A Fiat figyelmeztetést adott ki a koronavírus veszélyei miatt
2020.02.07
A Fiat vezérigazgatója, Mike Manley szerint egy a kínai beszállítóktól való szoros függőség miatt heteken belül nehéz helyzetbe kerülhet a Fiat és más európai autógyártók is.
A
Fiat Chrysler szerint a koronavírus járvány közvetlen hatása a beszállítók kiesése miatt négy héten belül akár teljesen le is állíthat a Fiat egyik európai gyárának termelése.
Az autógyárak már korábban is figyelmeztetést adtak ki amiatt, hogy a kínai alkatrész gyártó üzemek és azok beszállítói esetlegesen komoly kockázatot jelenthetnek Európában, ám a
Fiat figyelmeztetése most elsőként jelzi a konkrét veszélyt és annak esetleges kihatásait Európában.
A
Fiat szerint az ellátási lánc leállása kettő-négy héten belül térde kényszerítheti az európai gyártókat, akik kénytelenek lesznek csökkenteni a termelést, vagy akár teljesen leállítani azt.
A vírus a kínai Wuhanból indult el, ahol számos nagy autóipari cég és beszállító központi telephellyel van jelen.
A
Nissan, a
General Motors, a
Honda, a
Renault és a
Peugeot tulajdonosa, a
PSA között vannak olyan vállalatok, amelyek jelentős létesítményekkel rendelkeznek Hubei tartományban és Wuhan városban. Itt január közepe óta teljesen bezártak a létesítmények.
Mindemellett a térségen kívüli gépjárműipari tevékenységeket közvetett módon is megzavarhatják a járvány leküzdésére irányuló intézkedések is.
A németországi
Volkswagen pl. 40 gyárral rendelkezik Kínában, ahol autókat és alkatrészeket gyártanak.
A
Fiat vezérigazgatója, Mike Manley elmondta a
Financial Times-nak, hogy
az alkatrészek egyik igen fontos beszállítójának kiesése komolyan veszélyezteti az európai gyártást.
Azt mondta, hogy aggasztja még három további kínai beszállító leállása is..
A kínai autóalkatrészek és összeszerelő üzemek egy része 2020. február 9-ig, mások még tovább meghosszabbították a leállításaikat, sőt egyes alkatrészgyárak egészen március végéig bezárták az üzemeiket.
A
Fiat Chrysler a
Guangzhou Automobile Group-pal közös céget üzemeltet Kínában és 0,35%-os részesedéssel rendelkezik a kínai személygépjármű-piacon.
A japán
Toyota, amelynek nagy brit gyártóüzeme van, kijelentette, hogy figyeli a helyzetet, ám Európában ők egyelőre nem érzik a kínai leállások hatásait.
A
Toyota képviselője elmondta: "Január 24-től korlátozták az utazásokat Hubei tartományba, ideértve Wuhan városát. Január 31-től Kína más területeire is korlátozzák az egyes országok és légitársaságok a beutazást. Mivel az autóiparban széles körű ellátási lánc létezik, és a járművekhez használt alkatrészeknek is széles választéka létezik, nem lehet azt mondani, hogy a helyzet más gyártók alkatrészeivel nem orvosolható."
A dél-koreai
Hyundai, amely a világ ötödik legnagyobb autógyártója, már február elején kénytelen volt leállítani a gyártósorokat az országban működő saját gyáraiban a kínai alkatrészek hiánya miatt.
Szintén a napokban a svéd
Volvo is kénytelen volt új akkumulátor beszállítókat keresni a gyártósoraik működésének folyamatos fenntartása érdekében.
Mi is kíváncsian várjuk a további fejleményeket.
Forrás: BBC