Nagyító alatt a 2022-es Fiat eDucato

2021.12.22
Cikkünkben arra keressük a választ, megéri-e ma a vállalkozások számára egy ilyen elektromos furgont vásárolni.

Elsőként vizsgáljuk meg azt a kérdést, melyik lehet az a terület, ahol a legfontosabb lenne az állami támogatások megléte, amely segíthetné az elektromos járművek tömegesebb elterjedését. Nos egyértelmű a válasz: a taxik és/vagy a városi áruszállítás. Ez ugyanis az a két fő kategória, ahol az egyszerre megtett távolságok tartománya viszonylag alacsony, viszont az összesített futásteljesítmény mégis magas. Ebben a szegmensben a belsőégésű motorok nem valami jól teljesítenek, a karbantartási költségek pedig az egekbe szöknek.



Ebből a szempontból az eDucato megjelenését nagyon is pozitívan fogadták az érintett szállítmányozási vállalatok, hozzátéve azt is, hogy kategóriájában az eDucato igen jó hatótávval rendelkezik. Hatótávja a WLTP szerint 270 km körüli, igaz ez jelentősen függ a körülményektől is, pl. hegymenet, mínusz 15 fok, és még sorolhatnánk.

A Fiat az eDucato hivatalos európai forgalmazásának megkezdése előtt tesztautókat osztott ki minden olyan piacon, ahol a forgalmazás hamarosan megkezdődik. A legtöbb piacon az ún LH2-es modellt tesztelték, amely a kettő közül a hosszabb tengelytávú (4035 mm), 5,5 méter hosszú, és 13 köbméteres a raktere.



Mit lát a jármű vezetője, amikor elsőként ül be egy ilyen modellbe?

A digitális klíma nem a megszokott Ducato-s, inkább a Linea-ból lehet ismerős. A sebességváltókar helyére irányváltó kar került, az „A” oszlopra rákerült egy „Control Unit” elnevezésű kijelző... itt álljunk is meg egy kicsit. Ez mire is jó? Nos, a jármű vezetője itt olvashatja le a fogyasztást, az elektromos rendszer aktuális állapotát, a várható töltsési időt, és még sok más értékes statisztikát. Első látásra zt mondhatja a laikus járművezető, hogy emellett a műszeregység mutatós műszerei teljesen feleslegesek. Az ülések nagyon kényelmesek, a fejtámlák kialakítása is dícsérhető.



Akku csomag és hatótáv

A raktér közepe alatti területre került az akkumulátor csomag, egy nagy méretű és hosszú fém dobozban helyezték el. A kapacitása 79 kWh (itt megjegyeznénk, hogy megrendelhető lesz a jármű 47 kWh-s csomaggal is!!!). Várhatóan nagyon nem lesz mindegy, hogy milyen csomaggal rendeljük meg az eDucato-t, mivel ez a mérték jelentősen befolyásolni fogja az eDucato terhelhetőségét. A tesztekre kiosztott LH2 verzió esetében tehát 1060 kg terheléssel 165 km hatótáv (WLTP) vagy 765 kg terheléssel 271 km hatótáv (WLTP) lenne az elvárt. De csak lenne... Erre még visszatérünk!



Mennyire terhelhető az eDucato?

Olyannyira nem, hogy ennél fapadosabb már nem is lehetne! Például sem a tetőpolc, sem az USB csatlakozó, sem az utaslégszák nem része az alapfelszereltségnek. Így ha elkezdünk pluszban rendelni hozzá felszereltséget, és be szeretnénk pakolni minden egyéb fontos cuccot a kocsiba, szépen gyarapítjuk a jármű terhelhetőségét, amihez még ugye hozzájön minimum a gépjárművezető, és akár egy-két utas is. Így viszont pillanatok alatt lesüllyedhetünk egy Doblo terhelhetőségi szintjére (705 kg).



Azt mondhatja most az ember, nem kell aggódni, hiszen a legfontosabb feladatokra így is tökéletes lesz az eDucato, hiszen a motor teljesítménye 122 LE (90 kW) 280 Nm nyomatékkal. És itt következik az újabb nagy pofon. A maximális teljesítmény leadására a jármű csak néhány másodperc erejéig képes, ezt követően lomhábbá válik. A tesztek során az derült ki, hogy tartós használat esetén jó ha elérjük a 40 kW-ot. A jármű végsebessége is erősen limitált, kb. 105 km/h és az is csak Power módban, Normal módban vezetve már csak 95 km/h, míg ECO módban ez is leesik 85 km/h értékre. Ha még a klímát is járatjuk, az is le fog szívni jó pár kilowattot, szóval nem annyira jók a kilátások. A fentiekből már ki is találhattuk, az eDucato-t nem az autópályákra tervezték, inkább városi forgalomba való.



A légkondi egyébként 20-30 km/h tempó mellett nagyjából 4-7 kWh-val terheli meg az akku csomagot, így ez is jelentősen képes rontani a hatótávot. A lassabb tempó mindenesetre nagyon sok plusz kilométert adhat hozzá a megtehető hatótávhoz.

Mi a helyzet a töltéssel?

A váltóáramú töltő 11 kW-os, viszont egyenárammal 50 kW-ot is képes lelvenni. AC-n, közepes teljesítménnyel nagyjából 25 perc alatt tudunk belenyomni úgy 4 ezer kWh-t.



Hogy érdemes vezetni az eDucato-t?

Kétségtelen tény, hogy egészen másképpen, mint egy sima belsőégésű motorral hajtott Ducato-t. Először a váltókart kell megszoknunk, pláne akkor ha már közel 20 éve vezettünk olyan járművet, amelyikben hagyományos manuális sebességváltó volt. Ami talán először furcsaa, nincs a váltókaron „P” vagyis Parkoló fokozat. Van viszont N-H (neutral-hold), D (előre) és R (hátra). A parkoló mód hiánya miatt erősen javasolt mindig odafigyelni arra, hogy a kézifék aktív-e!



Az eDucato nagyon finnyás a biztonsági öv bekapcsolt állapotára. Egészen pontosan ahhoz, hogy beindítsuk a járművet, három dolognak kell együttesen teljesülnie: Fék lenyomva, váltó üresben, biztonsági öv bekapcsolva! Ez rendkívül idegesítő, amikor egy telephelyen pl. 10 métert kell csak arrébb állni egy pakolás miatt. Még idegesítőbb, hogy erre nem is figyelmeztet az eDucato, csak a fék lenyomására ad utasítást, szóval csak a kézikönyvből értesülhetünk erről az „apróságról”.

A beltéri világítás jellemzői

Nos, amennyire praktikus a raktérben lévő, mozgásérzékelővel kiegészített LED világítás, annyaira kifogásolható az, ami az utastérben található. Jó szem kell hozzá, hogy abban a fényben a járművezető valamit is elolvasson.

Összefoglalás

Az eDucato egy nagyon jó kis városi elektromos furgon, amihez már csak egy modernebb hajtáslánc és kezelőrendszer hiányzik. Ugyancsak nem kápráztatták el a felhasználókat extrákkal sem. Míg az elektromos személyautóknál jellemzően igen sok extrát préselnek bele egy-egy járműbe, azért az elég gáz, hogy itt még egy USB port sem fért bele az alapfelszereltségbe és légzsákból is csak egyet kapunk.

Ezzel szemben a legalapabb verzió ára is alulról súrolja a 19 millió forintot (+Áfa), a tesztekhez biztosított LH2 változat ára pedig közel 25 millió Forint + Áfa, akkor már szomorúság tölti el az embert, hiszen ugyanez dízel verzióban 10 millióból is kifér, nem beszélve arról, hogy a cégnek még illik töltő pontokat is kiépítenie a saját telephelyén, ha nem akarja, hogy a sofőrök folyamatosan töltő pontok után rohangáljanak az áru kiszállítása közben.

Pontosan ezért említettük a cikkünk elején, hogy az ilyen jellegű járművek esetében hiányzik nagyon az állami támogatás, ha már azt papolják mindenhol, hogy ZÉRÓ EMISSZIÓ. Némi állami támogatással ugyanis az eDucato egész jó kis elektromos furgon lehetne.

Kapcsolódó videó:




Forrás: Inside EVs
Oldalainkon HTTP sütiket használunk, a jobb működésért. További információk