2025-ben érkezik az új Fiat Tipo családi autó, amely várhatóan SUV-ihlette átváltozáson megy keresztül
2023.02.01
A Fiat Tipo új generációja a hírek szerint ferdehátúról családi crossoverre vált, az exkluzív képek pedig bemutatják, hogyan is fog kinézni.
A Fiat a Stellantis gigavállalat részeként készen áll egy jelentős megújulásra – és a vállalat döntő lépést kíván tenni a kínálatának megerősítése terén. A tervek szerint viszont csak
2025-ben fogják piacra dobni az új Fiat Tipó családi autót.
Az olasz márkát sokan alvó óriásnak ítélik, és az elmúlt 15 évben nehezen tudták megindokolni azt a beruházást, amely ahhoz volt szükséges, hogy kisautó-kínálatukat naprakészen tartsák.
Ez az elkövetkező négy évben megváltozik, mivel a modelleket – köztük az újjászületett Puntót és a lecsökkent méretű Pandát is – már megtervezték és egy olyan termékvonalba sorolják be, amely
messze túlmutat az 500-as alapkoncepcióján.
Most a Fiat főnöke, Olivier François is megerősítette, hogy a márka Stellantis-ben betöltött szerepének részeként (amelybe olyan vezető gyártók is beletartoznak, mint az Opel, a Citroen, vagy a Peugeot),
a Focus és a Golf riválisaként ismert Tipo átalakítását tervezik.
„
Amit szeretek a Fiatban, az az, hogy csak két küldetésünk van: a városi mobilitás és a megfizethető családi közlekedés.” –
mondta François. „
A második sokkal fontosabb számunkra – egy családban sokféle helye van a pénznek, és számunkra fontos a találékonyság, ha olyan apró dolgokról van szó, amelyek leegyszerűsítik a családok életét, miközben az egész család használhatja az autót.”
„
Ez a C-szegmens első tagja, ami 2025-ben mindenki számára elérhetővé válik. Ki kell cserélnünk a Tipót. Ne kínozzon minket senki a bodystyle miatt, de ez most tényleg átlép a hagyományos szegmentálásokon, ahogy most mindenki. Szóval kicsit SUV-szerű lesz, de mégis innovatív.”
Az exkluzív képek a Tipo-t családi méretű crossoverként értelmezik újra, néhány újabb, Európán kívül értékesített Fiat jegyeit beépítve. Ennek az az oka, hogy az új modellt világszerte értékesíteni kell, hogy Törökországtól Latin-Amerikáig mindenhol vonzó legyen a vásárlók számára, valamint a hagyományos családi ferdehátú piacokon, például Olaszországban, Németországban, Franciaországban és az Egyesült Királyságban.
Három karosszériát is le kell cserélni: hagyományos ferdehátú, limuzin és kombi.
„
Nincs lehetőségünk arra, hogy a Fiat rendszeresen nyereséges legyen – és most is nyereséges, de a tervünk az, hogy ez egyre inkább azzá váljon –, ha nem vonjuk össze európai és dél-amerikai felállásunkat.” –
folytatta François. „
A 2023-ban piacra kerülő autónk továbbra is európai lesz, mert a Stellantis előtti időkből származik. Időbe telik a konvergáció”.
„
De 2024-ben, 2025-ben és 2026-ban sorra kezdjük az átalakításokat; ez az én horizontom az olyan autók számára, amelyek tervezése korábban megfagyott. Lehet, hogy az egyik régióban elektromos, a másikban pedig belsőégésű motoros lesz, csak kisebb eltérésekkel, ami lehetővé teszi, hogy hatalmas mennyiségeket készítsek ugyanazon az alapon.”
Ez a kétvágányú megközelítés
a hajtásláncok és platformlehetőségek világát nyitja meg. A 2025-ös érkezési dátum a Tipo-t a CMP/e-CMP architektúra élettartamának végére teszi – amely a Peugeot 208-tól a Citroen C4-ig mindent alátámaszt –, de egyúttal a teljesen elektromos STLA Small platform kiindulópontja is és hatékonyan helyettesíti is azt.
A két architektúra számos alkatrészen osztozik majd, ami potenciálisan lehetővé teszi mindkettő használatát, de a legvalószínűbb forgatókönyv az, hogy
a Fiat Európában és Latin-Amerikában is ragaszkodik a CMP-hez. Ez egy teljesen leértékelt költségalaphoz fog kapcsolódni, amely még az évtized második felében is támogatni fog számos nagy eladási modellt. A cégnek van saját, Latin-Amerikára összpontosító platformja is, az MLA, de nem valószínű, hogy használni fogják, mert alapvetően sokkal régebbi mechanikákra épül, amelyeket anno még a General Motors-szal közösen fejlesztettek ki.
François azt javasolta, hogy az európai vásárlók többségének a következő Tipót valóban csak elektromos járműként lehetne kínálni, bár utalt a rugalmasságra – ez egy másik terület, ahol a CMP magas pontszámot ér el: „
Ambíciónk – nem 100 százalékos, de remélem leszállítjuk – 2024-től minden új modellt csak elektromosként indítunk el . Ezt a Stellantisnek és a technológia megosztásának köszönhetően megtehetjük. Követnünk kell a piacot, hallgatnunk kell a vásárlókra, és az akkumulátorok ára nem csökken olyan gyorsan, mint azt szeretnénk.”
„
Készen állunk, ha a technológia és az infrastruktúra is lehetővé teszi, de az igazság az, hogy mivel két régióban ugyanazok az autók lesznek, amelyek közül az egyik nem elektromos lesz, van időnk meghúzni a ravaszt. Van víziónk, de lehet pragmatizmusunk is.”
A jelenlegi Tipo-t 2015-ben mutatták be. Az európai eladások 2016-ban tetőztek, több mint 125 000 darabbal, de ennek az értéknek alig a negyedére esett vissza közben. Jelenleg a törökországi Bursa gyárban készül, ahol mára jelentős tartalékkapacitás alakult ki, miután a Stellantis számos haszongépjárművének gyártását, köztük az Opel Combóét és a Fiat Doblóét is a spanyolországi vigói üzembe költöztette át.
Addig is itt válogathatsz a jelenleg készleten lévő Fiat modellek közül:
Forrás: Auto Express