Bemutató: Az új, Fiat 500 hibrid gyakorlati szemmel

2020.02.13
2020 januárban új benzinmotort, lágy-hibrid hajtást és 6 fokozatú manuális sebességváltót kapott a legendás kisautó, a Fiat 500-as. Összeállításunkban áttekintjük az új Fiat modell legfontosabb tulajdonságait.


2020-tól az autós iparágban Európában a CO2-kibocsátás csökkentése került a középpontba, ami természetesen azt vonja maga után, hogy olyan gyártók is változtatásra kényszerülnek, akik eddig nem nagyon vették komolyan ezt a kérdést. Ezen gyártók közé tartozik a Fiat-Chrysler (FCA) is, amely picit lemaradva a versenytársaktól, most elsőként dobott piacra lágy-hibrid technikával felszerelt modelleket. Egyből kettőt is. Ebben a cikkünkben a Fiat 500 hibrid változatával fogunk részletesebben foglalkozni, de hamarosan a Fiat Panda hibrid modellt is részletesebben kivesézzük majd.


Kezdjük mindenekelőtt azzal, hogy valójában mely körnek szánja a Fiat az 500-ast? Nos, nem nehéz kitalálni, azoknak, akik egyrészt egyszerű, másrészt viszonylag olcsón fenntartható járművet keresnek. Azoknak akik számára nem közömbös a stílus, akik megelégszenek azzal, ha csak ketten használják a kocsit, mivel 4 felnőtt számára, főképpen hosszabb távú utazásra nem nevezhető kényelmesnek.


Az autó kívülről


Mint ahogy azt már más gyártók kínálatában is tapasztalhattuk, a Fiat sem veri nagy dobra, hogy „Hééé, én hibrid vagyok!” Csak finom utalások jelzik a kocsi külsején azt, hogy itt valami történt. Az ajtóoszlopon találunk egy kis „H” betűt, a csomagtartó ajtajára pedig rákerült a „Hybrid” felirat.


Még talán a halványzöld, vagy inkább kékeszöld fényezés is a hibridizációt szeretné kifejezni, de ezt a fényezést a Fiat csak a bevezető „Launch Edition” sorozat esetén alkalmazza, később a színválaszték természetesen bővülni fog. Feltűnő, mégis visszafogottan elegáns megjelenése garantáltan bárkit levesz a lábáról. A korábbi szériához képest színre fújt tükörházat, és bajuszt, 16’’ alufelnit, és szatén króm elemeket kap az új 500-as.

A csomagtartó


A csomagtér alapból 185 liter, de a hátsó üléstámlák előredöntésével ez máris 610 literre növelhető, ami már egy igen komoly mérték, és akkor a 465 kilogrammos terhelhetőségről még nem is beszéltünk.


A belső tér


Ha benézünk a kis Fiatba, első ránézésre semmi olyat nem fogunk tapasztalni, ami a korábbi verzióhoz képest eltérés lenne, persze ha a változásokra valaki már korábban felhívta a figyelmet, az más, akkor nyilván olyan szemmel rá fogunk jönni, hogy hol vannak a pici változtatások.


Ezek közé tartozik pl. a kocsi üléseinek huzata, amelyről kapásból senki nem fogja kitalálni, hogy olyan anyagból készült, amelyet a tengerekből, és óceánokból kihalászott üres műanyagpalackokból, vagyis szemétből állítottak elő. Ezt a tényt, vagyis a környezetbarát megoldást egy kis felirat is jelzi az ülések szélein.


És még egy fontos apróság, a manuális sebességváltón a fokozatok száma. Hát persze, most már nem 5 hanem 6 sebességes lett a kis jármű. A Fiat 500 hibrid csak és kizárólag 6 sebességes kézi sebességváltóval kerül forgalomba, de a Fiat egyelőre nem vezeti ki a kereskedelemből a hagyományos 4 hengeres Fire benzinmotoros 500-as változatot sem, ez utóbbit viszont az idei évtől már csak automata sebességváltóval felszerelve vásárolhatjuk meg.


A színre fújt műszerfalbetét, a Rockstar kormánykerék és váltógomb szatén elemekkel válik egyedivé.

A műszerfal és az Infotainment rendszer


Itt a komoly változást csak azután fogjuk érzékelni, ha elfordítottuk a gyújtáskulcsot. A műszerfal ugyanis egyedi lett a Fiat 500-ban. A színes kijelzőt is tartalmazó műszer igen sokoldalú, mivel kijelzi a hibrid rendszer akkumulátorának töltöttségét is, de információt kaphatunk pl. arról, hogy az adott vezetési stílusban mennyire takarékos a fogyasztás, de még az energiaáramlás mértékét is leolvashatjuk róla.


Az Infotainment rendszer egy egyszerűen kezelhető, 7" méretű érintő képernyős kezelőfelülettel áll a járművezető rendelkezésére. A Uconnect™ egy információs és szórakoztató rendszer, mely a 7"-os érintőképernyőn lehetővé teszi a gépjármű összes multimédiás rendszerének kezelését: a rendszerről vezérelhető az analóg és digitális (DAB) rádió, valamint USB/AUX-IN bemenetein keresztül további eszközök (médialejátszók, iPod, iPhone, okostelefonok) csatlakoztatását is támogatja.



Az ülések


Az ülések nem változtak, a rögzítés, a beállítások, az állíthatóság, minden megegyezik a korábbi generációs modellben már megismerttel, az egyetlen különbség a már említett környezetbarát huzatban nyilvánul meg.


Mi történik azonban akkor, ha valaki a kis Fiatba hátulra szeretne beülni? Nos, érdekes dolognak lesz a szemtanúja. A gyártó ugyanis a hibrid rendszer Li-Ion akkumulátorát a vezető ülése alá/mögé építette be, így annak aki ide szeretne ülni, ez némi kényelmetlenséget fog jelenteni. Egészen konkrétan a cipőnket sem tudjuk becsúsztatni a vezető ülése alá. És valljuk be őszintén, a Fiat 500-ban még enélkül sem lehet azt mondani, hogy olyan nagy hely lenne a hátul ülők számára, igaz soha nem is állította a Fiat, hogy családi autónak kínálja ezt a modellt.



Nézzük a technikai részt


A Suzukinál már megismerhettük, hogy a lágy-hibrid rendszerek nem tartoznak a bonyolult berendezések sorába. Így van ez a Fiat esetében is. A hajtás szíve egy mindössze 3,6 kW teljesítményű indítómotor-generátor (itt BSG, Belt Starter Generator), ami azt jelenti, hogy a Fiat szíjhajtással oldotta meg az indítómotor-generátor kapcsolódását a főtengelyhez.

A BSG lassításkor, vagy fékezésekor képes arra, hogy visszatáplálja a feleslegessé vált energiát a vezető ülése alatt elhelyezésre került 12V-os 11 Ah-s, Li-Ion akkumulátorba. Az így visszanyert energiát a jármű fel tudja használni a Start-Stop rendszer működtetésére, vagyis amikor megállunk egy piros lámpánál, és leáll a benzinmotor, egy pillanat alatt képes azt újraindítani, de képes a 30 km/h alatti motorjárás nélküli futásra is. Ez utóbbihoz semmi mást nem kell tenni, mint üresbe kivenni a sebességváltót, de erre a műszerfal is fog bennünket figyelmeztetni, amikor úgy ítéli meg, hogy úgy gazdaságosabb az autót vezetni.

A hajtásrendszer valóban teljesen új, hiszen a Fiat nem csak az indítómotor-generátort, és az akkumulátort fejlesztette ki a hibrid 500-ashoz, hanem teljesen megújította a benzinmotort is. Egészen pontosan a benzinmotornak csak a hengerfeje újult meg, hiszen az 1,0 literes, 3 hengeres Firefly motort már közel 1,5 éve bemutatta a nagyközönség számára a gyártó.


Ennek a motorcsaládnak új tagja lett a hibrid Fiat 500-asba és az új hibrid Fiat Pandába is beépített 1,0 literes, 3 hengeres, hengerenként kétszelepes, hosszú löketű (1,24), nagy kompressziójú (12:1), szívócső befecskendezéssel ellátott és szívó (tehát nem turbós) hengerfejjel felszerelt motor, amely 6000-res fordulaton 70 lóerőre képes, és 3500-as fordulaton 92 Nm forgatónyomatékot ad le. Arról pedig már említést tettünk, hogy a fogyasztás csökkentését szolgálja az új motorhoz készült, teljesen új fejlesztésű hatfokozatú manuális sebességváltó is.

A Fiat szóvivője szerint ez az teljesen új fejlesztésű hibrid hajtás – motor – sebességváltó kombináció jelentős megtakarítást hozhat az előző generációs 4 hengeres motor - ötfokozatú váltó párosításhoz képest.


Ha az NEDC szabvány szerint mérjük meg, akkor a CO2-kibocsátás a Fiat 500-asnál 109 g/km-ről 88 g/km-re csökkent, ami körülbelül 3,9 liter/100 km-es fogyasztásnak felel meg. Ez nagyon jó érték, bár szakemberek szerint az ún. WLTP szabvány szerint mérve a fogyasztás picit magasabb lesz, 5,3 liter körülre jöhet ki 100 kilométerenként.

Vezetéstechnikai tulajdonságok


Ebből a szempontból, mint más már korábban piacra került hibrid modell esetében megtapasztalhattuk, a Fiat 500 sem tartogat meglepetéseket. Elfordítjuk a gyújtáskulcsot, milyen érdekes, beindul a motor, benyomjuk a kuplungot, betesszük egyesbe, kiengedjük a kuplungot, és szép lassan elkezd gurulni az autó. Az, hogy gyorsításkor az indítómotor-generátor rásegít, nem nagyon fogjuk érezni, viszont amit hamar meg fogunk tapasztalni, az az, hogy a 3 hengeres 1 literes jószág nagyon kis fordulaton és sebességtartományban sem fog rángatni, tehát városban simán felkapcsolhatunk 5-ösbe is, miközben épp hogy csak gurulunk.

Mint ahogy írtuk, nem turbós a motor, hanem szívó rendszer szerint működik, tehát ha tempót akarunk vele diktálni, jobban oda kell majd taposnunk neki. Ne felejtsük el, a hibrid technológiák kifejlesztésének a célja mindig is a takarékosság volt és nem a sportos vezetés. Így ne legyen az zavaró, hogy minden egyes piros lámpánál való megálláskor le fog állni a motor (Start/Stop rendszer), mert ahogy rálépünk a kuplung pedálra, máris duruzsolni fog a motor, olyan simán, hogy azt szinte észre sem fogjuk venni.


Mindenképpen dicséret illeti a Fiat mérnökeit, hiszen a Fiat 500 hibrid újraindítása mellett menet közben is nagyon csendesen jár, nagyon finoman gyorsít, már kis fordulatszám tartományban is jól húz a kocsi. Igaz elmarad a teljesítmény a korábbi, 4 hengeres változatnál megszokottól, de aki nem vezetett korábban olyan autót, és először ül be egy 500-as hibridbe, az ezt észre sem fogja venni.

Mennyi a mennyi?


A Fiat 500-as alapárát a gyártó hivatalosan 4 millió 65 ezer forintnál húzta meg. Most viszont a bevezetés időszakában az alap verzió már 3 millió 499 ezer forinttól elvihető. A gazdag felszereltségű „Launch Edition” ára pedig most a bevezetési időszakban 3 millió 999 ezer forint.

Összefoglalás


Jó hír, hogy a lágy-hibrid hajtás – 3 hengeres motor – 6 sebességes manuális váltó trióval felszerelt modell szinte ugyanolyan simán jár, és ugyanolyan csendes, mint a korábbi 4 hengeres változat, sőt még csak nem is drágább annál és nem is lett bonyolultabb. De ami ennél fontosabb, hogy a fogyasztás és a CO2 kibocsátás némileg csökkent, így ennek az autónak a használatával máris tettünk - ha csak egy kis lépést is - bolygónk védelme érdekében.

Főbb jellemzők:
- Méretek: 3571/1488/1627 mm
- Motor: 1,0 literes háromhengeres benzin-hibrid, 69 lóerő (6000 fordulat / perc)
- Környezetvédelmi besorolás: Euro 6
- Sebességváltó: 6 sebességes, manuális
- Meghajtás: első kerék meghajtás
- Gyorsulás 100 km/h-ra: 13,8 mp
- Végsebesség: 167 km/h
- Riválisok: Honda E, Hyundai i10, Kia Picanto 1.2 GT Line, Mini Electric, Suzuki Swift




A Fiat 500 hibrid előnyei:
- Olcsón fenntartható
- Hatfokozatú sebességváltó
- Start-stop rendszer
- Csendes motorműködés
- Kisebb fogyasztás és CO2-kibocsátás
- Kedvező bevezető ár

A Fiat 500 hibrid hátrányai:
- Nagyobb tempóhoz nyomni kell rendesen
- A hátul ülőknek kényelmetlen az utazás
- Merev a rugózás, kicsi a csomagtartó

Kapcsolódó videók:






Oldalainkon HTTP sütiket használunk, a jobb működésért. További információk