A Fiat Grande Panda picit giccses, de aranyos és furcsán ellenállhatatlan
2025.06.16
A legújabb autós retró újjáéledés legjobb példája a Panda visszatérése, amely leginkább az 1980-as évek korszakát idézi, ám most már hibrid változatban.
A Fiat abban reménykedik, hogy idén nyáron „pandamoniumot” tud teremteni a világban. Elnézést kérünk, de nehéz elkerülni ezeket a szójátékokat, amikor a sajtótájékoztatón is ezt művelték, miközben a háttérben lévő videókon az 1990-es évek ismert énekese, Shaggy rappelt arról, hogy „
panda-tastic”.
Ami azonnal megállapítható, ha ránézünk az új Pandára, az az, hogy
rendkívül giccses, de ugyanakkor elbűvölő is. Ahogy a Panda – vagy ebben az esetben a Grande Panda – újjáéledése is az.
Világszerte egy retró hullám közepén vagyunk. Az 1980-as évek nosztalgikus világában a hidegháborús reálpolitika van napirenden, a Ford ostorozza a Caprit, Tom Cruise a főszereplő a mozikban, és még a Renault 5 modell is elismeréseket kap. Sőt ez még nem minden,
a Liverpool FC is beszállt ebbe a retró játékba.
Ideje volt, hogy
a Fiat is csatlakozzon ehhez a mókához – ráadásul ők most ezt egy kisautóval tették meg.
Nincs kétség afelől, hogy
a Grande Panda stílusa minden igényt kielégít az aranyos báj tekintetében. Sikerült megőriznie az örökzöld Panda sziluettjét, de elegendő modern funkcióval rendelkezik – például LED-es világítással és belső érintőképernyőkkel –, hogy lépést tartson a modern technológiával is.
Belül továbbra is egy olcsó kisautó szellemiségét tükrözi, de van annyi személyisége, hogy megbocsáthatjuk a tervezőknek a kemény és törékeny műanyagokat, és az olyan apró, szép részleteket, mint a részben újrahasznosított bambuszból készült Bambox műszerfal. Azért ezek nagyon ott vannak.
Összességében
a Grande Panda egy vidám autó, amelyet nehéz nem szeretni.
A Grande Panda hibrid sajnos nem egy gyors autó. A karosszériája kissé megdől a kanyarokban. A kormányzása igaz könnyű – néha egy kicsit túl könnyű is. Mindezek az eredeti Panda egy-egy vonását tükrözik, és ezek együttesen egy elbűvölő kisautóvá tették, amelyet az emberek még
ma is imádnak.
A Grande Panda modellt először elektromos modellként mutatták be idén, amely az anyavállalat
Stellantis Smart Car platformjára épült, most pedig benzin-elektromos hibrid változatban is elérhető lett, amelyet egy 1,2 literes, háromhengeres turbófeltöltős motor hajt egy 48 voltos akkumulátorcsomaggal kombinálva, ez utóbbi egy 29 lóerős villanymotort hajt. Mindez egy hatfokozatú duplakuplungos sebességváltóhoz kapcsolódik. Így mindösszesen 108 lóerőt és 205 Nm nyomatékot kapunk, a 0-ról 100 km/h-ra gyorsulási ideje pedig 9,8 másodperc.
Meglepően tágas belül is – legalábbis egy Fiat-szuperminihez képest.
Mivel
nincs padló alatti akkumulátorcsomag, a hátsó ülésen is ülhetünk anélkül, hogy elveszítenénk a kényelmes lábteret. A hibridben további 50 liter hasznos csomagtér is található, ami így összességében tisztességes
412 litert eredményez, és mindez
a hátsó ülések lehajtásával 1666 literre bővíthető.
A Fiat retró mesterfogást hajtott végre az 500-assal, és úgy tűnik, hogy ezt a sikert most
megismétli a Grande Pandával.
Minden bája ellenére
a Grande Panda egy komoly szándéknyilatkozat. Ez a Fiat globális belépője, amelyet több mint 60 országban kezdték el most értékesíteni, és három globális üzemben is folyik a gyártása. Az év végére Brazíliától Ausztráliáig, sőt talán Szaúd-Arábiába is eljuthat a bemutatótermekbe.
A Fiat főnöke, Olivier François az első, aki elismerte, hogy
nagy mennyiségben kell majd értékesíteniük, tekintettel a kisautók piacán tapasztalható nagyon szűk haszonkulcsokra. Ám a Panda származékos modelljeinek története segíteni fogja őket ebben –
már bemutatták az új 4x4-es verziót is.
A Panda 4x4 anno kultikus klasszikus volt, egy bárhová eljutó szupermini, amelyet 1983-ban mutattak be, s így az egyik
első megfizethető terepjáró lett. Ez akkoriban nem csak egy újabb ál-SUV volt – ez az autó valóban megbirkózott a nehéz terepviszonyokkal.
Az új 4x4 modell ugyanazt a 111 lóerős, teljesen elektromos vagy 1,2 literes mild hibrid hajtásláncot kínálja. Bár nincsenek részleteink arról, hogyan fog működni a 4x4-es rendszer, a Fiat „villamosított innovatív hátsó tengelyként” emlegeti.
A Grande Panda már előrendelhető, vagy készletről is megvásárolható az Autócentrum Szabó Csoport kínálatában. A hibrid változatok már
8,8 millió Ft-tól elérhetőek, az elektromos változat pedig
9,8 millió Ft-tól indul.
A Fiat szerint
a hibrid lesz a legkelendőbb modell, tekintve, hogy sok vásárló még mindig fél a teljesen elektromos autóktól.
Persze valljuk be,
a Grande Panda sem tökéletes, de a Fiatnak sikerült megragadnia az eredeti autó jellegét, miközben elegendő modern elemet adtak hozzá, hogy friss és
vonzó legyen a fiatalok számára is.
Itt válogathatsz a jelenleg készleten lévő Fiat modellek közül:
Forrás: The Irish Times