Egyre csak fogynak az autógyárak tartalékai

2020.05.12
2020 elvileg egy jó év lett volna az autógyártóknak, aztán jött a koronavírus és a gyárbezárások. Az áprilisi adatok szerint a Fiat-Chrysler tartalékai már csak 3 hónapra elegendőek.

A leállások miatt már egyébként is óriási veszteséget szenvednek el az autógyártók, ehhez jött még hozzá a visszaeső kereslet a fogyasztói oldalon, melyet részben a kijárási korlátozások okoznak folyamatosan, ám ha ilyen tempóban nő továbbra is a munkanélküliség a világban, akkor ebből egyenesen következik, hogy a vásárlóerő is össze fog omlani.


A statisztikusok szerint az idén a globális autóeladások várhatóan a tavalyi értékek ötödével fognak csökkenni. Ilyen alacsony érték legutoljára a 2007-2009-es pénzügyi válság idején fordult elő– és ez igazán még csak a legoptimistább forgatókönyv. 2020 márciusban az összesített adatok alapján az Európai Unió országaiban átlagosan 55%-os volt az autóeladások csökkenése, de ezen belül is kiemelkedik Franciaország 72%-kal, Olaszország pedig 85%-kal.

Arról, hogy mindez miképp hat az autógyártók pénzügyeire, az Economist közzétett egy beszédes grafikont, mely azt mutatja, hogy hány hónapig tarthat ki az egyes autógyártók készpénz tartaléka.

A nyolc legnagyobb európai és amerikai autógyár a becslések szerint ebben a negyedévben több mint 50 milliárd dollárnyi pénzt égetett el – azaz ekkora veszteséget okozott náluk a jelenlegi gazdasági káosz.

Ha ebben az ütemben fogynak a tartalékok ezek után is, a Fiat-Chrysler csoport már csak 3 hónapig bírhatja, de a legstabilabb BMW és a Daimler sem fog tudni kitartani 12 hónapnál tovább. Nem véletlen tehát, hogy a Renault máris állami segítséget kapott egy 5 milliárd eurós, a francia állam által 90 százalékban garantált bankhitel formájában.


A grafikon jobb oldalán az egyes cégek csődkockázati felárai láthatóak. Mit is jelent ez? Ha a beszállítók félnek, hogy pl. a Fiat-Chrysler nem fogja őket kifizetni, úgy 100 USD biztosításához 457 bázispont a bankgarancia, azaz ha biztosítani akarnak a beszállítók 100 USD-t, úgy ezért évi 4,57 USD-t kell fizetniük a banknak.

Az autógyárakhoz hasonló, de még rosszabb helyzetben vannak a légitársaságok is. A gépek kényszerű földön tartása a nagyobb légitársaságoknál szintén milliárdos tétel, itt is érkeznek már a hírek csődökről és az állami mentőcsomagokról egyaránt. Az Air France-KLM csoport és a Lufthansa is az utóbbi csoportba tartozik, az Air Mauritius, a Flybe, a Norwegian és a Virgin Australia pedig sajnos az előbbibe.

Forrás: The Economist / Bloomberg
Oldalainkon HTTP sütiket használunk, a jobb működésért. További információk