A Fiat a kishaszongépjárművek listáján erősített áprilisban, miközben úgy néz ki, hogy a Ford, a Suzuki és az Opel a koronavírus járvány eddigi vesztesei hazánkban

2020.05.21
Emelkedő árak várhatnak az autószalonokba visszatérő vásárlókra a következő hetekben az autópiacon.

Az eddig folyamatosan mellszélességgel vezető Suzuki jelentősen visszaesett, ezzel szemben először vezeti a listákat a Toyota Magyarországon, szinte minden márka esetében jellemző volt február óta az elbocsátási hullám.

A baj természetesen ott kezdődött, hogy világszerte leálltak az autógyárak. Ezzel párhuzamosan természetesen folyamatosan eltűntek az érdeklődők is az autószalonok környékéről.

Áprilisban több mint 50 százalékkal kevesebb személyautót helyeztek forgalomba hazánkban, mint egy évvel korábban. Az első négy hónap összességében 16,94 százalékos visszaesést mutat. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete az év elején még 155 ezer személygépjármű értékesítését prognosztizálta 2020-ra, ezt azóta 118 ezerre korrigálták.

Rendkívül érdekes, hogy nem egyformán esett az egyes márkák értékesítése. Egyes márkáknál növekedésre került sor, míg mások óriásit zuhantak.

Ki hitte volna, hogy a Toyota, a Volkswagen és a Dacia is győztesként kerül ki az elmúlt hónapok versenyéből, miközben a Suzuki, a Ford és az Opel akkora pofont kapott, hogy ma még nem lehet megbecsülni, ezeknél a márkáknál mikorra állhatnak vissza az értékesítési mutatók a múlt év végi szintre.

Mi okozhatta a Toyota sikerét? Nos, a szigorú EU-s szabályozás és a divat egyaránt játszhatott a Toyota kezére, amely már 22 modellel van jelen a hazai piacon. Náluk már tavaly 50 % feletti volt az összes eladáson belül a hibridek aránya.

A Volkswagennek sem jókor jött a válság. Pontosan akkor érkezett a vírus, amikor a 8-as Golf bevezető kampánya indult. Ugyanakkor a januári és februári értékesítéseik rendkívül jól sikerültek, és ez felhúzta a statisztikát.

A Dacia is meg tudta őrizni értékesítési eredményeit az év első 4 hónapjában, ezen belül is a Lodgy értékesítései még növekedtek is. Ehhez természetesen jelentősen hozzájárult a 2,5 milliós állami támogatás lehetősége is.



Ami viszont megdöbbentő, az a Suzuki - Opel – Ford hármas által produkált negatív eredmény. A rendszerváltás óta eltelt három évtizedben nem fordult elő olyan, hogy ez a 3 gyártó ilyen kevés modellt értékesített volna 4 hónap leforgása alatt a hazai piacon. A minden idők országos listáját egyébként az Opel/Suzuki páros vezeti 486 ezer, illetve 431 ezer eladott példánnyal. Az elmúlt négy hónapra viszont egyik gyártó vezetősége sem fog mosolyogva visszatekinteni.

Ahogy , a Magyar Suzuki Zrt. marketing igazgatója fogalmazott, számukra az április volt a mélypont, viszont májusban már egyértelműen jobb eredményekre számítanak. A Magyar Suzuki a rossz eredményeket a tavaly év végi készletkisöpréssel magyarázza, továbbá azzal, hogy a két új lágy-hibrid modell (a Vitara és az S-Cross) készletfeltöltését pont akkor kezdték meg, amikor a járványhelyzet kitört Magyarországon.



Az Opelnél nem volt akkor az esés, mint a Suzukinál, vagy a Fordnál, de az 51 %-os csökkenésre azért ők sem büszkék. Az év első hónapjaiban náluk a korábbi modellek már készletről sem voltak elérhetőek, március közepétől pedig a legtöbb márkához hasonlóan az Opelnek is szembe kellett nézni a járványhelyzet okozta nehézségekkel.

A Ford a tavalyi évet az előkelő második helyen zárta. Ők is a piaci átlaga alatt teljesítettek az év első négy hónapjában. A Ford viszont ezt a visszaesést nem a koronavírus-járvány miatt bevezetésre került kijárási korlátozással magyarázza. Azt mondják, hogy a személyautókra vonatkozó CO2-szabályok 2020-as, jelentős változása miatt a Ford is számos modelljéből jelentős készletet épített le. Ezeket az autókat az idei év első negyedévében folyamatosan értékesítik a Ford márkakereskedők.



A Carinfo adatai szerint áprilisban Magyarországon 1408 darab új kishaszongépjárművet helyeztek forgalomba, amely 33,1 százalékos csökkenést jelentett az előző év azonos időszakához képest. A kishaszongépjármű márkák közül a legtöbbet, 417 darabot a Fordból adták el a magyar autópiacon, a márka piaci részesedése közel 30 százalék volt. A lista második helyén a Fiat következett 226 eladott járművel, míg a harmadik helyet a Toyota szerezte meg 133 darabos értékesítéssel.



Ha valaki nem hallott volna még róla, az idei évtől hatályos és rendkívül szigorú károsanyag-kibocsátási kvóták miatt az autógyártók közül sokan még 2019 lezárása előtt forgalomba állítottak hagyományos motorral szerelt (vagyis nem hibrid), személyautókat. Olyanokat, amelyeket tulajdonképpen még nem tudtak eladni, csak azért, hogy ezek a modellek 2020-tól ne terheljék a statisztikákat az EU felé.

Mivel sok ilyen autó kapott rendszámot tavaly, ezek nem szerepelnek már a 2020-as forgalomba állításokat tartalmazó Datahouse-adatbázisokban.

Szinte minden márkánál előfordultak elbocsátások. A legtöbb gyártónál azt nyilatkozták, hog alapvetően nem értékesítőktől váltak meg, hanem főleg kisegítő, adminisztratív területen dolgozóktól, de elküldtek próbaidősöket is.

Szerencsére az év első 4 hónapjában csak pár autószalon zárt be Magyarországon, és azok is csak ideiglenesen. Az Opelnél pl. csak egyetlen kereskedés zárt be „átmenetileg”.

Az árcédulák azonban gyakran cserélődnek mostanában a szalonokban. A 2019-ben átlagosan 3-8 százalékos áremelkedés után 2020-ban is egyre gyakrabban változtatnak a kereskedők az árakon, és változtatnak a gyártó cégek is. A Suzuki például januártól 8 százalékkal emelte a kocsijai árát, majd áprilistól ismét egy keveset.

Erre még pluszban rárakódott az Eurotax szerinti, március-áprilisban átlagosan 4,4 százalékos áremelés a személyautóknál, és még nincs vége. Azért nem lehet bízni abban, hogy megáll az emelkedés üteme, mert az év elejinél egyre gyengébb szintre süllyedt a forint árfolyama, továbbá egyre több modellt hibridesítenek a már említett szabályozás miatt, ezek pedig általában drágábbak a nem hibrid változatokhoz képest.
Oldalainkon HTTP sütiket használunk, a jobb működésért. További információk