 60 ezer órás valós próba után kezdte meg a gyártó. A kilenc sebességes automata sebességváltó és a négykerék-hajtás már az alapkivitelben elérhető.
A 150 lóerős verzióval bárki komoly meglepetést okozhat egy piros lámpánál elindulva, mivel a motorja pörgős, ami igen könnyedén kilövi az autót. Városban viszont simán felmegy az 1.3 literes motor fogyasztása 8 literre 100 kilométerenként, még úgy is, hogy egy duplakuplungos váltó felel az erőátvitelért.
A négykerék-meghajtású rendszernek három, a járművezető által választható beállítása rendelkezésre áll, hogy a tapadás optimálisabb legyen változó körülmények között is. Az összes modell 17 hüvelykes alumíniumfelnivel érkezik, kivéve a Sport változat, ahol a 18 hüvelykes a standard (opcionális a 19 hüvelykes kerék).
A DCT sebességváltó egységről nem sok jót lehet mondani. Hiába erős a motorunk, ha a váltó késve követi a gázparancsokat. A futómű ugyanakkor telitalálat lett, jól simítja ki az úthibákat és közben a karosszéria dőlése sem lett vészes. Persze a rugózást nagyban befolyásolja, hogy milyen keréktárcsát kértünk, 150 ezer forintért ugyanis már 19 hüvelykes felnik is rendelhetők.
Az
500X nem a leggyorsabb crossover ebben az kategóriában, és nem is a legszórakoztatóbb vezetni. A
Fiat által alkalmazott felfüggesztés kényelmes egy átlagos országúti utazáshoz, de vad vezetési stílus esetén elveszíthetjük uralmunkat a jármű felett a kanyargós utakon. Ha szórakoztatóbb SUV-ot keresünk, akkor lehet, hogy nekünk inkább a Hyundai Kona vagy a Mazda CX-3 lesz a jobb választás.
Belső tér, kényelem és pakolási lehetőségek
Az
500X-ben az utastér sajnos eléggé szűkös, a belső terek minősége messze nem az osztály legjobbja. A kezelőszervek elrendezése viszont jónak mondható, a test formájának és méretének megfelelően széles tartományban kiválóan kezelhető. A kabin vonzónak mondható - különösen a
Sport verziónál a korszerűsített ülésekkel és az élénk stílusú részleteivel. Néhány kisebb bevásárlószatyrot azért bele tudunk pakolni a Fiat 500X-be, de a pakolási kapacitás rendkívül szűkösnek mondható..
Infotainment és kapcsolódási lehetőségek
A 7,0 hüvelykes érintőképernyős információs és szórakoztató felület az Apple CarPlay és az Android Auto kompatibilitással minden 2020-as
Fiat 500X modellben már az alapkivitelben megtalálható. A
Trekking Plus viszont már gyári navigációs rendszert is tartalmaz; ez egyébként opcionális a
Trekking és
Sport változatokban is.
A korszerűsített
Beats audiorendszer az összes modellben szintén opcionálisan választható, kivéve a teljesen alap
Pop változatot. Minden
500X-ben találhatunk két USB töltőportot is a középkonzol alsó részén.
Biztonság és a járművezetőt támogató szolgáltatások
Noha a
Nemzeti Autópálya Közlekedésbiztonsági Igazgatóság (NHTSA) még nem adott ki ütközési teszteket a
Fiat 500X-re nézve, a
Közúti Biztonsági és Biztosítási Intézet (IIHS) a 2018. évi modell generációt már „JÓ” minősítésűnek értékelte. Az
Advanced Driver Assistance Group csomag kiválasztásával az 500X számos járművezető-támogatási funkcióval bővül ki, úgy mint például az adaptív sebességtartó automatika, az automatikus vészfékezés, a sávtartás segítése és a távolsági fényszórók automatikus bekapcsolása. Ez a csomag opcionális a
Trekking, a
Sport és a
Trekking Plus modelleken. A
Trekking Plus LED fényszórókkal, valamint első és a hátsó parkoló érzékelőkkel is rendelkezik.
Összefoglalás
Az
500X nem tartozik a szegmensben legolcsóbb modellek közé, a
Pop alapváltozat 5 millió 400 ezer forinttól, míg a 150 lóerős, automa váltóval ellátott
Trekking verzió 6,5 millió forinttól vihető haza. A 2020-as
Fiat 500X egyes kivitelei árban egyébként alig térnek el egymástól. A
Trekking Plus még néhány további funkcióval is rendelkezik, mint az alap
Pop,
Trekking és a
Sport verziók, de ezek az elemek is opcionálisak.
Az
500X mindenképpen egy bájos jelenség a piacon, képes minden hölgyet azonnal megbabonázni. Az utasok és csomagjaik számára rendelkezésre álló helykínálat és a belső tér minősége igazán korrektnek mondható, a DCT váltó viszont csak azoknak ajánlott, akik valamiért utálnak folyamatosan kuplungolni. Az 1,3-as motor pedig brutális gyorsulásokra képes, szóval ha anyagilag megtehetjük, mindenképpen jó választás lehet (elsősorban a gyengébb nem képviselői számára).
Kapcsolódó videó: