Szakértők világszerte arra figyelmeztetnek, hogy a lítiumhiány miatt lelassulhat az elektromos járművek bevezetése

2021.08.01
Brit szakértők szerint az elektromos járművek (EV) értékesítésének növekedési üteme lelassulhat az elkövetkező években, mivel világszerte hiány mutatkozik az autó akkumulátorokhoz szükséges lítiumból.

2021. júniusban a Fiat-Chrysler csoportot is magába foglaló Stellantis gigavállalat azt jelentette be, hogy közel 30-35 milliárd dollárt fordítanak elektromos jármű fejlesztésre csak a következő négy évben.

Ennek a stratégiának a lényege azonban az, hogy hosszú távon biztosítani kell a nyersanyagok, közöttük pl. a lítium folyamatos ellátását is.



Ennek eredményeképpen a lítium iránti kereslet 2025-re megháromszorozódhat, évente egymillió tonnára, majd 2030-ra - amikor pl. az Egyesült Királyság is azt tervezi, hogy betiltja az új benzin- és dízelüzemű autók értékesítését - megduplázódhat, és évente kétmillió tonnára nőhet.

Mivel egy tipikus lítiumbánya évi 30 ezer tonna alapanyagot állít elő, ez azt jelenti, hogy évente körülbelül négy új bányára lenne szükség ahhoz, hogy a piac lépést tarthasson ezze a kereslettel.

A szakértők azonban rámutattak, hogy öt-hét évbe is beletelhet egy új lítiumbánya felfedezése, fejlesztése és üzembe helyezése.

Chris Berry, a washingtoni székhelyű House Mountain Partners stratégiai fémekkel foglalkozó tanácsadó cégének elnöke óvatosságra intett: „Az elektromos járművek értékesítésének drámai üteme azzal fenyeget, hogy lelassul a folyamat, és nincs egyértelműen elérhető gyorsabb út a lítium és a kapcsolódó akkumulátorfémek kínálatának bővítéséhez.

Chris Berry hozzátette: „Az eladásokon felül az európai autógyártók azt kockáztatják, hogy lemaradnak a kínai, amerikai és japán autótársaikról, akik versenyben állnak annak érdekében, hogy biztosítsák az elektromos ellátási lánc működését az évtized hátralévő részében is.

Forrás: Independent

Oldalainkon HTTP sütiket használunk, a jobb működésért. További információk