Amit az új Fiat 500X Hybrid 2022-es modellről tudni érdemes

2022.05.16
A stílusos SUV elektromos hajtáslánccal párosítva mindenképpen sikeressé teheti az új Fiat 500X hibridet, de nem lesz könnyű helytállnia, mivel rengeteg versenytársa létezik a piacon.

Az 500X-ről egyáltalán nem mondható el, hogy a Fiat 500-as városi kisautóhoz hasonlóan szórakoztató vezetni, és messze nem számít a legkényelmesebbnek sem a saját kategóriájában. Mindazonáltal nagyon sokan döntenek majd mégis a megvásárlása mellett pusztán a megjelenése alapján, sőt a szövettetős „Dolcevita” modell némi érzékiséget is hozzáad a választékhoz.



A Fiat 500-at tavaly Európa tíz legkelendőbb autója közé sorolták, és ennek igen csak jó oka volt. A retró városi autó rengeteg varázst rejt magában, szórakoztató vezetni, és most már tisztán elektromos változatban is megvásárolható.

A nagyobb karosszériás 500X-nek talán még ennél is népszerűbb lehet, mert a SUV-ok praktikusságának manapság világszerte óriási vonzereje van, sőt kívül-belül nagyon divatos. És bár az 500X-ből egyelőre még nem létezik teljesen elektromos modell, idén tavasztól lehetőség van a modell lágy-hibrid változatának megvásárlására.



A vonzerejét tovább növeli a különleges kiadású (RED) változat megjelenése is, amely a nemzetközi AIDS jótékonysági szervezettel (RED) együttműködve készült el. Ez további közel fél milló Ft-ba kerül a normál Dolcevitához képest, viszont megkapjuk hozzá a normál esetben opcióként megvásárolható Comfort Pack-et, a piros műszerfalat, a piros elektromosan állítható külső tükröket és az üléseken megjelenő piros varrást is.



Motor és hajtáslánc

Az 500X motorházteteje alatt a Fiat legújabb, 1,5 literes turbófeltöltős, négyhengeres „Firefly” lágy-hibrid motorját találhatjuk meg, amelyet 48 voltos szíjhajtású indítógenerátorral és kompakt, 15 kW-os akkumulátorcsomaggal szállítanak, s amely 128 lóerőt és 240 Nm forgatónyomatékot képes leadni.

A fejlett hibrid technológia jóvoltából a FireFly motor teljesítményét a belső égésű motorhoz ékszíjjal csatlakozó, indítómotorként és generátorként is szolgáló, tisztán elektromos indítást lehetővé tevő, teljesen csendes villanymotor, valamint az üzemanyag-fogyasztást csökkentő, a menetdinamikát javító villanymotor javítja. Ezeknek köszönhetően a jármű képes álló belső égésű motorral közlekedni. Ez az első olyan FIAT Hybrid hajtáslánc, ahol a villanymotor teljesen leválasztható a benzinmotorról, így az utóbbi a WLTP ciklus szerint mért menetidő akár 47 százalékában egyáltalán nem üzemel.



Akárhogy is, a kombinált hajtáslánc immár 128 lóerőt és 240 Nm forgatónyomatékot fejleszt ki, ami azt jelenti, hogy a 0-100 km/h-s sprint 9,4 másodpercet vesz igénybe, egy másodperccel gyorsabb, mint a régi modell, és éppen elég gyors ahhoz, hogy a hibrid Puma értékeit is megdöntse.

Üzemanyag-fogyasztás és károsanyag-kibocsátás

Az új 48 voltos, 1,5 literes, soros négyhengeres turbómotorra épülő hibrid hajtáslánc előnyei még a korábbi 1,3 literes, négyhengeres turbómotorénál is jelentősebbek: az 500X esetében az új verzió üzemanyag fogyasztása és ezáltal CO2-kibocsátása akár 11%-kal kedvezőbb (WLTP ciklus szerint.) Az autó rendkívül komfortosan vezethető, hiszen a rendszer szinte észrevétlenül váltogatja a belső égésű és a villanymotor használatát.

A villanymotor képes eltolni a belső égésű motor üzemi tartományát, így az akár hidegindítást követően is a lehető legtakarékosabban használható. Ez a funkció elősegíti a katalizátor gyors felmelegedését, ami további fogyasztás- és emisszió-csökkenést eredményez.



Ne gondoljuk azonban, hogy az 500X-t a Puma vagy a legtöbb rivális megver vezetési élményben. Nem az 500X a legérzékenyebb, ha gyorsításra van szükségünk, mivel a duplakuplungos sebességváltó bosszantóan lassan kapcsol le.

A kanyarokban meglepően kis mértékű a karosszéria dőlése, bár a kormányzás nem kelt túl nagy önbizalmat. Elég gyorsan reagál, de a kezünk hamar elzsibbadhat, ráadásul az 500X némileg alulkormányzott, ha a kanyarokat nagy sebességgel vesszük be.

A Fiat 500X sokkal szerethetőbb lesz, ha kisebb sebességgel haladunk a városokban és a városközpontokban, ahol a könnyű kormányzás és a megemelt vezetési helyzet is kombinálja az erőfeszítés nélküli vezetést. Kisebb fordulatszámon jár a benzinmotor, de ha elég lassan megyünk, az 500X kizárólag elektromos energiával működik.

A menetkényelem nem egészen olyan szinten van, mint a VW-csoport riválisai esetében azt megszokhattuk, például a SEAT Arona vagy a Skoda Kamiq, de az 500X felfüggesztése nagyon jól megbirkózik a város körüli utak súlyos kátyúival és egyenetlenségeivel. A Jeep Renegade-del közös alváz azonban nagyobb sebességnél kissé fapadosnak érezhető.

Elektromos üzemmód

A hibrid hajtáslánc számos előnyt kínál, köztük a tisztán elektromos elindulást: a jármű finoman, csendesen, benzin égetése nélkül indul el álló helyzetből. A jármű a teljesítményigénynek és az akkumulátor töltöttségének a függvényében a továbbiakban is használható elektromos üzemben (e-indulás). A technológia szintén támogatja az e-gurulás funkciót, ahol a vezető a gázpedál érintése nélkül tehet meg rövid távolságokat, például dugóban haladva (e-dugókövetés.) Emellett a jármű tisztán elektromos üzemben képes parkolni (e-parkolás), első fokozatban és hátramenetben egyaránt. Mindemellett a hibrid rendszer lassítás ésfékezéssorán egyaránt képes visszanyerni a felszabaduló mozgási energiát.

A technológia előnyei közvetlenül élvezhetők: alacsonyabb károsanyag-kibocsátás, fokozottan környezetbarát működés, csekélyebb zajszennyezés, komfortosabb és élvezetesebb vezethetőség – köszönhetően az automata sebességváltó finom működésének, a robbanékony és kezes teljesítmény leadásnak, valamint a kedvezőbb üzemanyag-fogyasztásnak. Ezek azok a jellemzők, amelyeknek köszönhetően az 500X modell kategóriája legkiválóbb 48V-os hibrid hajtáslánc-technológiájával rendelkezik: ez extra teljesítményt kínál a mindennapokban, könnyen használható, ráadásul az ügyfelek szabad mobilitásra vonatkozó összes elvárását kielégíti.



A kabin és a belső tér

Az 500X belseje mindenképpen dícséretet érdemel, bár nagy része ismerősnek fog tűnni a Fiat 500 vezetői számára. Szálljunk csak be, és fényes műanyag felületek fogadnak bennünket a műszerfalon (különböző színek közül választhatunk) és természetesen a jól ismert 500-as jelvény. Gyakorlatilag nincsenek kemény élek, még mindig retró, ugyanakkor szórakoztató hatású, ellentétben a SUV-riválisok sötét és komor belső tereivel. Nagyon kopásállónak és jól összecsavarozottnak is tűnik.

Jó lenne több tárolóhely az utastérben, de azért bőven van hely az első és a hátsó üléseken utazó utasok számára is. Ha a Dolcevita modellt vásárolnánk meg, ez esetben a hátsó fejtér jelentősen csökken a teljes hosszúságú szövet napfénytető burkolata miatt. A praktikusságot azonban fokozza a „Comfort Pack”, amely állítható első kartámaszt, elektromos deréktámaszt és hátsó USB-portot is tartalmaz.



Az infotainment rendszer

A kínált technológia nem élvonalbeli. A 7,0 hüvelykes érintőképernyős információs és szórakoztató rendszer alapfelszereltségként tartalmazza a beépített műholdas navigációs rendszert, a DAB rádiót, a Bluetooth, az Apple CarPlay és az Android Auto kompatibilitást, de a tolatókamera képernyője egy régi Nintento Gameboy kézi játékkonzol tisztaságával egyenértékű. Ennek ellenére a kormányon elhelyezett gombok intuitívak, a légkondi pedig képletesen és szó szerint egy leheletnyi friss levegőt jelent, köszönhetően egyes riválisok finnyás érintőképernyős rendszere helyett a fizikai kezelőszerveknek.



A csomagtartó

A csomagtartó térfogata mindössze 350 liter, ami 72 literrel kevesebb, mint egy Nissan Juke vagy a Renault Captur esetében, és 106 literrel kevesebb, mint a Ford Puma modellé. A hátsó ülések azonban könnyen lehajthatók, így sokkal elfogadhatóbb, 1000 literes rakteret is biztosíthatunk.



Összefoglalás, kinek ajánljuk?

Az 500X Hybrid optimális gépkocsi azon fiatal vásárlók számára, akik egyedi stílusú járművet keresnek, napi rendszerességgel közlekednek a városban, ugyanakkor, ha úgy tartja kedvük, korlátozások nélkül szeretnének nekivágni a nagyvilágnak. Ezek az ügyfelek érdeklődnek a modern technológia iránt, és mindennél fontosabb számukra a fenntarthatóság, illetve a kedvező üzemanyag-fogyasztás.

Az újautó-piac legszorosabb versenyt felvonultató szegmensében szereplő 500X nem riad vissza a megmérettetéstől: vásárlóinak több mint 60 százalékát konkurens márkáktól csábította el.

Az 500X Hybrid ezért ideális kiegészítése a modellcsaládnak, amely 2014-es bevezetése óta több mint 750 ezer példányban talált gazdára. Az 500X ráadásul az összes jelentős globális piacon kapható, ezért túlzás nélkül nevezhető elsöprő világsikernek. Az Autócentrum Szabó Csoport kínálatában ez a modell jelenleg 9 750 000 Ft akciós áron rendelhető meg.

Itt válogathatsz a készleten lévő Fiat 500X modellek közül:
Oldalainkon HTTP sütiket használunk, a jobb működésért. További információk