A Fiat és a Stellantis vezetősége is arra figyelmeztet, hogy az elektromos járművek költségei munkahelyek leépítéséhez vezethetnek

2021.12.07
A Stellantis NV vezérigazgatója, Carlos Tavares egyik legutóbbi sajtóinterjújában elmondta, hogy az autógyártókra nehezedő külső nyomás, vagyis hogy felgyorsítsák az elektromos járművekre való átállást, potenciálisan veszélyezteti a munkahelyeket és a járműminőséget, mivel a gyártók nehezen tudják kezelni az elektromos járművek építésének magasabb költségeit.

A kormányok és a befektetők azt akarják, hogy az autógyártók felgyorsítsák az elektromos járművekre való átállást, de ”a költségek túllépnek az autóipar eltarthatóságának határain” – mondta Tavares a Reuters megkérdezésére.

Az a döntés született, hogy az autóipart olyan villamosításra kényszerítjük, amely 50%-os többletköltséget jelent a hagyományos járművekhez képest.” – mondta.



"Semmiképpen nem tudjuk a többletköltségek 50%-át a végső fogyasztókra áthárítani, mert a középosztály nagy része nem tudja majd az autókat megfizetni."

Tavares szerint az autógyártók magasabb árat számíthatnak fel, és kevesebb autót adhatnak el, vagy elfogadhatnak alacsonyabb haszonkulcsot. Mindkét út megszorításokhoz vezethet. Az európai szakszervezeti vezetők arra figyelmeztettek, hogy munkahelyek tízezrei szűnhetnek meg.

Az autógyártóknak időre van szükségük a teszteléshez és annak biztosítására, hogy az új technológia működni fog.” – mondta Tavares. „Ennek a folyamatnak a felgyorsítása kontraproduktív lesz. Ez pedig minőségi problémákhoz vezet. Rengeteg problémával nézhetünk szembe.” – tette hozzá.

Tavares azt is elmondta, hogy a Stellantis célja a megszorítások elkerülése azáltal, hogy az iparágban megszokottnál jóval gyorsabban növeli a termelékenységet.



"A következő öt évben évi 10%-os termelékenységet kell megemésztenünk… egy olyan iparágban, amely hozzászokott ahhoz, hogy 2-3%-os termelékenységet biztosítson." - vélekedett.

A jövő megmondja, hogy ki tudja majd megemészteni ezt, és ki fog kudarcot vallani” – mondta Tavares. „Korlátokat állítunk az ipar elé.”

Az elektromos járművek költségei várhatóan csökkennek, és az elemzők előrejelzése szerint az akkumulátoros elektromos járművek és a belsőégésű járművek költségparitást érhetnek el az évtized második felében.

Más autógyártókhoz hasonlóan, amelyek a belsőégésű járművekből profitálnak, a Stellantis is nyomás alatt áll az elektromos járműveket gyártó Tesla Inc. és más tisztán elektromos járműveket indító vállalkozások, például a Rivian részéről.

Az elektromos járműveket gyártó cégek jóval kisebbek a járműértékesítés és a foglalkoztatás tekintetében. A befektetők azonban magasabb piaci értékelést adtak a Teslának és a Riviannak, mint a Jeep SUV márka vagy a rendkívül jövedelmező Ram kisteherautó franchise tulajdonosa.

Ezt a befektetői nyomást tetézi az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentését célzó kormányzati politika. Az Európai Unió, Kalifornia és más joghatóságok azt tűzték ki célul, hogy 2035-re véget érjen a belsőégésű járművek értékesítése. Az Egyesült Királyság pl. a 2030-as esztendőt tűzte ki a teljesen elektromos hajtásra való átállás határidejeként.

Tavares szerint a kormányoknak az éghajlat-politika fókuszát az energiaszektor megtisztítására és az elektromos járművek töltési infrastruktúrájának fejlesztésére kellene helyezniük.



Tavares szerint a Stellantis, amelyet 2021-ben hoztak létre a francia Peugeot SA és az olasz-amerikai Fiat Chrysler NV autógyártó egyesülésével, jó úton halad 5 milliárd eurós költségcsökkentés elérése érdekében.

Tavares felgyorsította a Stellantis égisze alatt az elektromos járművek fejlesztését, és 2025-ig 30 milliárd eurót áldoznak új elektromos jármű architektúrák fejlesztésére, akkumulátorgyárak építésére, valamint nyersanyagokba és új technológiákba való befektetésre.

A Stellantis azt is bejelentette, hogy a német Daimler AG autógyártó mellett a Factorial szilárdtest-akkumulátorokat indító cégbe fektetett be. „Többet fektethetünk be, és mélyebbre léphetünk az értékláncban.” – mondta Tavares. "Lehetnek más befektetések is a közeljövőben."

Forrás: Reuters
Oldalainkon HTTP sütiket használunk, a jobb működésért. További információk