A TRICC elnevezésű olasz társaság megpróbálja megmenteni a Fiat 500-asokat

2023.11.04
Egy teljesen felújított, eredeti *piccola macchina* próbaútra indult egy történelmi olasz városban.

A közép-olaszországi Lucca városa kis méretű macskaköves utcáiról híres, nem mellesleg Európa egyik legrégebbi és legjobb állapotban fennmaradt reneszánsz városfalával büszkélkedhet, amelynek története egészen ie 180-ig nyúlik vissza.



Ezen falak mögött található az olasz kultúra több jelentős állomása, mint pl. az egykor híres olasz család tulajdonában lévő palota, történelmi templomok, amelyek közül az egyiket még a 12. században építettek, de itt található a híres olasz zeneszerző, Puccini egykori lakóháza is.

Ennélfogva rendkívül életszerű volt egy tetőtől talpig felújított eredeti Fiat 500-assal bejárni Lucca szűk utcáit. Azt se felejtsük el, hogy Lucca Toscana-ban található, amely az olasz autós kultúra epicentruma is egyben.



Igen, nincs ebben semmi trükk, ez a kocsi valóban egy klasszikus Fiat 500-as, az eredeti nuova cinquecento, ami errefelé ugyanúgy a kisautók szimbóluma, mint általában egész Olaszországban. Ez az oka annak is, hogy ha egy rossz kanyar után véletlenül átkúszol egy sétáló övezeten, senki sem fog ordibálni veled, hogy EMBER, VAK VAGY? Itt a Fiat 500-asnak tekintélye van.

Mert valljuk be őszintén, ez a kisautó lehet a valaha készült legaranyosabb dolog. A talán még imádnivalóbb Topolino (szó szerint: "kisegér") utódjaként először 1957-ben jelent meg, és az olasz találékonyságnak köszönhetően ez volt a Fiat legelső farmotoros modellje.



Dante Giacosa zseniális dizájnja megadta az 500-as máig meghatározó formavilágát, ami azt jelentette, hogy az autó szó szerint bárhol elfért, a hátsó motorral együtt, és az olaszok számára olcsón és hatékonyan közlekedhetett a szűk kis utcácskákban. A kis 500-as az olaszok és a világ más tájain élők számára gyorsan népszerűvé vált: 1957 és 1977 között több mint négymillió darabot adtak el belőle.

De ne felejtsük el, hogy most már 2023 van, és az ilyen dolgokat egyre nehezebb megvalósítani. „Még mindig sok van belőlük az utakon, de jóval kevesebb van belőlük, mint öt évvel ezelőtt.” – mondta Amadeo Raffaelli Provenzali, a The Real Italian Car Company társalapítója. Neki, két barátjával – Mattia Vitával és Anthony Peacockkal – együtt az a küldetése, hogy megmentse a cinquecentót a kihalástól azáltal, hogy helyreállítja, megőrzi a modell örökségét, hogy az elkövetkező években is találkozhassunk velük az utakon.



A cikkünkben szereplő kis piros autó az első teljesen felújított 500-as, amely a felújításra szakosodott társaság műhelyéből kikerült.

Ez hobbinak indult, mint úgy általában az ilyen dolgok.” – mondta Peacock. „Mindannyiunknak megvolt a saját 500-asa, megcsináltuk, majd a család és a barátok elkezdték kérdezni tőlünk, hogy kaphatnának-e Ők is egyet?

Ez a kis piros autó talán a legjobb példa a TRICC munkájára. „Ez a modell Szicíliából érkezett, ahol nagyjából ideális az éghajlat – egész évben meleg van. Azokon az autókon, amelyeket Észak-Olaszországból szerzünk be, sokkal több a rozsda.” – mondta nevetve.



Ez az autó már a kezdetektől fogva „ép volt”, a folyamat a vártnak megfelelően zajlott: az egészet teljesen le kell csupaszítani, majd az alapoktól kezdve újjá kell építeni és fel kell újítani mindent. „A motor, a felfüggesztés, az elektromos elemek, a belső tér… nagyjából minden új most.” – mondta Provenzali.

Meglepő módon az árak mindössze 10 ezer eurótól kezdődnek náluk és hamarosan lesz egy online konfigurátor is ehhez a neten.

Az alkatrészek beszerzése olyan nehéz, mint az várható volt, bár nem lehetetlen. Provenzali megjegyezte, hogy olaszországi utazásai során belebotlott egy régi garázsba, ahol újszerű állapotú régi Fiat 500-as raktárkészlet hevert – a piros autó ülései például eredeti Fiat-cuccok, amelyek csak porosodtak. Ellenkező esetben a nemzetközi katalógusokat lapozgatják, vagy olyan ismerősök üzeneteit böngészegtik, akiknek lehet esetleg valamijük, ami kellhet éppen nekik.

Néha maguk építik meg az alkatrészeket, egy toszkán villa hátsó részében található rusztikus garázsban dolgoznak. És igen, olyan romantikus, mint amilyennek hangzik. „Csak apró darabkák – tartókonzolok, ajtópántok, macerás dolgok, amiket nem találsz.” – mondta Peacock. „Bár nem bonyolódnánk bele a bonyolult gyártásba, ezeket az apró alkatrészeket megépíteni és az autókat finomítani pontosan úgy csináljuk, ahogy a régiek csinálták”.



A TRICC munkája figyelemre méltó: nem tűnik mesterségesen „újnak”, de minden szilárdnak, működőképesnek tűnik, és mintha az autó fénykorát élné. Tehát egyáltalán nem erős – mindössze 19 lóerős! –, de tökéletes ehhez a városhoz, és bár ennek a piros autónak a sebességváltója szinkron nélkül működik, a TRICC kínálj szinkronizálási lehetőséget is a simább váltáshoz.

Az 500-as jól bírta a strapát, egész idő alatt dübörgött a motor, semmi probléma nem merült fel az 594 köbcentis motorral, sem a sebességváltóval, sem az általános felépítéssel. Mivel nincs légkondicionáló, így a kabinban egy kicsit úgy érzi az ember, mintha pirítós lenne, így néha érdemes tartani egy kis szünetet egy jó hűs fagylaltozónál.

Az is kiderült, hogy az 500-asnak errefele ingyenes bérlete van. Nem igazán szabadna itt flangálni a macskaköves utcákon, de úgy tűnik, a helyi rendfenntartók elnézik. Ahogy a turisták sem állnak sorba, hogy fényképezkedjenek mellette. Mert annak ellenére, hogy a Fiat milliókat adott el ezekből, manapság egyre nehezebb látni már őket, és így egyre ritkább látvány. Még Olaszországban is.



Tíz évvel ezelőtt ezek a dolgok mindenhol ott voltak.” – mondta Peacock. „Öt évvel ezelőtt még nem volt olyan rossz a helyzet, de most sokkal kevesebbet láthatunk. Öt év múlva meg ki tudja? Ez a különleges része annak, hogy életben tartsuk ezeket az autókat – mi életben tartjuk a hagyományt.

A közép-olaszországi Lucca kis macskaköves városa tehát hamarosan a legrégebbi és legjobb állapotban megőrzött cinquecentókkal büszkélkedhet.



Itt válogathatsz a jelenleg készleten lévő Fiat modellek közül:


Forrás: Top Gear
Oldalainkon HTTP sütiket használunk, a jobb működésért. További információk