Az 500 Hybrid visszatérése „nagyon fényes nap lesz számunkra” – mondta a Fiat vezérigazgatója
2025.03.01
A Fiat vezérigazgatója, Olivier Francois megerősítette, hogy a Fiat 500 hibrid változata 2025 vége előtt újra gyártásba kerül. De ahelyett, hogy feltámasztanák a 2024-ben már egyszer forgalomba került modellt, az új 500 Hybrid az elektromos 500-asra épül majd.
Bár ez nem éppen friss hír – már régen tudunk róla, hogy ez meg fog történni –, mégis jelentős, mert az 500e-t tisztán elektromos autónak tervezték, és
soha nem akarták belsőégésű motorral ellátni, még a hibrid hajtáslánc kedvéért sem.
Sok más autógyártóhoz hasonlóan azonban a cég felfedezte, hogy
nem minden ügyfele áll készen az elektromos járművekre történő váltásra. Ennek egy része az életstílushoz és az infrastruktúrához kapcsolódik – Olaszország különösen lemaradt a trendek mögött a teljesen elektromos járművek támogatása terén –, de ennek nagy része a költségeken is múlik.
Ahogy Francois egy kerekasztal-interjúban elmagyarázta nekünk, az 500 Electric
egyszerűen túl drága ahhoz, hogy sok meglévő 500-as ügyfél komolyan fontolóra vegye a váltást. Az új 500 Hybridet viszont sokkal kedvezőbb áron kínálják majd.
Ez azt jelenti, hogy az 500 Electric koncepoció megbukott?
Széles körben elhangzott már, hogy a Fiatnak csökkentenie kellett az elektromos 500-as gyártási kapacitását – a cég híres mirafiori gyárában, Torinóban –, és
2024 decemberében ideiglenese le is állították a gyártást, ami csak januárban indult újra.
Francois azt mondta, hogy ez szinte teljes egészében pusztán csak árazási kérdés, amely azzal kapcsolatos, hogy a
legtöbb európai kormány megszüntette a néhány évvel ezelőttig általánosan elterjedt EV-ösztönzőket és támogatásokat. Különösen nagy hatással volt az 500 Electric ügyfélkörére az elektromos járművek támogatásának 2023 végén történt megszüntetése Németországban, az eladások gyakorlatilag egyik napról a másikra teljesen leálltak.
Eddig a pontig az autó „nagy sikernek” számított a Fiaton belül, „hihetetlen” piaci részesedéssel, amikor az elektromos járművek eladása virágzott. A Fiat egyértelműen büszke az autó alapvető dizájnjára és minőségére, és Francois kijelentette, hogy „
nagyon fényes nap lesz az a számunkra”, amikor bemutatjuk az új 500-as hibrid modellt, amely ugyanazon az alapokon nyugszik majd mint az 500E.
Ez is Mirafioriban fog megépülni? És milyen lesz az új hibrid rendszer?
Az új
500 Hybridet ugyanaz a trükkös lágy-hibrid rendszer hajtja majd, amely már elérhető a
Fiat 600 Hybrid modellben, és a
Fiat Grande Panda elektromos változata mellé sorakozik majd fel a kínálatban.
1,2 literes, háromhengeres benzinmotort használ majd, változó geometriájú turbóval kombinálva a hatfokozatú duplakuplungos automata sebességváltóba épített villanymotorral. A lágy-hibridek között szokatlan módon
képes lesz egyedül elektromos erővel is mozgatni a járművet – igaz, csak mintegy 1 km hatótávval és persze nagyon alacsony sebességgel.
Két teljesítmény szint lesz elérhető: 100 LE és 136 LE. A teljesítmény egy ilyen kis autóban valószínűleg érezhetően ütős lesz, még akkor is, ha a 0-100 km/h-sgyorsulási idő nem lesz megdöbbentő, a 600-as változattal kapcsolatos tapasztalatok pedig azt sugallják, hogy nagyon finom sebességváltásokra kell számítanunk – ez messze van a régebbi benzines modellekben kínált Dualogic robotizált kézi sebességváltótól.
Mennyibe kerülhet majd az új 500-as hibrid?
Az új autó
csak 2025 végén kerül kereskedelmi forgalomba, így egyelőre senki nem kezdett el még számolgatni. A Fiat az elmúlt hónapokban rendkívül dühös volt a versenyképes árazást illetően, a Grande Panda minden riválisa a modell alá árazta be a saját modelljét.
Ezért azt mondják, hogy az új 500-as hibrid ára a lehető legközelebb lesz a régi árához, amely
8,5 millió Ft alatt indult, amikor tavaly még kapható volt. Francois azonban arra figyelmeztetett, hogy „valamivel drágább” lesz a szükséges biztonsági felszerelések többletköltsége miatt – és nem Lengyelországban, hanem
Olaszországban készül majd.
Itt válogathatsz a jelenleg készleten lévő Fiat modellek közül:
Forrás: CAR Magazine