A General Motors beperelte a Fiat-Chryslert, mivel úgy vélik, a szakszervezeti tárgyalások során megvesztegetések történtek

2019.11.23
A General Motors 2019. november 20-án szerdán szövetségi zsarolási pert indított a Fiat Chrysler cég és annak korábbi vezetõi ellen, azzal vádolva az autógyártót, hogy megvesztegette az United Auto Workers (UAW) tisztviselőit, hogy kedvezőbb feltételeket kapjanak a munkaügyi tárgyalások során.

"Ennek a pernek az a célja, hogy az FCA-t elszámoltathatóvá tegyük a társaságunk által okozott kárért, és biztosítsuk az egyenlő versenyfeltételeket a jövőben" - mondta Craig Glidden, a GM ügyvédje.


A GM szerint a Fiat Chrysler „megrontotta” a GM és az Egyesült Arab Emírségek közötti kollektív tárgyalási megállapodásokat 2009-ben, 2011-ben és 2015-ben is azáltal, hogy dollármilliós nagyságrendű összeget fizetett megvesztegetésként.

"Az FCA egyértelmű támogatója volt az átfogó szabálysértéseknek, mintegy egy millió dollárt fizettek ki megvesztegetésre, hogy később előnyöket és engedményeket szerezhessenek a munkaügyi megállapodások tárgyalása során, azok végrehajtásában és kezelésében" - mondta a társaság egy nyilatkozatában.

A GM szerint az állítólagos megvesztegetési rendszert a Fiat Chrysler legmagasabb szintjén engedélyezték, ideértve a társaság legutolsó vezérigazgatóját, Sergio Marchionne-t is. Az autógyár kártérítést igényel a veszteségek megtérítése érdekében, mivel azt állítja, hogy egy „szisztematikus és közel évtizedes összeesküvés” volt, amely aláásta a GM tárgyalásait az Egyesült Arab Emírségek tisztviselőivel.

A Fiat Chrysler szóvivője a benyújtott keresetet érdemtelennek nevezte az FCA részéről, és azt nyilatkozta, hogy meg fogja védeni magát.

„Megdöbbentett bennünket ez a bejelentés, mind annak tartalma, mind az időzítése. Csak azt feltételezhetjük, hogy ennek legfőbb célja a PSA-val való egyesülési tárgyalások és az Egyesült Arab Emírségekkel folytatott tárgyalásaink megzavarása volt ”- nyilatkozta az olasz-amerikai autógyártó képviselője. A társaság a múlt hónapban bejelentett egy előzetes megállapodást, hogy egyesülni kíván a Peugeot márkát is magába foglaló PSA csoporttal, létrehozva így a világ negyedik legnagyobb autógyártóját.

A GM főtanácsadója egy szerdán tartott konferenciabeszélgetés során azt mondta az újságíróknak, hogy az általuk benyújtott kereset alapján megindításra kerülő pert nem befolyásolják a Fiat Chrysler és a PSA Group között jelenleg is zajló egyesülési tárgyalások. Glidden azt is kijelentette, hogy a per nem érinti a meglévő kollektív szerződéseket sem, és hogy a Fiat Chrysler jelenlegi vezérigazgatójával, Michael Manley-vel szemben közvetlenül nem állnak fenn vádak.

A GM részvényei 3%-kal, a Fiat-Chrysler részvényei 4 %-kal estek vissza a bejelentett hírek után.

Az UAW tagjai október végén jóváhagyták a GM-vel kötött munkaszerződést, véget vetve a Detroiti autógyártókkal szembeni évtizedek óta tartó leghosszabb sztrájknak.


A hónap elején a szövetségi ügyészek az Egyesült Arab Emírségek nyugdíjba vonult alelnökét és Joseph Ashtont a GM volt igazgatósági tagját is megvádolták csalással és pénzmosással az unióba irányuló korrupciós botrány részeként. Az ügyészek szerint Ashton több százezer dollárt kapott zsebbe, és pozícióját arra használta, hogy illegálisan magának is profitáljon.

Eddig ebben a vizsgálatban 13 ember ellen történt vádemelés, beleértve 7 olyan személyt, aki a szakszervezethez kapcsolható, továbbá három Fiat Chrysler vezetőt.

A GM kifejezetten a Fiat Chrysler három volt ügyvezetőjét nevezte meg, akiket az Egyesült Államok ügyészei már megvádoltak: Alphons Iacobelli, Jerome Durden és Michael Brown. Iacobelli tárgyalása közben már megtörtént, tavaly 5,5 éves börtönbüntetésre ítélték.

A múlt héten Rory Gamble, az Egyesült Arab Emírségek eljáró elnöke bejelentette a korrupcióellenes reformok egész sorozatát, ideértve egy független „etikai tisztségviselő” felállítását a folyamatban lévő nyomozás segítésére.

Kapcsolódó videó:



Oldalainkon HTTP sütiket használunk, a jobb működésért. További információk