A Stellantis óriásvállalat nyeresége hihetetlen mértékben emelkedett 2021. első 6 hónapjában
2021.08.27
A Stellantis az első félévben mutatott eredményei alapján megemelte a teljes évre vonatkozó eredmény célkitűzését.
A
Stellantis bejelentette, hogy 10 százalék körüli korrigált működési haszonkulcsot kíván elérni az év végéig. Ez lényegesen magasabb az autógyártó által korábban közzétett 5,5-7,5 százalék közötti előrejelzéssel, amelyet januárban a
Fiat Chrysler Automobiles és a
PSA Group egyesülése után foglaltak írásba.
A
Stellantis cég legújabb közleménye szerint az első hat hónapban a kamatok és adók előtti eredmény (EBIT) 8,62 milliárd euró (10,24 milliárd dollár) volt.
A csoport EBIT-árrése 11,4 százalék lett, ami
több mint kétszerese a márciusi előrejelzésnek.
Az első félévben
Észak-Amerika volt a vállalat kiemelkedő régiója, amelyet a
Jeep SUV és
Ram teherautó márkák erősítettek. A nettó árbevétel 42 százalékkal 32,4 milliárd euróra emelkedett, s így a vállalat 16,1 százalékos árrést ért el. Az autógyártó európai régiójában az eredmény 8,8 százalék volt.
A
Maserati luxusmárka két egymást követő mínuszos év után 29 millió euró első féléves korrigált működési bevételről számolt be.
A
Stellantis és a legnagyobb társai egyidejűleg megemelték az árakat is, és szélesebb modell választékot értékesítettek, az eddigieknél sokkal magasabb kategóriájú járművekből, elsősorban az autóipari félvezetők hiánya miatt.
A vállalat legfrissebb előrejelzése azon a feltételezésen alapul, hogy a COVID-19 világjárvány miatt
nem romlik tovább a globális chiphiány.
A
Stellantis céget az első félévben a félvezetőhiány termelési korlátai sújtották. „
Ez a probléma mintegy 700 ezer jármű gyártását érinti, és ez a hatás az év hátralévő részében is jelen lesz! -
mondta Richard Palmer pénzügyi vezérigazgató-helyettes.
Palmer szerint az autógyártó nem látott javulást a chipellátás helyzetében az utolsó negyedévet megelőző idfőszakban.
Hozzátette: „
A nyersanyagárak megugrása is kihívás maradt a számunkra.
Palmer szerint a nyersanyagok, köztük az acél, az alumínium, a nemesfémek és a réz árai mintegy 700 millió euróval emelték a költségeket, és várhatóan még nagyobb ütést fognak gyakorolni a cégre az év utolsó hat hónapjában.
A
Stellantis 882 ezer jármű leltárával fejezte be a júniust, ami körülbelül egyharmadával kevesebb, mint amit a
Fiat Chrysler és a
PSA egy évvel korábban raktáron tartott.
A
Stellantis azt is közölte, hogy a pro-forma ipari szabad cash flow negatív, 1,16 milliárd euró volt, ami tükrözi a betöltetlen félvezető megrendelések miatti negatív forgótőke-hatásokat, ellensúlyozva a pozitív nettó szinergiákkal.
Az egyesüléssel kapcsolatos megtakarítások
A
Stellantis közölte, hogy az első félévben mintegy 1,3 milliárd euró nettó készpénzmegtakarítást értek el az egyesüléssel összefüggésben.
Palmer továbbá azt is elmondta, bízik abban, hogy a csoport eléri hosszú távú célját, az 5 milliárd eurós éves megtakarítást, és céljuk, hogy 2024-re elérjék a cél 80 százalékát.
Carlos Tavares vezérigazgató a múlt hónapban bemutatta azt a tervet, hogy
30 milliárd eurót szánnak elektromos autókra és szoftverekre. A
Stellantis gyorsabban tér át az akkumulátorok és elektromos járművek gyártására Európában, és aztt jósolják, hogy 2035-ig fokozatosan megszüntetik a belsőégésű motorok gyártását.
A vállalat közölte, hogy idén várhatóan
meg tud felelni a szén-dioxid -kibocsátásra vonatkozó európai szabályoknak, és mintegy 135 millió eurót spórolt meg ezzel összefüggésben csak az első félévben, miután
kilépett a Teslával kötött költséges megállapodásból, hogy ellensúlyozza a régió CO2 -kibocsátását.
A Stellantis közleményében kiemelte, hogy a következő 24 hónapban 11 új akkumulátoros elektromos járművet és 10 plug-in hibrid járművet dobnak piacra.
Forrás: Bloomberg