Lengyelország elfeledett elektromos járműve, az elektromos Polski Fiat 125p már évtizedekkel a Tesla előtt elkészült

2022.04.20
Az elektromos járműveknek hosszú és több évszázadon át tartó jeles története van. Lengyelországban is dolgoztak az elektromos járművek fejlesztésén. Az elektromos Polski Fiat 125p prototípusa volt az egyik ilyen. Az 1977-ben megalkotott autó egyetlen feltöltéssel 100 kilométert tudott megtenni, 80 km/órás átlag sebességgel.

1977-ben a varsói Elektrotechnikai Intézet megalkotta az elektromos Polski Fiat 125p-t. Eugeniusz Popławski professzor, doktor, mérnök vezette azt a csapatot, amelynek tagja volt még Tadeusz Wojtkowiak technikus-villanyszerelő és Władysław Podgórski elektromos szerelő is.



Az autót a Kielcei Műszaki Egyetemen fejlesztették tovább 1991-től kezdve, amelyen különféle fejlesztéseket hajtottak végre, többek között:

- A háromfázisú McMurray tirisztoros invertert új, 33 kW-os IGBT tranzisztorokkal váltották fel;
- Bevezették a rekuperatív fékezési módot, amely visszatöltötte a jármű mozgási energiáját az akkumulátor felé;
- Az analóg vezérlési logikát digitális vezérlési logika váltotta fel;

A projektben a Kielcei Műszaki Egyetem munkatársai vettek részt dr.Eugeniusz Popławski irányításával.

Sławomir Karyś professzor, a Villamosmérnöki-, Automatika- és Számítástechnikai Kar professzora szerint az elektromos Polski Fiat 125p mostanra megtalálta az utat a Nemzeti Műszaki Múzeumba.

A professzor így fogalmazott:Egy 13 kW névleges teljesítményű aszinkron motort és egy 96V feszültségű akkumulátort használtak az autóban.

Az autóban volt egy egyedülálló 300 amperes kapcsoló, amely összekapcsolta az akkumulátorokat. Sebességváltó nélkül működött benne minden, egyenesen a villanymotortól, így a váltó lényegében egy próbababa volt.

A jármű egyedüli fokozatát a hátsó tengelyre szerelték fel. Az autó vezérlőrendszere processzor helyett elosztott TTL és PLD rendszereken alapult. Az autó végsebessége körülbelül 80 km/h volt. A fék volt a legsúlyosabb probléma. Ha egy autó hidraulikus része működőképes, akkor a szervokormány is működik.”



Tényleg a padlóig kellett nyomni a féket, hogy fékezni lehessen a járművet ilyen tempónál, mivel nem volt erőátvitel a hidraulikus rész irányában. Szeretnélek emlékeztetni benneteket arra, hogy minden egyes akkumulátor tömege 40 kiló körül volt, és nyolc darabot szereltek be ebből a kocsiba. Ez így pontosan negyed tonnával növelte a kocsi súlyát. Nehéz volt vele megállni 30 méteren belül, 50 km/órás sebességgel.

A meghajtórendszer fő összetevői a következők voltak:

Egy 13 kW-os háromfázisú indukciós motor, 50 Hz frekvenciával helyezkedett el a jármű elején. A 96V névleges feszültségű akkumulátort úgy hozták létre, hogy 8 db 12V feszültsaégű és 120 Ah kapacitású ólomakkumulátort összekapcsoltak a csomagtartóban található háromfázisú feszültséginverterrel, az ellső ajtó alatt található vezérlők segítségével.

Itt válogathatsz a készleten lévő Fiat modellek közül:


Forrás: TheDriven.io
Oldalainkon HTTP sütiket használunk, a jobb működésért. További információk