Abarth 500e vs. Mini Cooper Electric – összehasonlítottuk a két kis ferdehátú EV-t

2022.12.16
Manapság mindkét autó drága divatkiegészítőnek számít, ami éles ellentétben áll azzal, hogy tulajdonképpen miért is léteznek. Az eredeti Fiat Cinquecento és BMC Mini ugyanis az 1950-es évek második felében bekövetkezett üzemanyagválság miatt a lehető legkisebbre és legolcsóbbra készültek.

A Mini vitathatatlanul híresebb, köszönhetően a keresztirányú motorelrendezésének, ami azt jelentette, hogy a padló nagyobbik része áll rendelkezésre a csomagok számára. A Fiat eredeti 500-asa is mérnöki remekmű volt, de a gyártás végül az 1970-es évek végén leállt, ezzel szemben a Mini gyártása soha nem állt le. A Rover 2000 októberéig építette a klasszikus Minit, és ugyanebben az évben a BMW is megkezdte a Mini gyártását abban a formájában, ahogyan ma is ismerjük.



Imádnivaló, ahogy ezt a két járművet most villamosították. Az üzemanyag-válság eredményeként született meg, hogy az EV-motorok hozzáadása nem csak történelmi kontextussal bír, hanem logikus is, tekintettel arra, hogy ezek az autók ma mire is készülnek. A belvárosi élethez valók, élénk gyorsulásra, fürge kezelhetőségre és kis helyigényük van.

Nézzük meg, hogyan is áll egymással szemben az Abarth 500e és a Mini Cooper Electric.

A járművek külseje

Mindkettő retro-elegáns, és elődeiktől merít ihletet. Mindkettőjüket nagyon szeretjük, de a Cooper 2022-es arculata a Mini arcát kissé pisztrángszerűvé tette. Az évek során a Mini is felnőtt egy kicsit, míg az Abarth 500e olyan mesés, mint a RuPaul's Drag Race versenyző. Ennek ellenére a Mini nem sértő, és ma már hagyományos stílusjegyei, mint például a Union Jack hátsó lámpái, továbbra is jelen vannak.



A Minihez hasonlóan az Abarthnak sincs szüksége hagyományos hűtőrácsra, ezért le van zárva. De ahelyett, hogy ezt a helyet üresen hagyták volna, az Abarth a saját nevét írta ide nagy betűkkel keresztbe. A híres Skorpió jelvény az oldalakon található, és egy teljesen új villám fut át rajta.



Szeretünk úgy gondolni ezekre az autókra, mint üres vásznakra. Számos testreszabási lehetőség áll rendelkezésre, amelyek lehetővé teszik az ügyfelek számára, hogy bármelyik autót személyre szabják. A limitált Scorpionissima változat Acid Green (ezeken a képeken sárgábbnak tűnik) árnyalata kicsit sok, a Poison Blue pedig nem sokkal finomabb, úgyhogy szívesen látnánk cseresznyevörösben, fekete ötvözetekkel.

A járművek teljesítménye: nagyjából egyforma

Az Abarth ugyanazokat a mechanikus elemeket használja, mint a Fiat 500e. A 42 kilowattórás akkumulátor és az egyetlen elülső motor átkerült, de az Abarth a maximális teljesítményt 152 lóerőre növelte. Ez a legtöbb, amit ez a csomag elbír.



A Mini a hajtásláncát is örökölte. A motor és az akkumulátorcsomag átkerült a már megszűnt BMW i3-ból. Annak ellenére, hogy a Mini áramforrása régebbi, felülmúlja az Abarth teljesítményadatait. A Mini átlagosan 181 LE-t kínál. Az Abarth hét másodperces 0-100 km/órás gyorsulást, míg a Mini 7,3 másodperces 0-100 km/h-s gyorsulást ígér.

Érdemes szem előtt tartani, hogy az állítólagos számok nem fedik fel a teljes történetet. Az elektromos Mini sokkal gyorsabbnak tűnik, mint az állítólagos adatok sugallják. A jármű tömege is szerepet játszik ebben.

Hatótáv, akkumulátor és töltés: egyoldalú csata

Az Abarth még nem közölt hivatalos hatótávolságot az 500e-re, de az már ismert, hogy nagyjából 320 km-t tud megtenni. Vonjunk le néhány kilométert, tekintettel a teljesítménypotenciálra, és máris csak 300 km-nél járunk, és akkor még kedvesek is vagyunk.

Szerencsére az Abarth 85 kW-ra tölthető, ami 35 perc alatt a hatótáv 80%-át adja az autónak. Ennek ellenére a tartomány szigorúan korlátozza, hogy a tulajdonos mit tehet vele.



A Miniben még rosszabb a helyzet. A régi i3-as beállítás jó lehet az energiának, de az állítólagos 190 kilométeres hatótáv szörnyű. Gyorstöltővel 36 perc alatt 80%-ra állíthatjuk vissza.

Mindkét autó megfelelő, ha van otthoni töltőnk és rövid ingázásra használjuk csak a kocsit, de ezeket az autókat az igazi városi életre tervezték, és ez azt jelenti, hogy csak a lakosság kis része számára lesznek alkalmasak.

A belső: új vs. kölcsönözve

A Miniben a jól ismert körkörös téma megmaradt, de mögötte megtalálható a 8,8 hüvelykes érintőképernyős felület is, amelyet a BMW gyakorlatilag minden termékében visszavont. Van azonban néhány szép Mini-specifikus vonás. A vaskos kormánykerék, a lekerekített digitális műszercsoport és a HVAC kezelőszervek alatti gyönyörű billenőkapcsolók mind kiválóak.



Az Abarth belseje teljesen új és meglehetősen minimalista. Nagy érintőképernyős felülettel rendelkezik, és nagyjából ennyi. A HVAC fő kezelőszerveit külön bontották a fő médiafelülettől, igaz ez mindig is nyerő dolog volt. Ez alatt találhatjuk a „sebességváltó” választógombokat.



Az Abarth kormánykereke fenségesen néz ki, akárcsak a pedálok. A sárga Scorpion felirat viszont gonoszul néz ki, akárcsak az ülések kontrasztos varrásai. Megállapítható, hogy az Abarth egy új termék, míg a Mini réginek tűnik, és az újabb technológiát csak pluszként odaragasztották.

Árképzés és ítélet: A Funkynak ára van

A Cooper Electric Hardtop korábban a legolcsóbb elektromos autó volt pl. az Egyesült Államokban, de az alapmodell most még az USA-ban is minimum 34 ezer dollárért kapható (13,3 millió Ft). Magyarországon némileg jobb a helyzet, már 12,5 millióért hozzájuthatunk.



Az Abarth ára még nem ismert, de az biztos, hogy az itthon 15 millió forint körül alakuló, sima elektromos Fiat 500-nál drágább lesz.

Lényeg, hogy mindkettő túl drága ahhoz képest, amilyen. Az őszinte válasz erre a kérdésre a szerény Nissan Leaf. Igaz, ezek az autók szinte minden porcikájukban jobbak, de hiányzik belőlük a "szeretnék egyet" tényező.



A logika nem játszik jelentős szerepet a vásárlás idején, és ez rendben van. Ha minden autót pusztán azért vásárolnánk meg, hogy mennyi értelme van, mindannyian Toyota Corolla hibrideket vezetnénk. Ha mégis ezek közül vásárolnánk, hagyjuk, hogy a szívünk döntse el, melyiket választjuk.

Kapcsolódó videók:




Itt válogathatsz a készleten lévő Fiat modellek közül:


Forrás: CarBuzz
Oldalainkon HTTP sütiket használunk, a jobb működésért. További információk