A Fiat Ducato és a Ford Transit is arany minősítést kapott az idén már sokkal szigorúbb Euro NCAP teszteken
2023.03.11
Az Euro NCAP 2023-ra kiadott egy kisteherautó-biztonsági besorolást, szigorúbb új protokollokat alkalmazva a sofőrök és flották biztonságtechnikai szabványainak növelése érdekében.
Az önkéntes járműbiztonsági program
2021-ben indította el első kisteherautó-besorolását, amelynek középpontjában az ütközéseket elkerülő vagy enyhítő technológiák teljesítménye áll. A besorolásokat 2022-ben felülvizsgálták, és jó javulást mutattak a rendszer teljesítményében és rendelkezésre állásában, majd
2023-tól szigorúbb kritériumokkal egészítették ki.
A frissített minősítések 18 kisteherautóra vonatkoznak. A tavalyi évben platina kategóriába sorolt
Fiat Ducato ismét a lista élére került, de az idei szigorúbb protokoll értelmében arany minősítésre esett vissza.
Hozzá csatlakozott az idén már a Ford Transit is, amely szintén arany minősítést ért el.
A Mercedes-Benz Vito
aranyról ezüstre süllyedt, és immár megosztja ezt a minősítést a Mercedes-Benz Sprinterrel, a Volkswagen Transporterrel, a Renault Traficcal, a Nissan Primastarral és a Volkswagen Crafterrel.
A bronz kategóriába került a Citroën Jumpy és a Jumper, az Iveco Daily, az Opel Vivaro és Movano, a Peugeot Expert és Boxer, a Renault Master és a Toyota Proace is.
A Nissan Interstar továbbra is a „Nem ajánlott” besorolást kapta az ütközés-elhárító rendszerek hiánya miatt.
A kereskedelmi kisteherautók ütközési aránya nem nagyobb, mint más járműveké, de
a kisteherautókat érintő balesetek általában súlyosabbak a többi érintett jármű és a veszélyeztetett úthasználók számára.
Az ADAS technológia hatékonyan segíthet megelőzni vagy enyhíteni ezeknek a baleseteknek a következményeit, de a kereskedelmi furgonok gyakran nincsenek megfelelően felszerelve a legmodernebb technológiákkal.
Az Euro NCAP kisteherautó-besorolására vonatkozó új kritériumai
továbbfejlesztették az ADAS-t, nagyobb hangsúlyt fektetnek a veszélyeztetett úthasználókra, beleértve a gyalogosok biztonságát, különös tekintettel az éjszakai forgatókönyvekre és a kerékpárosokra, valamint egy új kisteherautó-autó ütközési forgatókönyv bevezetésére.
Terveik szerint
2026-ra a kisteherautókra is a személygépkocsikéval megegyező ADAS követelmények vonatkoznak majd, ekkor a kisteherautó-besorolás csak a szabványos felszerelést veszi figyelembe az összes európai piacon. A szervezet a nehéz tehergépjárművek minősítési rendszerét is bevezeti.
Michiel van Ratingen, az Euro NCAP főtitkára elmondta: „
A biztonsági technológiák és az innovatív megoldások gyors ütemben fejlődnek. Az Euro NCAP-nak ki kell dolgoznia a kritériumait annak biztosítására, hogy a gyártók továbbra is ösztönözzék az innovációt, és minden járműben elérhetővé tegyék a legújabb biztonsági technológiákat az európai utakon. Csak azért, mert a furgonokat kereskedelmi célokra használják, nem jelenti azt, hogy kevésbé biztonságosak, mint a személyautók. Az Euro NCAP tervei szerint 2026-ra a kisteherautóknak ugyanazoknak az ADAS-követelményeknek kell megfelelniük, mint a személygépkocsiknak.”
A
Thatcham Research, az Egyesült Királyság egyetlen Euro NCAP által akkreditált tesztelési központja üdvözölte a furgonok legújabb eredményeit, de megjegyezte, hogy az eredeti gyártóknak további lépésekre lesz szükségük.
Matthew Avery, a kutatás stratégiai vezetője elmondta: „
Mivel a teljes járműpark 13,5%-a kisteherautókból áll, fontos, hogy a kisteherautó-vezetők és a velük közös utakon közlekedők védelemben részesüljenek. A legutóbbi eredmények azt mutatják, hogy a gyártók pozitívan reagálnak, és érdemes megjegyezni, hogy az Egyesült Királyság legnépszerűbb kereskedelmi furgonja, a Ford Transit is ’Arany’ minősítést kapott.”
„
A kisteherautókra jellemző ütközés-elkerülő technológia felszerelésének azonban van még mit tenni, mielőtt egyenrangúvá válnának a manapság az autókon élvezett magas szintű standard felszerelésekkel.” -
tette hozzá.
Itt válogathatsz a jelenleg készleten lévő Fiat modellek közül:
Forrás: Fleet World