Fiat Panda 2024 - Amit eddig tudunk az új elektromos kis városi autóról

2023.11.10
A Fiat egy teljesen új, elektromos hajtáslánccal rendelkező és megfizethető árú (20 ezer euró alatti alapáron elérhető), alapszintű városi autót kíván a közeljövőben piacra dobni.

A Fiat arra készül, hogy végre bemutathassa a Panda nagyon várt negyedik generációját, amely a hírek szerint 2024 nyarán már debütálhat, és teljesen elektromos hajtáslánccal (EV) érkezik. Ez a következő generációs Panda a kínai gyártású versenytársakkal kívánja majd felvenni a versenyt, a megfizethető árával. A várakozások szerint a Centoventi koncepcióból merít ihletet a Crossover stílusú szériamodell, miközben megőrzi elődei egyszerűségét és praktikumát, a legendás 4×4-es változatokkal fűszerezve.



A jelenlegi harmadik generációs Fiat Panda 2011 óta nagyjából változatlan felépítésben fut az utakon, és várhatóan 2026-ig, azaz 15 éves koráig gyártásban is marad. Szerencsére az új modell ennél jóval korábban meghozhatja már a régóta várt dizájn váltást, mivel hivatalos debütálása várhatóan egybe fog esni a Fiat 125. évfordulójával, vagyis 2024. július 11-én tervezik bemutatni.

Amint azt a spekulatív képek is bemutatják, a 2024-es Panda a már 2019-ben bemutatott Centoventi koncepció továbbfejlesztésének tűnik. A költségek csökkentése érdekében a Panda üvegházát, kemény pontjait és néhány külső alkatrészét megoszthatja a 2024-es Citroen e-C3-mal, mivel a két városi elektromos jármű várhatóan alapja közel hasonló lesz. Ennek ellenére a Fiat valószínűleg márkaspecifikus karosszériaelemekbe fektet be, mivel a Panda a 80-as évekig visszanyúló, hosszú múltra visszatekintő termékcsalád egyik alapmodellje.



Az 1980-ban debütált első generációs Pandát a legendás Giorgetto Giugiaro jóvoltából az autótervezés remekeként emlegetik. Ennek fényében a Fiat vezérigazgatója, Olivier Francois nyilvánosságra hozta, hogy ez az ikonikus modell lesz az inspiráció kulcsfontosságú forrása a közelgő verzióhoz. Megörökli a „kevesebb néha több” filozófiát, és a „lényegeseket” helyezi előtérbe, akárcsak tisztelt elődje.



Ezek a megjegyzések azt sugallják, hogy térjünk vissza az egyszerű belsőépítészethez, elkerülve a költséges műszaki eszközöket, és olyan okos, praktikus megoldásokat kell választani, amelyek kényelemmel és élvezettel ötvözik a mindennapi életet. Például az alapmodellek tartalmazhatnak okostelefon-dokkolót a hagyományos infotainment képernyő helyett, hasonlóan a Fiat 500e-hez és a Dacia teljes termékkínálatához. Hogy a Fiat a Citroen e-C3-ban látható intelligens head-up kijelző funkciót választja-e, ami a digitális műszercsoportot elavulttá teszi, a jövő kérdése.



A Fiat Panda tipikus A-szegmens (városi autó) besorolása ellenére a következő generáció áthidalhatja a szakadékot a B-szegmens (szupermini) felé, különösen ami a belső teret illeti. Az elektromos járművek platformjával a korábbi iterációkhoz képest nagyobb utastérrel és tágasabb csomagtartóval számolhatunk. Ezt az átalakítást az elektromos járművek architektúrája és a hosszabb karosszéria tette lehetővé, amely megközelítheti a szimbolikus 4000 mm-es küszöböt, ami jelentős növekedést jelent a jelenlegi modell 3653 mm-éhez képest.

EV-Natív alátámasztások

A 2024-es Panda a Stellantis új Smart Car platformján fog futni, amely a széles körben használt CMP / eCMP architektúra továbbfejlesztése, s amelyet alacsony költségű modellekhez terveztek. A vadonatúj, 2024-es Citroen e-C3 ugyanazokat az alapokat használja, így remek képet kapunk arról, hogy mire számíthatunk a közelgő Fiattól.

A Panda francia megfelelője egy magányos villanymotorral debütált, 111 LE (83 kW / 113 LE) teljesítménnyel. Ez a hajtáslánc lehetővé teszi, hogy az autó 0-ról 100 km/h-ra gyorsuljon fel ésszerű (városi autók esetében) 11 másodperc alatt, az elektronikusan korlátozott végsebessége pedig 135 km/h. Ezt kiegészíti egy 44 kWh-s lítium-vas-foszfát (LFP) akkumulátorcsomag, amely a WLTP szerint 320 km-re becsült hatótávval büszkélkedhet, így megfelelő választás a városközpontú elektromos vezetéshez.

Emellett a Citroen felfedte, hogy 2025-re egy pénztárcabarátabb változatot szeretne bemutatni, amely körülbelül 200 km-es hatótávval büszkélkedhet. Bár a Citroen nem árult el konkrét műszaki részleteket, várhatóan ez a változat kisebb és költséghatékonyabb akkumulátort alkalmaz majd, esetleg kevésbé erős motorral párosítva. Ezeket a specifikációkat valószínűleg a Fiat Panda is átveszi, mivel a két modell várhatóan a mechanikai alkatrészeinek jelentős részét megosztja majd.



A Smart Car platformot elsősorban teljesen elektromos járművekhez tervezték, de kompatibilis az ICE hajtásláncokkal is. Ez azt jelenti, hogy az új Pandát potenciálisan a Stellantis 1,2 literes lágy-hibrid háromhengeres benzinmotorjának származékaival is kínálhatják, legalábbis bizonyos piacokon, bár az olasz márka csak az elektromos autót említette.

Megfizethető ár

Annak ellenére, hogy a 2024-es Fiat Pandát a tervek szerint Európában (Olaszországban) gyártják majd, várhatóan az egyik legtakarékosabb elektromos jármű lesz. A Fiat vezérigazgatója, Olivier Francois nyíltan kifejezte a vállalat azon szándékát, hogy „megnehezítse” a Kínában gyártott elektromos versenytársak életét azzal, hogy megfizethető, széles közönség számára elérhető városi elektromos járművet szállít.

Ha kíváncsiak vagyunk az elektromos Panda lehetséges megfizethetőségére, akkor a testvére, a Citroen e-C3 árazási stratégiájában találhatunk néhány támpontot. A francia modell ára 19 990 eurótól indul, ez az alapkivitel 200 km-es hatótávval rendelkezik. A nagyobb akkumulátor kapacitású változat ára 23 300 eurótól indul, amely már 320 km hatótávot garantál.



Ezek a számok már több szupermini rivális, köztük a Renault 5 és a VW ID.2 megcélzott, 25 000 euró alatti kikiáltási áránál is alacsonyabbak. Ez azt is jelentheti, hogy az új Panda felveheti a versenyt a kisebb VW ID.1 városi crossover 2026-ra megerősített, 20 000 euró alatti árkategóriájával. Továbbra sem látható, hogy a Fiat a kínai gyártású elektromos modellek (pl. Dacia Spring) árai alá tud-e majd kerülni...

Itt válogathatsz a jelenleg készleten lévő Fiat modellek közül:


Forrás: Carscoops
Oldalainkon HTTP sütiket használunk, a jobb működésért. További információk