Melyik elektromos 500-ast vásároljuk meg és mennyiért? A Fiat elkezdte beárazni az európai piacain az 500e modell három új változatát.

2020.12.03
A Fiat első, 100 %-ban elektromos (EV) modellje ötvözi a klasszikus vonalakat a legújabb technológiával és akár 320 km hatótávolsággal. A Fiat most elkezdte beárazni az egyes modelleket a különböző európai piacokra.

A Fiat tervezői számára már évtizedek óta az az alapkoncepció, hogy az 500-as széria mindig is megtartsa a jól bevált, múltat idéző arculatát, de ezt most az idén már ötvözték a legmodernebb technológiákkal, a teljesen elektromos járművek kategóriáján belül teljesen elfogadható hatótávolsággal és a legújabb töltéstechnikával. Ez azonban manapság nem elégséges tényező egy vásárlás során. Sokkal inkább döntő fontosságú, hogy a szalonokban mennyire elfogadható áron kínálják.



Egy több, mint 50 éves ikon újratervezése soha nem egyszerű feladat, de most úgy tűnik, hogy a Fiat XXI. századi próbálkozásai arra, hogy a klasszikus 500-ast újragondolják, igen népszerű lett. Már a 2007-ben piacra dobott „új” 500-as is fenomenális sikert aratott, és 13 évig uralta ezt a szegmenst, hiszen Európa egyik kedvenc városi autója lett. Most azonban szintet lépett a Fiat, és úgy néz ki, hogy a következő évek meghatározó modellje az 500e lesz a Fiat kínálatában.

Már 15.900 Eurótól Olaszországban?

Oliver Franbcois a márka elnöke elsőként 2020. október végén jelentette be, hogy Olaszországban akár már 15.900 euróért is hozzá lehet majd jutni a Fiat 500 márciusban bemutatott legújabb generációjához. Régóta ismert, hogy a városi közlekedéshez ideális kisautó elsőként bemutatott változatához a közeljövőben kisebb tudású típusok is csatlakoznak majd, melyek árképzése picit barátságosabb lesz a korábban meghirdetetthez képest. Mint októberben kiderült, legolcsóbban 25.900 eurós indulóáron lesz elérhető a modell az olasz piacon, ám ez az olasz 6.000 eurós állami támogatással 19.900 euróra csökkenthető, viszont ezen felül azok a vevők, akik leadják a régi, környezetszennyező autóikat, még további 4.000 eurós támogatásban is részesülnek, így a Fiat 500-as ára Olaszországban akár az előző generációs, benzines típus vételára alá vihető.



Az Auto Express 2020. december eleji információi szerint a Passion változat alapára 24.995 font lesz Nagy Britanniában, amely a brit villanyautó támogatási kompenzációval 19.995 fontra mérsékelhető, az Icon változat pedig 27.995 fonttól lesz elérhető.

Magyarországon már 2020. júliusban elindultak az előjegyzések két speciális változatra, a 42 kWh-s La Prima-ra és a 42 kWh-s L’Ungheria-ra. Már ekkor nyilvánosságra került, hogy a L’Ungheria változat befér a 11 milliós határ alá, így újabb típussal bővült a 2,5 milliós állami támogatásra jogosult autók kínálata is, vagyis akár már 8,5 millióért elvihető egy Fiat 500e. Bízunk benne, hogy hamarosan jó hírrel szolgálhatunk, és a Fiat 500e Action még ennél is kedvezőbb árfekvésben lesz elérhető a hazai kínálatban.



Felépítmény, kivitel, dizájn

A felépítmény alapjául szolgáló technológia és az alap platform is teljesen megújult, 61 mm-rel hosszabb és 29 mm-rel magasabb lett az új hajtáslánc befogadásához, de az így „picit meghízott” új 500-as még mindig nagyon ismerős arcát mutatja. A kis dizájn-módosítások ellenére a kocsi ránézésre is félreérthetetlenül egy 500-as, különösen ha a profiljára tekintünk. Hatchback (ferdehátú) és kabrió kivitelben is elérhető.

Hatótávolság / ár-érték arány


Az árérzékeny piac valószínű inkább a várhatóan kb. 8 millió Ft-tól elérhető változatra szavaz, ám ennek hatótávolsága igen alacsony, mintegy 180-190 km. Ugyanakkor a felmérések azt igazolták, hogy az emberek nagyobb százaléka hajlandó picit mélyebben a zsebébe nyúlni, ha a hatótávolság lényegesen magasabb egy adott modell tekintetében. Várhatóan 10 millió Ft-tól már megcélozhatjuk a 320 km hatótávolságra képes változatot is, amely 42 kWh-s akkut, erősebb, 117 lóerős motort tartalmaz, valamint 85 kW-on gyorsabban újratölthető.



Ez tehát azt jelenti, hogy az elektromos 500-as azt a rést kívánja betömni az elektromos járművek piacán, ami jelenleg fennáll a drágább, hosszú hatótávolságú modellek, és a szupermini Renault Zoe között, ugyanakkor megelőzi a városi autókat, mint például a Volkswagen e-up! ár és a képesség szempontjából. Némileg kisebb, mint pl. a Peugeot e-208 vagy az Opel Corsa-e, de hasonló a hatótávolsága és sokkal alacsonyabb az ára.

Mindezeket figyelembe véve, a Fiat megtalált egy olyan piaci rést, amelyet jelenleg más kis elektromos autók nem foglalnak el.

Vezetési üzemmódok

Normal üzemmódban szórakoztató a kis autót vezetni a városi sürgés-forgásban, az azonnali nyomatékkal, az igen kis mértékű, 9,7 méter sugarú körrel és a nagyon könnyű irányítással.



Az egypedálos vezetés is elérhető a Range üzemmód választásával a hajtásválasztón. Ez a fojtószelep-beállítást módosítja, és az erős regeneratív motorfékezés automatikusan megállítja az autót anélkül, hogy fékeznünk kellene. A Normal üzemmód mellett van egy Sherpa beállítás is, amely az energiát 67 lóerőre, a maximális sebességet 80 km/h-ra korlátozza, és az energia megtakarítás érdekében még pluszban kikapcsolja a klímaberendezést és az ülésfűtést is.

Töltés, kényelem

Ha töltésről van szó, a 80 százalékos szintre való feltöltés 35 perc alatt lehetséges, természetesen csak akkor, ha 85 kW-os egyenáramú gyorstöltőt találtunk, amely így kényelmesebbé teheti a hosszabb utazásokat. A kis 500e egyébként remekül siklik az utakon, szinte teljes csendben. A sebességtartó automatika egyébként mindegyik 42 kWh-s autóban alapfelszereltségnek számít.



Belső tér

Az új 500e-ben sokkal több hely van az utastérben, és vezetni is sokkal jobb, mint a régi 500-asokat, így nagyon kényelmes. Bár a belső tér tágasabb, a minőség sajnos nem javult olyan mértékben mint maga a technológia. Ha átnézzük az új dizájnt, számos helyen is csak kemény fekete műanyagot találunk. A Fiat tervezőit azonban emiatt nem hibáztathatjuk. Ennek ellenére az utastér modernebbnek tűnik, miközben rengeteg apróság változatlan maradt.

Vezetéstámogató rendszerek

Vezetéstámogató rendszerekben már az alapmodellnél (Action) sincs hiány. A Drowsy Driver Detection figyeli a járművezető koncentráció-képességét, a Lane Keep Assist segít a sávtartásban, a Traffic Sign Recognition segít értelmezni a jelzőtáblákat és ha kell, akkor sebességet is javasol, de az alapfelszereltséghez tartozik az automata vészfékezés is. Már az alapmodell, az Action is halogén fényszórókkal és 15” méretű könnyűfém felnikkel kerül felszerelésre, a kocsi pedig kulcs nélkül, egyetlen gombnyomással indítható. Az utastérben az Action alapmodellben egy 7” TFT képernyőről olvashatók le a menetinformációk, sajnos itt a központi kijelző nem szerepel a standard tartozékok sorában.



Fiat 500e Action

Az Action az 500e sorozat belépő szintű modellje. Ezt a változatot azoknak kínálja a Fiat, akik főként egy városon belül autóznak, naponta maximum 50 kilométert, vagyis nincs értelme ennél nagyobb hatótávért többet fizetni. Az Action villanymotorja 70 kW-os, 9,5 másodperc alatt gyorsul fel 100 km/h-ra. Li-Ion akkuja 23,8 kWh-s, amellyel a WLTP hatótávolság akár 240 kilométer fölé is vihető, persze csak akkor, ha kizárólag városban megyünk az autóval. Végsebessége viszont ettől függetlenül 135 km/h, így akár Érdre is gyorsan kiroboghatunk vele az M7-en esténként a munkaidő után. Kombinált használattal kb. 180 kilométer megtétele várható egyetlen feltöltéssel. Ez a típus DC hálózaton max. 50 kW-on, AC-n pedig 3 kW-on tölthető, de ez opcionálisan 3 fázisra is bővíthető (11 kW).



Fiat 500e Passion

Aki az Action-nél picit többet szsretne, azoknak ajánlható az eggyel nagyobb felszereltségű, ún. Passion változat. A Passion változatok mindent tartalmaznak, mint az Action modellek, de 320 kilométeres kombinált hatótávval (városban akár 460 km - WLTP szerint), és 85 kW villámtöltés opcióval. Ez a modell már erősebb motort kapott, melynek teljesítménye 87 kW (220 Nm), végsebessége 150 km/h, és 9 másodperc alatt tudjuk felgyorsítani 100 km/h-ra. Ez a modell is 15” méretű könnyűfém felniket kapott, de az utastérben már találhatunk egy 7” méretű, UConnect 5 infotainment rendszerrel kiegészített, Wireless CarPlay-t/Android Autó platformot támogató központi kijelzőt is. Itt már alapfelszereltség a tempomat, a klímaberendezés és a hátsó parkolóérzékelők is.



Fiat 500e Convertible Icon hatchback

A Fiat 500e család legfejlettebb változata az Icon lett. Hajtáslánca megegyezik a Passion változatéval, ám felszereltsége lényegesen magasabb szintű. Az infotainment rendszerhez itt már egy 10,25” méretű érintőképernyő tartozik, sőt még az Alexa autóhoz hasonló beszédfelismerő funkció és navigációs rendszer is található benne. A keréktárcsák is nagyobbak, itt már 16” méretűek. Az Icon testszínű műszerfalbetéttel, puha tapintású kormánykerékkel és „prémium” szövetülésekkel rendelkezik. A 117 lóerős villanymotor (a Passion változathoz hasonlóan) itt is 9 másodperc alatt gyorsítja fel a kocsit a 100 km/h-s tempóra, végsebessége 150 km/h.



Kinek jár támogatás elektromos autóra?

Az ITM 2020. május 20-án jelentette be a folytatódó elektromos autók vásárlását ösztönző állami támogatás új feltételit. A kormány nagyobb támogatást nyújt a kedvezőbb áron megvásárolható tisztán elektromos autókra, ezért sávos támogatási rendszert alakítottak ki. 11 millió forintos vételár alatt 50% (vagyis maximum 2,5 millió forint a támogatás), 11-15 millió forint között 500 ezer forint, 15 millió felett pedig nem jár támogatás az autókra. Kivételt jelentenek a taxinak vásárlót autók, melyekre a 15 milliós felső határig 55%-os állami támogatás igényelhető.

Véleményünk szerint meggyőző ár ez egy ilyen magas színvonalú, NULLA CO2 kibocsátású kis elektromos autóért, amely városban akár 400 km megtételére is képes egyetlen feltöltéssel, különösen, ha figyelembe vesszük, hogy a Fiat fő riválisai a legalapvetőbb felszereltségi szintjük tekintetében kerülnek csak többe.

Kapcsolódó videó:




Oldalainkon HTTP sütiket használunk, a jobb működésért. További információk