A Fiat 500e egy merőben új világ, amelyet mindenkinek látnia kell.

2021.02.24
A minden tekintetben 100%-ban elektromos meghajtású Fiat 500e tökéletesen megfelel a következő évtized igényeinek, vadonatúj padlólemezre és műszaki alapokra épült.



Megdöbbentően nagy városi hatótávval rendelkezik. Az egyszerű otthoni töltés érdekében a gyorstöltés funkció a széria felszereltség része, és külön tételként az easyWallbox is elérhető.

A Fiat tervezői 2017-ben indították el az 500-as legújabb generációját, és a ’60-as évek óta már másodszor kellett szembesülniük azzal a feladattal, hogy megőrizzék az eredeti modell stílusjegyeit.



Azt már most leszögezhetjük, hogy egy teljesen új megjelenésű 500-as generációt kívántak piacra dobni. Ezt a feladatot ezúttal is megoldották, az eredmény pedig tökéletes lett.

Ha először látjuk meg a Fiat 500e-t, és nem vagyunk valami nagy Fiat 500 rajongók, nem biztos, hogy észre fogjuk venni a különbségeket.

Viszunt ha egymás mellé tesszük a Fiat 500e-t, a 2017-es Fiat 500-at és mondjuk egy 1966-ban gyártott Fiat 500-at, azonnal ki fogjuk szúrni a különbözőségeket.

A Fiat 500e külső megjelenése

Az első és legfontosabb tény: az új Fiat 500e közel 93 százalékban tartalmaz új elemeket és alkatrészeket az előző generációhoz képest. Bizton állíthatjuk tehát, hogy egészen új alapokra épült, mivel a hajtáslánca 100 %-ban elektromos. Aki borsosnak tartja az árát, annak be kell érnie a belsőégésű motorral felszerelt változattal, ami viszont még az eggyel korábbi generációs külsővel készül.

Az új Fiat 500e mérete is terebélyesebb a korábbi verziókhoz képest. A hossza és a szélessége 6-6 cm-rel, a magassága pedig 4 cm-rel nagyobb, de még a tengelytáv is nőtt két centit. Viszont az összesen 363 cm hosszával továbbra is miniautónak számít. Elöl, a motorháztető alatt (khm. nevezzük most már inkább ezt gépháznak) helyezkedik el a 118 lóerős elektromotor és a teljesítményelektronika. A 42 kWh-s akku a töltőelektronikával együtt pedig a padló alá került beépítésre.



Az akkumulátor elhelyezését ügyesen megoldották a tervezők, hiszen az utastér padlója egy szintbe került a küszöbökkel, nem mélyed be. Az ülések helyzete így a szokásosnál magasabb, de ez nem furcsa, eddig is jellemző volt a Fiat modellekre. Ebből pedig az következik, hogy a belmagasság is rendben van, s így a kocsi magassága 153 cm lett, vagyis vetekszik magasságban a Citroën C4 értékeivel.

A Fiat 500e belső kialakítása

Az első két üléssel szemben nem lehet senkinek sem kifogása. Még a nagyobb termetű utasok számára is kényelmes. Akik pedig kis termetűek, ők sem panaszkodhatnak, hiszen a vezetőülés olyan magasra emelhető, hogy akkor is kényelmesen kilátunk a kocsiból, ha a magasságunk nem éri el a 160 cm-t sem.



A hátső ülésekről már nem mondhatjuk el mindezt. Egy közel 170 cm magas utas számára már nem lesz öröm egy hosszabb távú utazás.



A csomagtartó sem túl nagy, egy méretesebb bőrönd talán befér. Habár a csomagtér elméletileg bővíthető, de sajnos a hátsó üléseknek csak a támlái hajthatóak le előre, így nagy lesz a szintkülönbség, plusz még a csomagtér nyílásának alacsony mértéke is komoly korlátot jelent. Valljuk be, a Fiat 500e csomagtartóját nem bútorszállításra tervezték, mint ahogy a korábbi Fiat 500 modellekét sem.



A jármű műszerfala és vezérlő egységei

Az olasz tervezőknek hála itt aztán keveredik a retró és a XXI. század. A műszer egység alapformája az eredeti Fiat 500-ast idézi fel, viszont a műszer kijelzője már nem mechanikus, hanem modern LCD. A kormánykeréken elérhető gombokkal rengeteg információt megjeleníthetünk, pl. a fogyasztást, a várható hatótávot, vagy a navigációs térképet is.



A magasabb felszereltségű kivitelekben már egy 26 cm képátlójú érintőképernyő lett a fő vezérlő-kommunikációs egység. Ezen keresztül változtathatjuk meg az autó alapbeállításait, eltárolhatjuk a rádióadókat, párosíthatjuk a rendszert a mobiltelefonunkkal és itt jelenik meg a tolatókamera képe is.



A klímának saját gombsora is van. A menürendszer nem túl bonyolult, közérthető ikonok segítik a funkciók be-/kikapcsolását, de az eddigi tapasztalatok azt mutatják, hogy érintésre nem mindig reagál elsőre, szóval próbálkozni kell.

Sajnos az üzemmódváltó kapcsolója sem tökéletes. Első megnyomásra itt sem lehetünk biztosak, hogy átkapcsoltuk Sherpa módba vagy onnan vissza Normal-ba.

Üzemmódok


Normal mód

Ebben az üzemmódban teljesen olyan érzésünk lesz, mintha egy automata sebességváltós autót vezetnénk. A gázpedál felengedésekor elkezd gurulni az 500e, majd rálépve a fékpedálra elindul a lassítás és a visszatáplálás az akkumulátorba. Ennek mértéke beállítható a műszeregység alap kijelzőjén keresztül.



Sherpa mód

Ebben az üzemmódban lehetőségünk van az energiatakarékos vezetésre. Ez a beállítás átveszi az irányítást az autó felett és energiatakarékos üzemben kapcsol, így spórolhatunk az energiával. Emellett a rendszer kiszámolja, hogyan érhetjük el a célállomást, miközben optimalizálja a paramétereket, például a telefontöltőt, a légikondicionálót, csökkenti a sebességet és visszafogja a gyorsítást. Ez az üzemmód a legtakarékosabb, de mindenképpen a legpuritánabb is. Itt a legnagyobb elérhető sebesség mindössze 80 km/h (és ez még a gázpedál tövig nyomásával sem léphető túl), továbbá elfelejthetjük a klímát, a fűtést és az ülésfűtést is. Minden energia ugyanis ekkor az elektromos hajtáshoz jut. Ebben az üzemmódban egyetlen pedállal vezethetjük a Fiat 500e-t, a pedál lenyomásakor gyorsulni fog, a pedál visszaengedésekor pedig lassulni fog a jármű, és ha így marad végül teljesen megáll.

Range mód

Ez az üzemmód a városi forgalomban a leghasználhatóbbn. Itt is lehet, sőt érdemes is egy pedállal vezetni. A fokozottabb visszatáplálás miatt ez az üzemmód is rendkívül takarékos lesz az üzemeltetője számára, viszont engedni fogja a fűtést, és a klima bekapcsolását is.

A Normal és a Range üzemmódok esetében is igaz, hogy a gázpedál megnyomásakor szinte az ülésbe süppedünk, úgy meglódul a kis jármű. Akik már hozzászoktak a hagyományos, belső égésű motoros járművekhez, bizonyára el sem hiszik, hogy ezt a nyomatékot és gyorsulást a minössze 118 lóerős elektromos motor képes produkálni.

Az új 500 «La Prima» egyike az első olyan elektromos autóknak, amelyek egypedálos vezetési élményt nyújtanak: ugyanazzal a pedállal tudunk gyorsítani, és fékezni. Amint a vezető elkezdi felemelni a lábát a pedálról, az 500e fékezni kezd, a kinetikus energiát pedig visszatölti az akkumulátorokba.

Futómű, felfüggesztés

Az elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros futómű nagyon precíz, így a 17”-os gumikkal nem lesz gond a gyorsítás hegyi, kanyargós utakon sem. A rugózás viszont nem a legkényelmesebb, igaz a kisebb egyenetlenségeket az utakon (pl. fekvőrendőrök) ügyesen áthidalja, de a rosszabb útburkolati hibákat keményen észre fogjuk venni a fenekünkön. Akiknek a rugózási kényelem is fontos, inkább válasszanak kisebb, 15”, vagy 16” méretű kereket.

Energiafogyasztás, hatótáv

A járművel egyszerre megtehető kilométerek száma mindig attól függ, milyenek a körülmények. 100 km-t ugyanis megtehetünk úgy is, hogy közel 30 kWh lesz a fogyasztásunk, de úgy is, hogy csak 15 kWh. Nyilván télen, amikor odakint minusz 5 fok van, a kocsiban megy a fűtés, ülésfűtés, és Normal módban autózunk, közelebb lesz inkább a 30 kWh-hoz ez az érték. Viszont nyáron, városban, Range üzemmódban általában 50 km/h-s átlagsebességgel, fűtés és ülésfűtés nélkül ez az érték 15 kWh alá szorítható.



Ha az első verziót vesszük alapul, a 30 kWh körüli fogyasztást, akkor az elérhető hatótáv a 150 km-t sem fogja elérni, ami kb. a fele a WLTP szabvány szerint mért 320 km-es max hatótávnak. A második esetben viszont akár 300 km-rel is kalkulálhatunk, ha a 42 kWh-s akkumulátor 100 %-ra fel lett töltve.

A 300 km kürüli hatótávval viszont már ideális városi kisautónak számít az 500e, sőt, rövidebb távú vidéki kirándulásokra is elegendő lehet ez a kapacitás (pl. Budapest – Mátra – és vissza).

0-ról 100 km/h-ra 9 mp alatt jut el, a végsebesség pedig 149 km/h-ban lett meghatározva.

Töltés


A gyártó az új Fiat 500e modellt 85 kW teljesítményű gyorstöltés funkcióval látta el, ezzel 50 kilométeres hatótávra már 5 perc alatt is feltölthetjük, de a 80 százalékos töltöttség is 35 perc alatt elérhető. Mivel ez a szériafelszereltség részét képezi a Mode 3-as kábellel együtt, ezért bármilyen nyilvános gyorstöltőnél tölthetjük az autót.



Az autóhoz természetesen szériatartozékként jár az easyWallbox fali töltő és a Mode 3-as kábel is, így létrehozhatjuk az otthoni töltőállomásunkat is. Úgy működik, mint bármelyik Plug & Play eszköz, nem kell telepíteni, csak bedugjuk, és működik. A Bluetooth kapcsolattal okostelefonodon tudjuk ellenőrizni az akkumulátor töltöttségét. Az easyWallbox-nak stabil elektromos rendszere van, amellyel megakadályozható a biztosíték lecsapása otthonunkban. A nagyobb teljesítményű, 7kW-os töltővel pedig fele annyi idő alatt feltölthetjük a Fiat 500e energiatárolóit.



Aki hosszabb távú utakban gondolkodik a kis Fiat 500e-vel, célszerű a 85 kW-os egyenáramú töltési lehetőséget választania. Ezzel a módszerrel 35 perc alatt feltölthetjük az akkumulátort 100 %-os töltési szintre. Azt azonban meg kell említeni, hogy a vaskos töltőkábel jó sok helyet fog elfoglalni el az amúgy is miniatűr méretű csomagtartóban.

Fejlett technológia

Az új Fiat 500e az első városi kisautó a piacon 2-es szintű önvezető funkciókkal. Képes magától gyorsítani, fékezni, a sávban tartani az autót, le tudja olvasni a közlekedési táblákat és ennek megfelelően segít a sebesség beállításában. Szemeivel a gyalogosokra és a kerékpárosokra is figyel a 360 fokos Drone View módnak köszönhetően.

Akkumulátor kontra ár

Minden elektromos autó esetében a jármű árát alapvetően az akku mérete befolyásolja. A legolcsóbb, 42 kWh-s akkumulátorú, 118 lóerős modell mintegy 10 millió forintba kerül (amiből persze lejöhet a 2,5 milliós állami támogatás), de kapható 24 kWh-s kivitel is 95 lóerős motorral, ami kétmillióval olcsóbb lesz, igaz enek meg a hatótávolsága jóval kisebb.

Innen pedig a határ a csillagos ég, csak a pénztárcánk szabhat határt az álmainknak. A plusz hátsó oldalajtó pl. 700 ezer Ft, a kabriótető újabb 1 millió forinttal terhelheti meg a pénztárcánkat (ez a két dolog egyébként együtt nem elérhető).



A kabrió változat természetesen a csúcsmodell, 12,7 millió forintos listaárért hazavihetjük. Ebben már minden benne van, ami az új Fiat 500e-hez elérhető: nagy méretű, 17”-os felnik, bőrborítású kárpit és -kormány, LED-es fényszórók, automata klíma, nagy méretű érintőképernyő és számos vezetést támogató rendszer.



Nem kétséges, hogy ez a modell kapcsolódásra termett. A vadonatúj, 10”-os érintőképernyőn keresztül XXI. századi, modern infotainment rendszerhez férhetünk hozzá, amellyel az okostelefonunkat természetes módon kiterjeszthetjük az ultragyors Bluetooth csatlakozáson keresztül, a vezeték nélküli töltés és Apple CarPlay kapcsolatnak is köszönhetően. Városi létre tervezték. A hatótávolság elegendő lesz a napi használathoz: munkába, konditerembe és onnan haza is eljuthatunk a 300 kilométer feletti hatótávval.

Hogy juthatok hozzá?

A Fiat 500e, valamint az 500-as sorozat további tagjai már online is megrendelhetőek Magyarország első új autó online márkakereskedésében, ahol egyidejűleg több márka közül is válogathatunk, s ezen belül több mint 500, valóban készleten lévő személyautó és haszongépjármű szerepel folyamatosan a kínálatban.

Kapcsolódó videó:



Oldalainkon HTTP sütiket használunk, a jobb működésért. További információk