Fiat Tipo Hybrid 2022 - Nem kell sok, hogy sokat kapjunk!

2022.06.25
A Fiat a Tipo Hybrid modellek idén tavaszi bemutatásával befejezte a teljes modellpalettájának részbeni elektromosítását. Az új Tipo karosszériáján a két falevél, a halványkék páracseppek és a HYBRID felirat is üzeni a külvilág számára azt a tényt, hogy a hajtáslánc jelentős mértékben továbbfejlődött.

Bevezetés

Mindene megvolt a Tipo-nak a sikerhez: jó ár, meglehetősen sikeres sorozat, megfelelő felszerelés és ugyanolyan jó mechanika. 2016-ban mindenkit megfogott a Fiat jó ötlete. Egy fapados autó árán, négyajtós változatban Európa szerte 12 ezer euró alatt egy szép kompaktot kínált a Fiat. De hiába volt mindenki lelkes ezért a Tipoért, ennek ellenére nem mindenki vásárolta meg.



Most, vagyis hat évvel később, ha még visszaemlékszik valaki az olasz márka korábbi katalógusára, már nincs sok köze az új Tipo-nak az eredeti modellhez. A legszembetűnőbb változás, hogy a Fiat a Cross és Kombi változatok magasságát enyhén (4 cm-rel) megemelte, fekete műanyaggal kiemelt kerékívekkel és első és hátsó lökhárítókkal szerelte fel az új modelleket. Ez az újítás egyfajta kísérlet is a gyártó részéről a SUV / terepjáró irányvonalra, amit az is alátámaszt, hogy már nagyon messzire kerültünk az eredeti „barátságos” ártól.

Így megy az élet, és így megy fel a Tipo ára is, amely ma már Európa szerte 21 480 euróról indul a belépő szintű 100 lóerős motorral. Ehhez az előkelő lépéshez egy új motor is belépett a képbe, amely a Stellantis egykori FCA-ágának alapblokkjává is vált, hiszen már az új Alfa Romeo Tonale SUV-ot, de a Jeep Compass E-t is ugyanezzel a hibrid hajtáslánccal szerelték fel, csakúgy, mint a testvérét, a Fiat 500X Hybrid modellt.

Belső tér, csomagtartó



Sokan feltehetik a kérdést, hogy a vásárlók miért részesítik előnyben a SUV-okat a szedánokkal szemben, még akkor is, ha kicsit feljavították, mint pl az új Tipo modellt. A crossoverek kényelmesebbé tételéért? Nem hinnénk. Ennek a Tiponak a hátsó ülései igaz nagyobbak, mint amiket az 500X Hybridben találhatunk. Ami a csomagtartót illeti, a Tipoé az 5 ajtós változatban eléri a 440, a kombiban pedig az 550 litert.



Infotainment rendszer

Egy SUV-ban lehet valami több, mint ami egy „esszenciális” szedánban nem lenne? Talán a technológiai felszereltsége? Ez nem igazán így van. Amikor pl. az 500X esetében megelégedtek egy 7 hüvelykes képernyővel, a Tipo Hybrid egy sokkal szebb 10,25 hüvelykes kijelzőt kínál.



Motor, hajtáslánc, sebességváltó, elektromos üzemmód

Az új Tipo Hybrid modellben már egy új generációs, 1,5 literes négyhengeres FireFly benzines turbómotor található, amely 130 LE-s és 240 Nm a nyomatéka. Ehhez kapcsolódik egy 48 voltos, 15 kW teljesítményű villanymotor. A FireFly motor teljesítményét pótolja ki a hozzá ékszíjjal csatlakozó, indítómotorként és generátorként is szolgáló villanymotor.



A „FireFly” erőgép Miller-ciklusban működik, jobb teljesítményt biztosítva a számára. Nincs ok az aggodalomra, hiszen az autógyártók által gyártott járművek felét ma már lágy-hibrid modellek alkotják. Kivéve, hogy ebben a Tipóban van egy kis plusz: egy 20 lóerős villanymotor, amely a Magna Steyrben gyártott 7 fokozatú automata váltóval lett összekapcsolva. Ami papíron igaz, hogy az autó jó néhány métert zéró károsanyag-kibocsátás nélkül képes haladni, zajmentesen manőverezni, és ezzel drasztikusan csökkenteni a C02-kibocsátást, hiszen a gyártó szerint továbbra is az utazások 40%-a elektromos üzemmódban történik, ami automatikusan programozott.

Ez az első olyan hajtáslánc ugyanis a Fiat-nál, ahol a villanymotor már teljesen leválasztható a benzinmotorról, így a WLTP ciklus szerint mért menetidő akár 47 százalékában a benzinmotor egyáltalán nem üzemel. Városi forgalomban ez az arány tovább növelhető akár 62 %-ra is.

A valóságban és az úton a dolgok azonban másként működnek. A néhány métert elektromos üzemmódban a gázpedál leheletnyi lenyomásával kellene megtenni. Azonban a 20 km/h elérése után a motorblokk jól hallhatóan finoman felhorkant.



Ami a manővereket illeti, erősen tanácsos, hogy ne ismételjük meg többször, hogy az EV módban maradunk, de végül is, ha az elektromos mód lehetővé teszi a C02-kibocsátás és a fogyasztás csökkentését, akkor miért ne?

A haszon azonban itt sem nyilvánvaló. A gyári tesztek vegyes útja során a fogyasztás soha nem esett 6 l/100 km alá. Ilyenkor hajlamosak vagyunk azt gondolni, hogy nem feltétlenül éri meg hibridet venni, és a kizárólag belsőégésű motorral felszerelt Tipokkal is elérhetjük ugyanezt az értéket. Bárhogy is legyen, a Tipo Hybrid a teljes felügyeleti jóváhagyással és a 120 g alatti kibocsátással mentesül a büntetések alól.

A Tipo Hybrid mindössze 9 másodperc alatt képes felgyorsulni 100 km/órára, a rendszer folyamatosan optimalizálja a rendszerteljesítményt. A technológia késlekedés nélküli gázreakciókat biztosít. Az autó tisztán elektromos üzemben indul el, ám amint nagyobb teljesítményre van szüksége, azonnal rendelkezésre áll a benzinmotor is.

Említést érdemel az is, hogy a villanymotor képes eltolni a belső égésű motor üzemi tartományát, így az akár hidegindítást követően is a lehető legtakarékosabban használhatjuk. Ez a funkció elősegíti a katalizátor gyors felmelegedését, ami további fogyasztás- és emisszió-csökkenést is eredményez.

Az új technológia támogatja az ún. e-gurulás funkciót is, ahol a vezető a gázpedál érintése nélkül képes rövid távolságokat megtenni, például dugóban haladva. A jármű tisztán elektromos üzemben képes parkolni is, első fokozatban és hátramenetben egyaránt.

Az új hétfokozatú, dupla kuplungos sebességváltó

Futómű, menettulajdonságok

A szigorú és nem (túl) drága besorolás nem feltétlenül jelenti a véletlenszerű viselkedés szinonimáját az országúton. A Tipo mechanikailag jól össze lett rakva. A futóműve a kényelem és az úttartás kiváló keverékét biztosítja. Nagyon jól elnyeli a rossz út egyenetlenségeit, a kormányzása pedig, amely korántsem csúcs a maga nemében, tökéletesen teszi a dolgát. De mindezek a tulajdonságok az autó születése óta ismertek.



Vezetéstámogató rendszerek

Az új Tipo Hybrid vezetéstámogató rendszerei között megtalálhatjuk az éberségfigyelőt, az autonóm vészfékező rendszert, a jelzőtábla-felismerő rendszert, a sebességhatárolót, a sávelhagyásra figyelmeztető rendszert és a holttér-figyelő rendszert. Praktikus a kulcs nélküli nyitás és indítás, a tolatókamera, valamint a vezeték nélküli okostelefon-töltő is.



Összefoglalás

A Fiat Tipo Hybrid ideális választás lehet azoknak, akik sokoldalú járművet keresnek a mindennapi közlekedési igényeik kielégítésére. A modell jelenleg 4 féle felszereltségi szinten elérhető (Tipo, City Life, City Cross és Cross), választhatunk ferdehátú és kombi karosszériát, a motorkínálatban a hibrid verzió mellett rendelkezésre áll a 100 lóerős, 1,0 literes háromhengeres turbómotor, valamint egy 130 lóerős 1,6 literes dízelmotor is.



Egy biztos, a Fiat Tipo azon kezdeti ötlete, hogy egy meglehetősen előkelő autót nagyon alacsony áron kínáljanak, ma már nem igazán releváns. Mert az új Tipo Hybrid Európa szerte 26 490 és 30 000 euró között vásárolható meg. Az Autócentrum Szabó Csoport kínálatában ezen sorok írásakor a City Life verzió 5 ajtósban és kombi változatban is elérhető, alig több, mint 11 millió forintért.

Kapcsolódó videó:



Itt válogathatsz a készleten lévő további Fiat Tipo modellek közül:
Oldalainkon HTTP sütiket használunk, a jobb működésért. További információk