Fiat 500X – a klasszikus olasz stílus megtestesítője

2020.04.07
A klasszikus olasz stílust nem könnyű egy kompakt crossoverben megjeleníteni, ám a 2020-as Fiat 500X-ben ezt valahogy mégis sikerült megoldani.

Az olaszok természetesen mindig is értettek ahhoz, hogy mi módon tudnak komoly érzelmeket kiváltani az igényes vásárlókból. Az új Fiat 500-as család premierjére 2007-ben került sor, pontosan az eredeti 500-as bemutatójának 50. évfordulóján. Azóta eltelt már 13 év, és azt egyértelműen kijelenthetjük, hogy az emberek nem unják meg a sajátos formát, és ezt a Fiatnál is érzik, az 500-as különböző verziói mind hordozzák az alap változat stílusát, sajátosságait.


Mitől is különleges az 500X?


A turbófeltöltéses motor és a jármű felépítményének architektúrája a Jeep Renegade-nél megismerttel vetekszik, ám a doboz formájú Jeep-hez viszonyítva a Fiat 500X vonalai olyan kecsesek, mint az igazi olasz cappuccino habja.

Sajnos ugyanakkor az 500X-ban nincs túl sok vezetést támogató rendszer, és a vezetés sem olyan szórakoztató mint a Jeep Renegade esetében. Az 500X magas árát pontosan ezért különösen nehéz megmagyarázni. Hacsak nem ragadja meg a leendő vásárló szemét az 500X stílusa, akkor a kereskedőknél nem kizárt, hogy jó néhányan inkább tovább sétálnak a jobban csomagolt riválisok felé, úgy mint például a Hyundai Kona vagy a Kia Soul.


Az 500X szabadidő-autó ennek ellenére egy igazán bájos jelenség, szinte érződik rajta, hogy a dizájnerek örömmel adtak bele mindent a részletek kidolgozásába. A 4,25 méteres modell legújabb kiadását leginkább a díszcsík alá vágott légbeömlőkről, illetve az új hátsó lámpáiról lehet a legjobban felismerni.

A típus a legapróbb részletekig személyre szabható beltere is az igazi egyediséget tükrözi, hiszen a karosszéria színével megegyező betétek rendkívüli módon feldobják a hangulatot. A Fiatnál eddig is megszokhattuk, hogy általában a legtöbb helyen egyszerű anyagokat alkalmaz, ugyanakkor akinek nem gond, hogy egy picivel mélyebbre nyúljon a zsebébe, választhat akár csokibarna bőrkárpitot is. Az 500X 4,25 méteres hosszúsága miatt ne várjunk azért csodákat a helykínálat tekintetében, hátul két átlagos mérettel megáldott felnőtt még jól elfér egymás mellett, de a válltér azért még így is szűkös.

Mik az újdonságok 2020-ra?


A Fiat az idén az 500X családot kibővítette az 500X Sport változattal. A Sport és Trekking modell verziók már új LED-es fényszórókat kaptak, test színű oldalsó díszléceket, valamint hengeres hátsó kialakítású iker króm kipufogócsövekkel is rendelkeznekk.

A tizennyolc hüvelykes kerekek ezeknél a modelleknél már az alapfelszereltséghez tartoznak, a 19 hüvelykes felnik opcióként rendelhetőek. A 2020-as Fiat 500X Sport belsejében nagyon kényelmes üléseket találhatunk, velúr betétekkel és vörös öltéssel. A pedálokra alumínium burkolat került.

Motor, sebességváltó és teljesítmény


Az 500X-ben megjelent az új generációs FireFly motorcsalád (1,0 és 1,3 literesek), melynek sorozatgyártását 75 ezer órás virtuális teszt és 60 ezer órás valós próba után kezdte meg a gyártó. A kilenc sebességes automata sebességváltó és a négykerék-hajtás már az alapkivitelben elérhető.

A 150 lóerős verzióval bárki komoly meglepetést okozhat egy piros lámpánál elindulva, mivel a motorja pörgős, ami igen könnyedén kilövi az autót. Városban viszont simán felmegy az 1.3 literes motor fogyasztása 8 literre 100 kilométerenként, még úgy is, hogy egy duplakuplungos váltó felel az erőátvitelért.

A négykerék-meghajtású rendszernek három, a járművezető által választható beállítása rendelkezésre áll, hogy a tapadás optimálisabb legyen változó körülmények között is. Az összes modell 17 hüvelykes alumíniumfelnivel érkezik, kivéve a Sport változat, ahol a 18 hüvelykes a standard (opcionális a 19 hüvelykes kerék).

A DCT sebességváltó egységről nem sok jót lehet mondani. Hiába erős a motorunk, ha a váltó késve követi a gázparancsokat. A futómű ugyanakkor telitalálat lett, jól simítja ki az úthibákat és közben a karosszéria dőlése sem lett vészes. Persze a rugózást nagyban befolyásolja, hogy milyen keréktárcsát kértünk, 150 ezer forintért ugyanis már 19 hüvelykes felnik is rendelhetők.

Az 500X nem a leggyorsabb crossover ebben az kategóriában, és nem is a legszórakoztatóbb vezetni. A Fiat által alkalmazott felfüggesztés kényelmes egy átlagos országúti utazáshoz, de vad vezetési stílus esetén elveszíthetjük uralmunkat a jármű felett a kanyargós utakon. Ha szórakoztatóbb SUV-ot keresünk, akkor lehet, hogy nekünk inkább a Hyundai Kona vagy a Mazda CX-3 lesz a jobb választás.


Belső tér, kényelem és pakolási lehetőségek


Az 500X-ben az utastér sajnos eléggé szűkös, a belső terek minősége messze nem az osztály legjobbja. A kezelőszervek elrendezése viszont jónak mondható, a test formájának és méretének megfelelően széles tartományban kiválóan kezelhető. A kabin vonzónak mondható - különösen a Sport verziónál a korszerűsített ülésekkel és az élénk stílusú részleteivel. Néhány kisebb bevásárlószatyrot azért bele tudunk pakolni a Fiat 500X-be, de a pakolási kapacitás rendkívül szűkösnek mondható..

Infotainment és kapcsolódási lehetőségek


A 7,0 hüvelykes érintőképernyős információs és szórakoztató felület az Apple CarPlay és az Android Auto kompatibilitással minden 2020-as Fiat 500X modellben már az alapkivitelben megtalálható. A Trekking Plus viszont már gyári navigációs rendszert is tartalmaz; ez egyébként opcionális a Trekking és Sport változatokban is.



A korszerűsített Beats audiorendszer az összes modellben szintén opcionálisan választható, kivéve a teljesen alap Pop változatot. Minden 500X-ben találhatunk két USB töltőportot is a középkonzol alsó részén.

Biztonság és a járművezetőt támogató szolgáltatások


Noha a Nemzeti Autópálya Közlekedésbiztonsági Igazgatóság (NHTSA) még nem adott ki ütközési teszteket a Fiat 500X-re nézve, a Közúti Biztonsági és Biztosítási Intézet (IIHS) a 2018. évi modell generációt már „JÓ” minősítésűnek értékelte. Az Advanced Driver Assistance Group csomag kiválasztásával az 500X számos járművezető-támogatási funkcióval bővül ki, úgy mint például az adaptív sebességtartó automatika, az automatikus vészfékezés, a sávtartás segítése és a távolsági fényszórók automatikus bekapcsolása. Ez a csomag opcionális a Trekking, a Sport és a Trekking Plus modelleken. A Trekking Plus LED fényszórókkal, valamint első és a hátsó parkoló érzékelőkkel is rendelkezik.


Összefoglalás


Az 500X nem tartozik a szegmensben legolcsóbb modellek közé, a Pop alapváltozat 5 millió 400 ezer forinttól, míg a 150 lóerős, automa váltóval ellátott Trekking verzió 6,5 millió forinttól vihető haza. A 2020-as Fiat 500X egyes kivitelei árban egyébként alig térnek el egymástól. A Trekking Plus még néhány további funkcióval is rendelkezik, mint az alap Pop, Trekking és a Sport verziók, de ezek az elemek is opcionálisak.

Az 500X mindenképpen egy bájos jelenség a piacon, képes minden hölgyet azonnal megbabonázni. Az utasok és csomagjaik számára rendelkezésre álló helykínálat és a belső tér minősége igazán korrektnek mondható, a DCT váltó viszont csak azoknak ajánlott, akik valamiért utálnak folyamatosan kuplungolni. Az 1,3-as motor pedig brutális gyorsulásokra képes, szóval ha anyagilag megtehetjük, mindenképpen jó választás lehet (elsősorban a gyengébb nem képviselői számára).

Kapcsolódó videó:





Oldalainkon HTTP sütiket használunk, a jobb működésért. További információk