Egy kissé kopott Fiat 500-as a tökéletes utitársunk lehet egy európai körutazáshoz

2023.01.10
A Fiat 500 remek kis jármű, de ez a kijelentés talán megér egy kis pontosítást. A konkrét modell, amelyre gondolunk, nem mai gyártmány, törtfehéren pompázik, úgy néz ki, mintha egy dombról legurult volna, és kissé poros a belseje, ahova beülve olcsó tisztítószerek illata csapja meg az orrunkat.



Igen, ez nem álom, ez a valóság. Látott már szebb napokat is, de a legjobb napok még előtte állnak. A motorja egy karakteres kis, 1,0 literes 3 hengeres, amely úgy pöfög, mint Simba az Oroszlánkirályból, aki gyermekként gyakorolja az ordítását, és úgy húzza az autót, mint a 101 Kiskutya az autó elé állva.

Üdvözlöm a kedves olvasót, Sam Burnett vagyok Angliából. Valójában ez pontosan az a mintegy 30 éves kisautó, amelyet nemrég béreltem, hogy végig menjek vele egész Olaszországon, mintegy 10 nap alatt megtéve a Milánó Nápoly távolságot, igen-igen, ez pontosan ugyanolyan Fiat 500-as, amellyel tömegek indulnak el Olaszországban, amikor nyaralni mennek, vagy csak egy hosszú hétvégére a tengerpartra.



A Fiat 500-as Olaszországban nem más, mint a szórakozás, a mulatság és a napsütésbe menekülés örömének szimbóluma. Az a szabadság, ami abból fakad, hogy kívül-belül látjuk azt a két oldalas listán rögzített horpadást és foltot, amelyeket a kölcsönző cég a bérleti szerződés mellékletében feljegyzett. Elkezded ellenőrizni őket, mert szorgalmas vagy ezekben a dolgokban, amíg el nem érsz az első hűtőrács PálmaTex ragasztóval visszaragasztott darabjához, és rájössz, hogy ha egy autóbusszal sikerül összekoccannod Nápoly szűk sikátoraiban, nem sok mindent fogsz tudni tenni, amikor a bérlettel foglalkozó cég majd benyújtja neked a számlát.



Így folytathatod a legcsodálatosabb szórakozást, amit egy ilyen autóban élvezhetsz, olasz dallamokat hallgathatsz a helyi rádióállomásokról, miközben átvágsz az Alpokon, áthajtasz az ősi városközpontokon és kanyarogsz az öreg olajbogyó ligetek fasorai között, amelyek a tenger felé néznek, miközben Rómán keresztül Nápolyig haladsz tovább. Érezni fogod, hogy féktelen rettegés járja át a testedet, a kormányt a kezeddel görcsösen fogva, ahol egyébként mindenki más is úgy vezet, mintha az Etna aktív vulkán lenne, és bármikor lezúdulhat a láva a hegyoldal felől. Vagyis nyomni kell a gázpedált, mint az állat.

Minden Nápoly körüli utazás egyébként olyan érzés, mintha banki alkalmazottként végre kiszabadulnál a négy fal közül az utcára, robogók és szuperminik törvénytelen balettje táncol körbe, s ez kiegészül egy-egy tovasuhanó elsötétített Jeep vagy Range Rover szólójával.

Kezdetben próbálsz ragaszkodni a KRESZ szabályaihoz, de később rájössz, hogy ezzel éppen másokat sodorsz veszélybe, és ez felesleges veszélyt jelent. Ennek a furcsa ellentmondásnak van egy szabályrendszere, csak néhány utcányi vezetést vesz igénybe, hogy felkapod a fejedet, és rájössz, sokkal jobban jársz, ha beállsz a másik oldalra.



Nincs még egy olyan autó, amivel jobban élvezhetnéd ezeket az utakat, és amikor visszatérsz Európán belül a saját országodba, szomorúan fogod végignézni, ahogy a Fiat 500-asok totyognak a városokon keresztül, vagy 20 km/h-val dübörögnek az autópályák belső sávjaiban, ráadásul a vezetőik ki sem látnak rendesen a kocsi hátsó ablakán, a csomagpolcra felpakolt puha plüss játékok garmadája miatt. Ennek ellenére azt mondom, aki teheti próbálja ki, életre szóló élmény lesz egy Olaszországot is magába foglaló európai körutazás egy Fiat 500-as belsejében!

Itt válogathatsz a készleten lévő Fiat modellek közül:


Forrás: TopGear.com
Oldalainkon HTTP sütiket használunk, a jobb működésért. További információk