A Fiat cuki kis elektromos autóját törvénysértés miatt marasztalták el Olaszországban

2024.05.26
A Fiat Topolino kétségkívül 2024-ben a legaranyosabb új autó címet érdemelte ki. A parányi elektromos jármű apró méretei, retro ihletésű stílusa és egyedi zuhanyfunkciója (igen, valóban van benne zuhanytartozék) nem meglepő módon rengeteg csodálót vonzott. Az olasz hatóságok azonban nem rajonganak érte.

Ennek az az oka, hogy a jármű megsért egy hazai törvényt, amely alapján eddig már 134 esetben büntették meg ezeket az elektromos autókat egy kikötőben, miközben a rendőrség le is foglalta ezeket az autókat, amíg a gyártó nem módosít néhány dolgot hivatalosan ezeken a járműveken.



A Fiat ugyanis egyelőre nem szállíthatja ki a saját tulajdonú elektromos városi autóit a márkakareskedésekbe a saját hazájában, annak ellenére, hogy a járművek készen állnak a szállításra.

Az imádnivaló elektromos autó a Citroen Ami testvérmodellje, amelyet 2022 óta árulnak Európában, az ára 9 ezer eurónál kezdődik.



Egy mindössze 2,5 méteres otthoni fürdőkád valószínűleg nagyobb, mint ez a Fiat. A végsebessége mindössze 46-47 km/óra, a töltések közötti távolság pedig állítólag akár 75 km is lehet – bár a Citroen tavalyi valós tesztje szerint az akkumulátor valószínűleg gyorsabban fog lemerülni, mint ahogy azt a hivatalos adatok sugallják.

Nagyon kompakt, 5,4 kWh-s lítium-ion akkumulátorral és egyetlen 6 kW-os villanymotorral lett felszerelve, ami megmagyarázza, miért olyan „gyalogos” a teljesítménye az autók szabványai szerint. De ez azért van, mert ez valójában nem autó, itt az EU-n belül „könnyű négykerekűnek” minősül.



Ennek a besorolásnak köszönhetően egyes európai országokban, például Franciaországban, mindössze 14 év az alsó korhatár ahhoz, hogy valaki a kormánykerék mögé ülhessen. Az Egyesült Királyságban 16 éves kortól legálisan vezetheti bárki, ha rendelkezik „AM” segédmotor-kerékpáros jogosítvánnyal.



A Guardia di Finanza (Olaszország pénzügyőrsége) és vámhivatala azonban nem a furcsa definíciója miatt rótt meg több mint 100 példányt ebből a toszkánai Livorno kikötővárosban.

Egészen pontosan azért, mert az ajtaján egy olasz „trikolor” zászló színkombináció látható, ami sérti az olasz törvényt.



A probléma oka: a Topolino nem Olaszországban készül

A járművet ugyanis a marokkói Kenitra gyárban gyártják, ahol az Ami és az Opel Rocks Electric testvérjárművek is készülnek.

Egy 2003-ban bevezetett olasz törvény megtiltja a Fiatnak – és bármely más olasz márkának –, hogy az ország lobogóját az országon kívül gyártott termékeken felhasználják.



A szabály kimondja: „Bűncselekménynek minősül és a Büntető Törvénykönyv 517. cikke szerint büntetendő a hamis vagy félrevezető eredet- vagy származási jelzéssel ellátott termékek forgalmazása céljából történő behozatala és kivitele, vagy olyan cselekmények elkövetése, amelyek egyértelműen a származás vagy származás helyére vonatkozó hamis vagy félrevezető jelzéseket viselik.

Hamis jelzésnek minősül a ’Made in Italy’ felirat a nem Olaszországból származó termékeken és árukon a származásra vonatkozó európai szabályozásnak megfelelően.

Mindez téves jelzésnek minősül, még akkor is, ha a származást és az eredetet a termékek vagy áruk külföldi származásaként tüntetik fel
.”

Annak érdekében, hogy a Fiat a saját autóit eljuttassa végre az ügyfelekhez, nem volt más választása, mint hogy mind a 134 Topolinóról – és azokról is, amelyek már bekerültek az országba – eltávolítsák az olasz trikolór jelzést.

A Fiat anyavállalatának, a Stellantisnak a szóvivője a La Repubblica című olasz lapnak elmondta, hogy a Fiat „teljes mértékben az előírásoknak megfelelően működött” azzal, hogy nyíltan közölte, hogy az autót nem Olaszországban gyártották, viszont Torinóban tervezték.

Az elmúlt hetekben már nem először fordult elő, hogy egy olasz autógyártó forró vízben találta magát a hazai szabályok megszegése miatt.

Áprilisban az Alfa Romeo is hatalmas összetűzésbe került az olasz hatóságokkal új, „Milano” névre keresztelt elektromos SUV-jának modell elnevezése miatt.

Ennek az az oka, hogy azt meg Lengyelországban gyártják – ez az első alkalom, hogy Alfa Romeót hazájának a határain kívül gyártanak.

Nem sokkal azután, hogy bemutatták, az üzleti miniszter gyorsan rámutatott, hogy jogilag nem viselhet olasz városhoz köthető nevet, ha azt az országon kívül állítják elő.

A Stellantis így sietve kénytelen volt megváltoztatni ezt a nevet „Junior”-ra, amely szerencsére szintén a márkához kötődik.

Mivel a Fiat 1936 és 1955 között gyártotta az eredeti Topolinót, meglepő, hogy a hatóságok nem kérdőjelezték meg a nevét – ami lefordítva „bébi egér” –, mivel közvetlen kapcsolata van az olasz történelemmel.



Íme, amit a Fiat Topolinóról tudni kell

Jó hír az európai piacok számára, hogy Topolino idén megérkezik (a britek nem lehetnek boldogok, mert oda is csak balkormányos változatot szállítanak).

A Fiat megerősítette, hogy két változatot fognak értékesíteni a vásárlók számára. Az első egy szabványos „zárt” Topolino, amely fix tetővel és egy pár ajtóval rendelkezik, a belső paneleken „fa hatású matricákkal”. Ez lesz az olcsóbb verzió, és valószínűleg 3,5 millió Ft körüli áron fog indulni.

Eközben a második opció, a Topolino Dolce Vita, egyáltalán nem rendelkezik ajtókkal – bár „ajtókötél” jár hozzá, nem mintha ez bármilyen gyakorlati vagy biztonsági előnnyel járna.

Mivel nincsenek olasz zászlót ábrázoló ajtólapok, ennek a változatnak – elméletileg – ki kell kerülnie az olasz hatóságok karmai közül.



Az ajtó nélküli kialakítás a klasszikus Fiat 500 Jolly irányába mutat, amely a generáció napimádó strandtípusait célozta meg.

Mindkét változat vintage króm hatású külső tükrökkel, elragadó ovális fényszórókkal és tányér stílusú kerékdíszítésekkel lett felszerelve.

Az opciók listája között szerepel egy „rack bag” – egy hozzáillő bőrönd, amely a hátsó szélvédő alá rögzített fém tartóba illeszthető, így több csomagot vihetünk magunkkal.

Valószínűleg szükségünk is lesz rá, mivel a Topolino belsejében mindössze 63 liter „csomagtér” található – tárolóhely alatt pedig bármit értünk, amit nem foglalnak el az ülések és az utasok.

Belül a Topolino EV viszonylag szűk, és egyáltalán nem mondható kényelmesnek.

Az utastér elsősorban könnyen tisztítható műanyag, az ülések csillapítása igen korlátozott, hangszigetelés terén pedig szinte semmi nem jön számításba.

Ennek ellenére a Fiat egy opciókatalógust kínál majd, amely tartalmaz egy USB-ről táplált műszerfali ventilátort - némileg korlátozott - hűtéshez, valamint hangszórót, amelyet okostelefonnal szinkronizálhatunk, hogy zenét játszhassunk le útközben.

És hogy biztosan megfeleljen a jármű egy „Riviéra-barát” járműnek, még opcionális zuhanyzóval is felszerelték, hogy a tulajdonosok és utasaik leöblíthessék a sós tengervizet magukról egy hosszú strandon töltött nap után.



Úgy gondoljuk, hogy ez a funkció nem lesz annyira népszerű a britek körében, akik Southend vagy Cromer strandjain napoztak, bár ki tudja...

Itt válogathatsz a jelenleg készleten lévő Fiat modellek közül:


Forrás: This is Money
Oldalainkon HTTP sütiket használunk, a jobb működésért. További információk