A legendás Fiat 600 Multipla meghódítja Londont

2019.12.07
A Fiat 600 Multipla, az olasz stílus megteremtője és győztese Londonban, a V&A múzeumban az "Autók: A modern világ felgyorsulása" c. kiállításon szerepel. A november 23-án megnyílt kiállítás az autóknak az életünkre kifejtett hatására fókuszál, és olyan autómodelleket foglal magában, amelyek a huszadik század folyamán az életünk felgyorsulásában valódi társadalmi és gazdasági szerepet játszottak.


A kiállítás célja azoknak az autóknak a kiemelése, amelyek az utóbbi 130 évben megváltoztatták a világot a tervezés, az innováció és a társadalmi hatás szempontjából. A kiállítás három fő részből áll, több mint 250 tárgyat és 15 legendás autót tartalmaz, köztük az első autó szabadalmat, az első repülőgép prototípusát és itt láthatjuk az olasz autók ikonikus modelljét, a Fiat 600 Multipla-t is.

Az 1956-os brüsszeli autókiállításon bemutatott Fiat 600 Multipla teljesen új formát és kivételes belső teret kínál. A három üléssorral kényelmesen elfér benne hat ember, vagy négy, lehajtott ülés mellett óriási rakodótér áll a rendelkezésünkre. Sokoldalúságával és rendkívüli praktikusságával a "Multipla" több mint egy évtizeden keresztül az olasz taxisok és családok büszkeségévé vált.

A Londonban kiállított autó az FCA Heritage gyűjtemény része, egyébként máskor a torinói Fiat történelmi központban látható. A Fiat 120. születésnapi évfordulójára az FCA Heritage számos tevékenységet szervezett, ide értve az 1899-es Fiat 3½ HP bemutatását is, amely az FCA UK tulajdonában áll, és állandó kiállításon tekinthető meg a Beaulieu Nemzeti Motormúzeumban (nemrég ez a jármű is részt vett a Londonból Brightonba tartó veterán autóversenyen).


A Fiat 600 története 1955-ben kezdődött, amikor az új modellel elindult az olaszországi tömeges motorizáció. Az autó kezdetben egy kompakt, két ajtós, négyüléses szalon volt hátsó kerék meghajtással. Az új autó fejlesztése néhány évvel korábban kezdődött, és 1953. július 15-én Vittorio Valletta - a Fiat akkori elnöke és vezérigazgatója - teljes egészében a Fiat 600 (az akkoriban 100-nak nevezett) jármű tesztelésére bemutató napot szervezett. A sok próba után, ami a pályán zajlott, a nap a Fiat elnökségének ülésével zárult, amely jóváhagyta a projekt folytatását. Azon a napon körvonalazódott az ötlet, hogy elkészíthető lenne egy "carryall" verzió is a Fiat 600-hoz, és egy rövid tervezési periódus után ez lett végül a Fiat 600 Multipla.

Hivatalos debütálására 1956 januárjában került sor a brüsszeli Autószalonon, amelyet néhány hónappal korábban egy emlékezetes 600 szedán bemutatkozása előzött meg: 1955-ben ez az autó volt a híres Róma-Kalkutta kihívás főszereplője is, és ez a jármű több mint 12.000 km-t megtett mindössze 11 nap alatt.

Visszatérve a „multi-space” változathoz, felhasználták benne a 600-as alap mechanikáját, egy konzolos hátsó motorral. Az alakját könnyebb látni, ennél sokkal nehezebb megfogalmazni: Az autó eleje szinte teljesen függőleges, mint egy minibusz. Az eredmény végül egy olyan jármű lett, amely úgy néz ki, mintha hátrafelé haladna, a kúpos és aerodinamikus hátsó rész három sor üléssel egyszerre hat személyt is képes befogadni.

A 600 Multipla négy ajtóval rendelkezik: két elülső ajtó felfelé nyílik, és két hátsó ajtó van. Az autó sokoldalúsága lehetővé tette a hátsó ülések egyik vagy mindkét sorának lehajtását, hogy egységes, lapos, közel 2 méter hosszúságűú rakodási felület jöhessen létre. A Multipla átalakítható egy "dupla ágyas" lakókocsi-kisteherautóvá is, akkoriban egyébként így is hirdették. A taxi verzió gyorsan betört az olasz városokba, és az ország háború utáni gazdasági fellendülésének egyik ikonjává vált.

1960-ban a Fiat korszerűsítette a 600-as modellt egy új D verzióval. Növekedett az egy tankolással megtehető távolság és javult a jármű teljesítménye is, s mindez a fogyasztás növekedése nélkül. A Fiat 600 sikerének kulcsa továbbra is az alacsony üzemeltetési költség volt. Ezzel a jobb teljesítménnyel a Multipla elterjedése főleg a taxi szegmensben volt jellemző. Az első utasülés helyett egy poggyásztartót helyeztek el, míg a taximérőt a műszerfalra helyezték. A külső karosszéria változatlan maradt, míg az utastérben hátul két rögzített ülés és két összecsukható ülés volt felszerelve, akár két, akár négy utas számára.


Az olasz taxik jellemző kinézete a hatvanas években két féle volt. Fekete volt a járműtest felső része, az üveg és a járműtest alsó része pedig zöld volt. A 600 Multipla-t ez a színkombináció népszerűsítette, és sok személygépkocsit is rendeltek ebben a kéttónusú változatban. A megbízhatóság és az alacsony üzemeltetési költségek együttese adta tehát a siker kulcsát a Taxi verziónak, Olaszországban az 1960-as évek közúti szimbóluma volt. A 600 Multipla lett a klasszikus szolgálati autó is Olaszországban, amelyet sok olasz cég használt, beleértve az Abarth felejthetetlen jelképét is, melyet a híres kipufogó-hangtompítók hirdetésére használtak fel, és ez ösztönözte azután a 600 T kisteherautó létrehozásának az ötletét is.


A Fiat 600 Multipla az "Autók: a modern világ felgyorsulása - Cars: Accelerating the Modern World" kiállítás részeként, 2020. április 19-ig látható Londonban a V&A múzeumban.

Kapcsolódó link:
http://www.vam.ac.uk/exhibitions/cars



Kapcsolódó videó:



Oldalainkon HTTP sütiket használunk, a jobb működésért. További információk