Még vásárolhatunk Abarth 595-öst akár bruttó 9 millió Ft alatt

2022.08.10
Az Abarth 595 (amely korábban csak Abarth 500 néven volt ismert) a 2000-es évek vége óta kapható az európai piacokon. Az Abarth az első megjelenése óta folyamatosan módosította a dolgokat ennél a modellnél, különféle arculatfelújításokkal, de a recept és a fő összetevők alig változtak.

Az Abart 595-ös szériája alapvetően a Fiat 500-ra épül, amit manapság még azok is hamar kitalálhatnak, akik soha nem is érdeklődtek az autók iránt. Hihetetlen, de ekkora ereje van Roberto Giolito és Frank Stephenson újjászületett dizájnjának. Az Abarth az alapmodell vonalaihoz sajátos stílusjegyeket adott hozzá: izmos lökhárítókat elöl és hátul, hátsó légterelőt és egy ragyogó megjelenésű, de valószínűleg hatástalan hátsó diffúzort. Sok díszcsíkunk is lehet a jármű oldalán, hiába, a Fiat rajongók szeretik a csicsa-micsát.



A 2022-es Abarth kínálat

A 2022-es Abarth kínálat a standard 595-ös modellel indul. A standard 595-ös után következik a Turismo, majd a Competizione, majd a végig kisbetűs esseesse. Azonban továbbra is megvásárolhatjuk az 595 Monster Energy Yamaha, az 595 Scorpione oro és az F595 speciális kiadásokat is a különböző európai piacokon. Ja igen, és akkor ott van a versenyautó ihlette, lecsupaszított 695-ös is, bár ebben a cikkünkben ezzel nem foglalkozunk, továbbá a vászontetős 595C kabrió is. Nagyon széles tehát az Abarth választék.

Foglalkozik még jelenleg mással is az Abarth?

Dehogy. A kétüléses 124 Spider értékesítése óta az Abarth kizárólag a kis városi autójára koncentrál. Ez szégyen, tekintve, hogy ez egy történelmi márka. És mit fog tenni az Abarth, ha a Fiat néhány év múlva leállítja a belsőégésű motoros 500-asok gyártását? Nos, ez egy olyan kérdés, amely egyelőre megválaszolatlan marad.

Az egyes 595 változatok kétségtelenül hozzák azt, amit elvárhatunk tőlük, és jó ár-érték arányú szórakozást nyújtanak. Az újabb modellek belső tere viszont már elavult, az érintőképernyő pedig a 2000-es évek végének mámorító emlékeként születhetett. Szűk beleülni is, és nem gyorsulnak úgy ahogy szeretnénk.



Az Abarth 595 kívülről

A kis kocsi első és hátsó lökhárítói nagyon jót tettek az autó kiállásának, a hatalmas légbeömlők pedig 18 százalékkal javítják a gyári adatok szerint a hűtőkapacitást. A lökhárító szélén a függőleges nyílások is valódiak, a töltőlevegő-hűtést javítják.

Az autó hossza 3660 mm, szélessége 1627 mm, magassága 1490 mm. A 230 cm-es tengelytáv rövidségét az szemlélteti a legjobban, hogy még a Toyota Aygó tengelytávja is 234 centiméteres.

Az alsó légbeömlőn ABARTH feliratot mintáztak a rácsozásra, az első féktárcsák fékporát lyukak segítenek elvezetni, a küszöbtoldatok nagyon csinosak és még a tetőre is jutott egy skorpió embléma.



Összességében szépek a feliratok és emblémák, a hátsó sárvédőn és a csomagtérfedélen is. A tükrök nem a szélvédőoszlopból nőnek ki, hanem az ajtón vannak, ezek is fokozzák a művészi hatást.

Imitáció a diffúzorutánzat a hátsó lökhárító alatt, bármilyen hamar véget is ér a hátsó lökhárító alá benyúlva. Mindenki azonnal elájul az oldalanként egy-egy kipufogócső látványán.

A 2022-es Abarth 595 sorozat meghajtása

Igen, igen, hamar rá fogsz jönni, hogy ez nem egy elektromos autó. Messze van még az EV-től! Mindegyik 595-ös egy 1,4 literes turbós, négyhengeres motort kapott, a teljesítmény pedig 143 lóerőtől 178 lóerőig terjed. Mindegyik változatban a motor kapcsolódhat egy 5 fokozatú kézi sebességváltóhoz, vagy egy Dualogic 5 fokozatú automatához, de ezek csak az első kerekekre adnak erőt. Kicsit régimódinak hangzik ez manapság és a vezetési élmény is ezt tükrözi sajnos.



Szokatlanul sokféle sportváltozatra áldozott az önálló márkaként működő Abarth, amikor szárnyai alá vette a FIAT 500-at. A sorozat egyik legnépszerűbb tagja kétségtelenül a Turismo, ami a 145 lóerős alaptípus és a 180 lóerős 695 Esseesse között valahol félúton található.

A Turismo 121 kW-ra képes, azaz 165 lóerős, ezt a csúcsteljesítményt az 1368 köbcentis, 16 szelepes négyhengeres motor 5500-as fordulaton adja le. A 230 Nm maximális nyomatékért sem kell sokáig pergetni a motort, a Garrett turbófeltöltővel már 2250-en adott a 230 Nm a Sport üzemmódban, amire a műszerfali gombbal válthatunk át a normál üzemmódból.

30 ezer km-enként igényli az új gyújtógyertyákat, a vezérléscsere periódusa 60 vagy 120 ezer km (a terheléstől függően). Alapjárati motorleállítás nincs, így a WLTP szerinti 6,7 l/10 km átlagból 153 g/km CO2-szint jön ki.

A modell saját tömege 1075 kiló, erre még 10 kilót tesz rá a robotizált váltó automatizált kapcsolással és kuplungműködtetéssel, ennek a felára nagyjából 500 ezer Ft a hazai márkakereskedésekben. A Dualogic sebességváltóval a kézi váltós modellhez képest egy tizedet romlik az állórajtos gyorsulás 100 km/h-ra, vagyis 7,4 másodpercre. A Turismo végsebessége 218 km/óra.

Milyen vezetni az 595-öst?

Ha beindítunk egy 595-öst, az első dolog, amit észrevehetünk, az a zaj. Valóságos mély morgás hallatszik a kipufogó felől, különösen a Competizione modell változatnál, de még az alapmodelleknél is. Négyhengereshez képest egyébként még jól is hangzik.

Az utazás viszont már kevésbé lesz vonzó. Az Abarth alacsonyabb, mint a sima 500-as, hogy illeszkedjen a sportfutóműhöz, viszont így időnként azon tűnődhetünk, hogy elfelejtettek-e egyáltalán rugókat berakni. Sziklaszilárd, és nem ideális az európai útakhoz. A rövidebb tengelytáv pedig azt is jelenti, hogy a kanyarokban az útfelületek okozta „ütések” könnyen elbizonytalaníthatják a jármű vezetőjét.

Mi a helyzet, ha valóban el akarunk vele indulni?

Mozgalmas dolog vezetni az 595-öst. Az első kerekek gyakran kipörögnek és kapkodnak a tapadás érdekében, ezért a kipörgésgátló keményen dolgozik, hogy mindezt megfékezze – különösen vizes úton –, talán az „esseesse” változat az egyetlen, amelyik megfelelő mechanikával rendelkezik, a korlátozott csúszású differenciálműnek köszönhetően.

A 0-100 km/óra sebességre történő gyorsulás az alap változatnál 7,8 másodpercet vesz igénybe, ugyanez a 164 lóerős Turismo esetében 7,3 másodpercre, a Competizione és az esseesse esetében pedig 6,7 másodpercre csökken. Nyilvánvalóan nem ez a legkifinomultabb dolog, de legalább soha nem vádolhatjuk azzal, hogy unalmas vezetni. Az ötfokozatú váltó sem rossz. A fékek kis Brembo egységek a legjobb specifikációjú változatokon.

Az autópályás utazások nem olyan szórakoztatóak. A hatodik fokozat hiánya azt jelenti, hogy a motor keményen dolgozik 110 km/órás sebességnél, és nincs sebességtartó automatika vagy aktív biztonsági funkció sem, igaz ez utóbbi valószínűleg pozitívum az Abarth 595 számára..

Az üzemanyag-takarékosság is megfelelő – még némi lendületes vezetéssel is (amire az Abarth mindenkor aktívan bátorít) sikerülhet megközelíteni az állítólagos 6,4 liter / 100 km gyári otimális fogyasztási értéket.

Mit látunk, ha beülünk egy 595-ösbe?

Ha úgy gondoljuk, hogy a vezetési élményben történt egy kis visszalépés, akkor az Abarth 595 itt kezdi igazán éreztetni a korát. A kocsi belső terét ugyanis a 2008-as bemutatása óta alig frissítették, és a belső dizájn erősen el is marad a riválisoktól.

A sportülések az alapfelszereltség részét képezik az 595-ös alap és Turismo modelljeiben, míg a Competizione már gyönyörű Sabelt üléseket és rengeteg Alcantara borítást is kapott (az esseesse esetében pedig tovább emelték a látványt a karbon Sabelt ülésekkel és a piros övekkel).



Sajnos ugyanakkor nem áll rendelkezésre ülésmagasság állítás, ami azt jelenti, hogy „az 595-ös tetején ülünk, nem pedig benne”. A magasabb sofőröknek begörcsölt térddel kell számolniuk, miközben a volánt markolgatják. Valódi magasságállítás helyett csak az ülőlap hátulját lehet billenteni. Sajnos ülésfűtés sincs. A háttámla nem támaszt rendesen, külön deréktámaszt hiába keresünk, a fejtámla állíthatatlan, mert a versenyüléseket utánzó ülések adottsága egy a háttámlával egybeépített fejtámlában merítették ki.

Kényelmetlen, hogy ha hátraülünk, az első üléstámla visszaállításához két kéz kell. Ha visszaengedjük a háttámlát, az ülés ott rögzül, ahol a támla bekattant, nem lehet az alsó ülésállítós kar oldása nélkül hátratolni az eredeti pozícióba. Kellemetlen az is, hogy az üléstámla és az ajtóoszlop között nincs elég hely hátranyúlni, betenni valamit a hátsó ülésre vagy kivenni onnan.



Négyszemélyes, de inkább 2+2 ülésesnek mondanánk ezt az autót, mert hátsó fejtér elég kevés van benne. Az olcsó megoldások sorát gazdagítja az akadályérzékélő nélküli utasoldali ablakemelő, és az ajtó helyett a középkonzolra tett kapcsolók. A műszereket nagyon nehéz áttekinteni, de ha kitanultuk, hogy mi merre van, sokféle információt leszűrhetünk a kusza tálalásból.



A váltógomb viszont egy gyönyörűen megmunkált fémgolyó, télen hideg, nyáron forró, de akkor is ezerszer igényesebb, mint ha műanyagból készítették volna.

Gyönyörű a skorpiómintás fém lábtámasz és még a pedálborításban is ott van a skorpió sziluett.

Az Abarth 595 infotainment rendszere

Minden 595-ös változat beéri az ősi hangulatú hét hüvelykes érintőképernyővel az infotainment és a navigációs feladatokhoz. Lassan reagál, és nehézkes a használata. Szerencsére azért megkapta az Apple CarPlay-t és az Android Auto-t is.

A tárcsák szintén a hét hüvelykes képernyőn kaptak helyet, bár ez sokkal sikeresebb. Könnyen olvashatóak, és sport módban fókuszáltabb a nézet.



A legtöbb Abarth 595 modellben Beats audiorendszer szól 480 wattos összteljesítménnyel, nyolccsatornás erősítővel. A hét hangszóróból tényleg szépen, telten és ha kell, jó hangosan jön a zene, de amikor autózás van, a motor zaja háttérbe szorítja a hifit. Nagyon szép megoldás a hangerő-szabályozás gombja, aminek a külső gyűrűje forog csak, így a ki-be jel vonása mindig függőlegesen áll.



Az érintőképernyő 7” méretű, s mivel az 500 öröksége a menürendszer egyszerűségén is látszik, nem kell sokat matatni benne, igaz, nincsenek is különösebb beállítási lehetőségek, például egyéni üzemmód konfigurálása sem megoldható.

Az Abarth 595 csomagtere

A csomagtartó mindössze csak 185 literes, ami valljuk benagyon kevés. A fedél lehúzását egy alig használható bizgentyű segítené, ami rövid ahhoz, hogy megragadjuk, cserébe állandóan összelapul, ezért gyűrűként, az ujjunkat bedugva sem könnyű használni, így két ujjal összecsippentve kell vele sajnos bohóckodni.



Futómű, kerekek

Erősen felkeményített futóművet kapunk az Abart 595 esetében. Elöl MacPherson, hátul csatolt hosszlengőkaros alapkonstrukció található, elöl-hátul keresztstabilizátorral.

A felni 17” méretű, a gumiméret 205/40 R17. Hátulra alapáron jár a Koni lengéscsillapító-szett. A sokküllős felnik segítik a fékek hatékony hűtését. A féktárcsák mind lyuggatottak, méretük elöl 284×22, hátul 240×11 mm.

A Turismo kivitelhez nem rendelhető, de az 595 Competizione, 695 70th Anniversary és 695 Esseesse modellekhez vásárolhatunk valódi mechanikus önzáró differenciálművet is. Hasonló a helyzet a 4 dugattyús, fix alunyerges Brembo fékekkel is, a Turismo változatban az nincs, de más Abarth-modellek esetében rendelhető.

Szervíz, karbantartás

A motorolaj csereperiódusa 15 ezer km vagy egy év. A 10W50 azt jelenti, hogy nyári szerpentines bőgetés közben is legyen elegendő tartalék a kenőanyag tűrésében. A gyárilag megengedett olajfogyasztás a gépkönyv szerint a megszokott 400 gramm 1000 km-re. A teljes töltet szűrővel együtt 3,05 liter. Az első 10 ezer km után váltóolajat kell cserélni (az eltelt időtől függetlenül), utána pedig 30 ezer kilométerenként vagy kétévente.

Minden Abarth 595 modellben 30 ezer km-ként szükséges a gyújtógyertyákat cserélni, ami nagyon fontos az összes 1,4-es FIAT-turbómotornál! A hosszú élettartam és a jó működés érdekében csakis gyári gyertyával szabad használni!

A vezérműszíjat 6 évente érdemes cserélni, futásteljesítményben 120 ezer km a maximum, de csak akkor, ha az autó nem jár sokat alapjáraton vagy nincs kitéve gyakori városi használatnak. Fokozott terheléssel négy évre vagy 60 ezer km-re csökken ez az intervallum.

Gazdaságosság, várható költségek

A Turismo változat városi fogyasztása a fedélzeti számítógépen kijelzett 8,4 l/100 km átlagnál valamivel többet eszik, közel 8,8 litert 100 kilométerre, viszont a 165 lóerő tudatában kijelenthetjük, hogy a 8,5-9 literes városi értéket ne tartsuk elrugaszkodottnak.

Országúton viszont a tesztutakon 6,5-9,0 l/100 km között mozgott a Turismo fogyasztása. Autópályán 6,5 liter benzin fogy százon, ami teljesen elfogadható. A tank viszont csak 35 literes a tank, így városban 350-400, országúton és autópályán 500 kilométerenként kereshetünk egy benzinkutat.



Az 1.4-es Abarth 595 T-Jet Turismo ára ezen sorok írásakor az Autócentrum Szabó Csoport kínálatában a felszereltség függvényében 8 millió 890 ezer Ft-nál indul, és 9 millió 950 ezer forintig tart. Igaz, ez utóbbi változat ára már tartalmazza az 5 fokozatú Dualogic automata váltót, a „fekete”, a „Tech” és a „cool” csomagokat, a bőr multifunkciós sportkormányt, a Fix & Go defektjavító készletet és az „Abarth” feliratos oldalcsíkot is.

Összefoglalás

Sajnos nem az Abarth 595-ös tehet róla, hogy Magyarországon az utak nem elég jók, és a személyi jövedelmek nem elég magasak hozzá.

Igaz elég gyors és élvezetes is vezetni, de azért annyira nem, mint egy Ford Fiesta ST-t, viszont igazán karakteres, vérében is olasz, nagyon is szerethető kis kocsi. Kár, hogy nem lett annyival jobb, mint amit egy generáció váltás esetén elvárhatunk bármelyik modelltől!

Kapcsolódó videó:



Itt válogathatsz a készleten lévő Abarth 595 modellek közül:

Oldalainkon HTTP sütiket használunk, a jobb működésért. További információk