A Fiat varázsolt egy nagyot az új elektromos 600e megalkotásával

2023.10.11
A Fiat 600e EV átvette a sikeres 500-as formuláját, ám extra adag praktikussággal bővítette ki azt.

A Fiat már egy ideje feladta azt a koncepcióját, hogy az üzleti sikereinek zömét csak és kizárólag az 500-as városi autó eladási sikereire alapozza. Ezt már látható volt akkor, amikor a kis 500-as MPV spin-off-ként jelent meg az utakon, vagy amikor 500X néven egy kompakt crossoverré változtatták.

2020-ban aztán megalkották az 500e jelzésű elektromos járművet (EV), amely egy figyelemre méltó kisautó lett. De most végül úgy döntöttek, itt az ideje, hogy letérjenek az 500-as által kitaposott bevált útról – szóval ennek első állomása a 600e megjelenése.



Míg az új autó átvette az 500e számos vizuális stílusjegyét, valójában egyelőre csak elektromos hajtáslánccal lesz elérhető (később majd hibrid változatban is érkezik). A 600e ennek ellenére nem csak egy felnagyított 500e. Igaz, ugyanarra az elektromos alapra épült, mint sok más modell, amelyet a Stellantis piacra dobott. Ez azt jelenti, hogy lényegében a 600e is pontosan ugyanazt a platformot használó autó, mint a Peugeot E-2008, az Opel Mokka Electric, a DS3 E-Tense, a Citroen e-C4 és a Jeep Avenger.

A Fiat 600e a legújabb, 115 kW-os (156 LE) villanymotorral lett felszerelve, amely az első kerekeket hajtja meg, s ez egy 54 kWh-s akkumulátorra van rácsatlakoztatva, amely akár 406 km-es kombinált hatótávolságot biztosít az olasz crossovernek. A 600e a Fiat szerint 600 km megtételére is képes lehet.

Ha a 600e friss stílusa tetszetős, fennáll annak a veszélye, hogy ez a változást a műszaki specifikációkban is megnyeri-e majd a vásárlók tetszését – amiben talán élvezi azt az előnyt, hogy elsőként kerül a piacra. A kérdés tehát az, hogy a 600e-ben lesz-e valami különösen jó dolog, ami a vezetési technikáját illeti, hogy elmondhassuk, ez igen, van benne valami különleges a stílusváltozás mellett.

Aztán persze kérdés az árképzés is. Egyelőre nem ismerjük a 600e felszereltségi szintjeit és várható fenntartási költségeit, de reméljük, hogy kiváló ár-érték arányt képvisel majd.



A Fiat 600e minden bizonnyal megdobogtatja majd a járdákon sétálók szívét, a kerek, motorháztetőből kikukucskáló fényszóróival és az exkluzív nappali menetfénnyel vizuálisan tökéletesen összeillik az 500e-vel. Profiljában hasonló vonalú, mind a tető, mind a hátsó kialakítás. Az úttól magasabban is ül, ahogy az egy crossoverhez illik, miközben rengeteg külső „600”-as logó is található rajta – köztük egy a hátulján helyezkedik el az olasz trikolórral –, hogy a nagyobb modellt a kisebbik testvértől jól megkülönböztesse. A Fiat a „no more gray cars” (nincs több szürke autó) vállalati szellemiségének részeként csak élénkebb színekben fogja ezt a modellt árulni, mindez a szél, a föld, a tűz és a víz klasszikus elemeihez kapcsolódik.

A belső tér első ránézésre szintén jól néz ki. Vannak újrahasznosított PET műanyag palackokból készült ülések, amelyek a csúcskategóriás modelleken ízléses „Fiat” logó varrás motívumot viselnek, míg az ovális műszerfalban kontrasztos díszítőelemek találhatók, ami a fő különbség az a vaskosabb, masszív megjelenésű kabin. Van még egy szép kétküllős kormánykerék, valamint két digitális kijelző mind a műszercsoporthoz, mind a könnyen használható infotainment rendszerhez.

Sajnálatos módon azonban az anyag kidolgozásának egy része durvának tűnik. Az ajtókárpit betétek törékeny, fekete műanyagból készültek, ami hátul még jobban feltűnő. És ha már erről beszélünk, ott hátul a hely nem egy prémium méretű. Ha magasabb utas ül hátul, nem fogja megköszönni a sofőrnek, hogy megkérte, üljön mögé. Viszont legalább a 360 literes csomagtartó hasznosan nagyvonalú ebben a szegmensben.

És akkor a vezetési módokról. A Fiat 600e-t nem olyan sziporkázó vezetni. Tökéletesen alkalmazkodó, de általában csak alacsony sebességű utazás esetén, és tipikusan halk zajjal, amely minden elektromos jármű esetében jellemző. A problémák akkor kezdődnek, ha az útfelület nem tökéletes, vagy a sebesség meghaladja a városi tempót. A 600e felfüggesztése ugyanis érezhetően zajos, dübörög, miközben megpróbálja kiegyensúlyozni az aszfalton lévő egyenetlenségeket.

A zajos felfüggesztés hatását tovább súlyosbítja a 80 km/h tempónál jelentkező hangos gumiabroncs-zúgás, valamint az ajtóoszlopok körüli dübörgő fütyülés is. Tehát bár sok elektromos autó csendes – és a Fiat 600e is kétségtelenül az, ha a körülmények kedveznek neki –, mégsem érhet el magas pontszámot a kifinomultság vagy a menetkényelem terén, mivel időnként dübörög és pattog, amikor egyenetlen utakon próbálunk áthaladni.



Ez rendben is lenne, ha izgalmas lenne vezetni, ahogy a Fiat mérnökei ezt beharangozták. De még az erősebb, 156 lóerős elektromos hajtáslánc is megküzd az 1520 kg jármű tömeggel. Így a 9 másodperc, amíg a 600e eléri 0-ról a 100 km/h sebességet, nem azt sugalélja, hogy a 600e annyira pörgős lenne. Ezen túlmenően néha zavaró a kormányzás és kanyarokban gyakran markáns karosszéria dőlés is kialakul. Ez azt jelenti, hogy ha az út élesen kanyarodik, az autó dinamikája sajnos egyenetlenné válik.

Összességében viszont a Fiat 600e elég jó választás lehet. És ha igazán vágysz a kiváló 500e városi autó pimasz stílusára, de még praktikusabbat szeretnél, akkor ez a modell meg fogja adni neked ezeket a tulajdonságokat. Ami viszont egyértelműen nem praktikus, hogy a hátsó üléseken a rendelkezésre álló hely nem olyan nagy. Az árazás nyilván meg fogja majd határozni az esetleges sikert. Ha a Fiat 600e olcsóbb lesz, mint sok riválisa, akkor borzasztóan sok rajongója is lesz.

De ne felejtsük el, hogy már most is vannak más autók is ebben az elektromos osztályban, amelyek ennél jobb specifikációkkal rendelkeznek, s amelyek gyorsabban is mennek, s amelyek kifinomultabbak – nem utolsósorban éppen a Stellantis által gyártott modellek között, amelyekkel a 600e annyi mindenben osztozik...

Itt válogathatsz a jelenleg készleten lévő Fiat modellek közül:


Forrás: Business Post
Oldalainkon HTTP sütiket használunk, a jobb működésért. További információk