Űrtechnológiát is tesztelnek a Mongol Rallyn egy Fiat Panda segítségével

2022.06.22
Az ESA két mérnöke egyedülálló tesztautót kínált fel az újszerű űrtechnológiához: egy használt, kötel 20 éves Fiat Pandát, amely 16 000 km-t tesz meg Európától a mongol sztyeppég, hogy 2023 nyarán részt vehessen a Mongol Rallyn.

A kiválasztott jármű már egyszer részt vett hasonló megpróbáltatáson Marokkóig és vissza, de most a „Space2Ground” csapata azt tervezi, hogy fedélzeti teszteket is végre fog hajtani az epikus ázsiai utazás során.



Miután úgy döntöttünk, hogy ebbe belevágunk, elhatároztuk, hogy extra értéket fogunk a projecthez hozzáadni azzal, hogy támogatói teszteket végzünk különféle űrtevékenységekhez kapcsolódóan.” – mondta Cesar Bernal, az ESA hollandiai ESTEC technológiai központjában működő kisműhold kutatások specialistája. „Szeretjük az űrkutatást és a napi munkánkat is, ezért jelenleg is kapcsolatban állunk az ESA különféle projektjeivel, hogy segíthessünk nekik.

A szintén az ESTEC-nél dolgozó Javier Fernandez szoftvermérnök hozzátette: „Itt most arról beszélünk, hogy műholdas navigációs vevőket cipelünk magunkkal a különféle műholdas navigációs konstellációk – például a Galileo és a GPS – adatainak a mérésére. Az ESA Galileo földi vevőkészülékek eddigi teszteléseinek nagy részét meglehetősen szűk földrajzi határokon belül végezték, mint például az ESTEC és a közeli Rotterdam közötti néhány tíz kilométeres távolság. Mi ezúttal sokkal vadabb, változatos tájakon fogunk haladni, a városközpontoktól az elszigeteltebb hegyvidéki vagy sivatagi régiókig, sőt lefelé az alacsonyabb számozású szélességi fokokra is.



A project egy másik része az, hogy gondosan georeferált talajmintákat vesznek az útvonaluk mentén – a mongol rallynak nincs előírt útvonala, csak kezdete és a vége –, hogy kalibrációs forrásként szolgáljanak az ESA Föld-megfigyelő műholdai számára, biztosítva a „talajigazságot” annak ellenőrzésére, hogy amit az űrben lévő műszerek mutatnak, az valójában hiteles.

Cesar ezt így magyarázta: „A kabinban lévő hely meglehetősen korlátozott, de tervezünk fedélzeti számítógépes rendszereket, teszttáblákat vagy érzékelőket is magunkkal vinni – göröngyös, poros lesz az út, szélsőséges hőmérséklettel, így az utazásunk egy jó teszt lesz az általános robusztusság szempontjából is. Emellett a helyi internetes szolgáltatókkal is kapcsolatba kerülünk, a műholdas technológiát felhasználva a hardver helyzetének és állapotának nyomon követésére – ami ebben az esetben magában foglalhatja autónk telemetriáját, ahogy halad, vagy napi képeket közölhetünk az utazásunkról.



A rally páros egy Fiat Pandával már egyszer nekivágott egy hasonló útnak 2021. októberben, hogy részt vehessen az éves Panda Raid-en, amely egy 3000 km-es rally volt a Szahara sivatagban, és Marrakeshben értek célba.

Nagyon elégedettek voltunk a vásárolt autóval, amelynek kilométer órája a vásárláskor mindössze csak 28 ezer km-t mutatott.” – mondta Javier. „Ez egy kétkerék-meghajtású autó – átalakítása többe került volna, mint egy 4x4-es változat beszerzése – és 1 liternél kisebb a motorja, ami a mongol rally egyik legfontosabb követelményei közé tartozik.

Mindketten tagjai vagyunk az ESTEC Autóklubnak, beszélgettünk olyan emberekkel, akik korábban részt vettek ezeken a rallykon. Például beépítettünk egy légzőcsővel, hogy segítse a tiszta levegő beszívását a poros levegő helyett, tömítéseket helyeztünk be, hogy távol tartsuk a port, valamint új kerekeket szereltünk fel távtartókkal a nagyobb tengelytáv érdekében. Sokat tanultunk, és az utolsó pillanatban is dolgozunk, egészen addig, amíg elindultunk a versenyre.

2021. októberben a nagyjából kéthetes rally csúcspontja a 3000 km-es autózás volt a marokkói Szahara-sivatagban, Cesar így emlékszik erre vissza: „A navigáció nem térkép, hanem útikönyv alapú, amely egy sor tereptárgyat sorol fel, amelyeket minden nap követnünk kellett. Néhányszor eltévedtünk, és azon kaptuk magunkat, hogy mindenfelé tornyosuló dűnék vesznek minket körül, és nem láttunk sehol más autókat. Bár soha nem voltunk egyedül, mert a szervezők távolról követtek minket – ha véletlenül átléptük volna a határt Algéria felé, az problémákat okozhatott volna –, így a családunk és a barátaink is ellenőrizhették az útvonalunkat, hogy éppen merre járunk. A Mongol Rally viszont nagyon-nagyon más lesz ebben a tekintetben.

Javier megjegyezte: „Rengeteg szerszámot vittünk magunkkal, de végül csak ötöt használtunk ezekből – az egyetlen mechanikai problémánk az volt, amikor az autó megtelt gőzzel és füsttel, ami rossz előjel volt, de végül kiderült, hogy csak a hűtőventillátor biztosítékja hibásodott meg."



A „Space2Ground” csapata tavaly támogatta az ESA Humanitárius Segélyalapját a Panda Raidben való részvétele során, reklámozva azt a járművükön.

A 2023 nyarára tervezett Mongol Rallyt a világ legnagyobb országúti kalandjának nevezik, a Föld egyik legritkábban lakott területén. Az útvonal része egy 4000 m magas tadzsikisztáni hegyszoros is. „Hatalmas kihívás lesz, és nagyon szórakoztató, de az a célunk, hogy szórakoztatóak és hasznosak legyünk, pénzt gyűjtsünk jótékonysági célokra, valamint modern, űrtechnológiai tesztelésre.” – összegezte Cesar.

Itt válogathatsz a készleten lévő Fiat modellek közül:


Forrás: ESA.int
Oldalainkon HTTP sütiket használunk, a jobb működésért. További információk