Elemzők szerint a PSA 32 % prémiumot fizet azért, hogy megszerezze af FCA (Fiat-Chrysler Automobiles) irányítási jogait

2019.11.01
Az FCA és a PSA közötti megállapodásra nem igazán lehet azt mondani, hogy az egyenlő erők egyesülésének tekinthető, inkább gyártók egyesülésének nevezhetnénk, hiszen pl. csak az a család, amely a Fiat részvényeinek nagy részét birtokolja, mintegy 1 milliárd dollárt képvisel az üzletben. Az 50-50 % részesedés megszerzése azt sugallja, hogy a PSA kőkemény 32 százalékos prémiumot fizet az FCA irányításának megszerzéséért. A PSA részvényesei tehát jóval nagyobb piaci kockázatot vállalnak.


Ez azt jelenti, hogy az egyesüléskori 50–50 %-os üzletrész elérésekor a PSA sokkal alacsonyabb osztalékot fizetne a befektetőknek, mint az FCA a saját befektetőinek. A Peugeot oldal közel 3 milliárd eurót (a jelenlegi árfolyamon 3,4 milliárd dollárt) képvisel, ami nagy részben a Faurecia alkatrész-beszállító értékesítéséből származik.

Ezzel szemben az FCA közel 5 milliárd euró (5,6 milliárd dollár) osztalékot kínál a befektetők számára. Ez magában foglalja a Comau robottechnikai társaság 250 millió eurós (279 millió dollár értékű) eladását is.


Ha lehet azt mondani, hogy egy nagy nyertes kerül ki ebből az üzletből, akkor az az Agnelli család, amely az Exor-t is irányítja. Ők az a holdingtársaság, amely az FCA legnagyobb részvényese. Az Exor 1,65 milliárd eurót (1,85 milliárd dollárt) keres az összefonódásból, és körülbelül 900 millió eurót (1 milliárd dollárt) az Agnelli család kapja.

Az új társaságnak új igazgatótanácsa születik, melybe öt tagot delegál az FCA és hat tagot a PSA. Carlos Tavares, a Peugeot főnöke lesz a társaság vezérigazgatója.

Az egyesülést követően az új cég lesz a világ negyedik legnagyobb autógyártója. A cég termékeinek jövője azonban rejtély marad. Becslések szerint négy év eltelte után 80 százalékos szinergia alakul ki, amelynek 2,8 milliárd euróval (3,12 milliárd dollárral) kellene realizálódnia. Ezek az adatok azt sugallják, hogy valószínű a járműalkatrészek megosztása is a jövőben gyártott járművek esetében.
Oldalainkon HTTP sütiket használunk, a jobb működésért. További információk