Fiat Ducato 2022 – egy új generáció a munkában

2022.09.28
A Fiat Ducato ma már a nyolcadik generációjánál tart, amellyel kétségtelenül felhívta magára a figyelmet más furgongyártók szemében. A 2022-es széria már a kategóriájában is vezető technológiákkal büszkélkedhet, s így egyenrangú partnerré vált a szegmens más szereplőivel.



Áttekintés

Elődeihez hasonlóan a Fiat Ducato 2022-es szériája is 4 karosszériahosszban, 3 magasságban, valamint 4 kivitelben kapható. A Fiat korábban a saját motorjait használta, de a megújult Ducato-ban már a Stellantis csoport istállótársaival, az Opellel, a Citroennel és a Peugeot-val azonos 2,2 literes dízelmotort használják, ezen belül pedig 120, 140, 160 és 177 lóerős teljesítményű verzióban is kapható, manuális vagy 9 sebességes automata sebességváltóval kombinálva. Mindegyik kivitelben 3 felszereltségi szint áll rendelkezésre: Standard, Tecnico Plus és Business Edition.

Kívülről a kisteherautó könnyen felismerhető az első hűtőrácson belüli nagy FIAT-jelvényről, valamint az új, impozáns első lökhárító- és LED-fényszóró-kombinációról, amely különösen elegáns nappali fényforrást tartalmaz.



Az új technológiák

Kétségtelen, hogy az új Fiat Ducato nagy újdonsága a legújabb technológiák beépítése, amelynek nagy része (de nem mindegyike) alapfelszereltség a Business Edition változatban. Kezdjük mindjárt a „Full Digital Cockpit”-tel, amely áll egy digitális műszerfalból és egy 10 hüvelykes érintőképernyőből, amely jelenleg a legnagyobb méretű amit ilyen furgonokban megtalálhatunk. Az olasz cég azt állítja, hogy a Ducato „2. szintűvé vált” az autonóm vezetés terén, az automata sebességváltóval, a 4 Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) autonóm vészfékezéssel, az adaptív sebességtartó automatikával, a „Stop&Go” funkcióval és a sávtartó asszisztenssel felszerelve. Van számtalan csatlakozási lehetőség is a Fiat „Uconnect” rendszerén keresztül, amely lehetővé teszi a távfelügyeletet és a riasztásokat, ahogyan azt már korábban más gyártók is bevezették (pl. a Ford).



A vezetést támogató egyéb funkciók közé tartoznak: az intelligens sebességrásegítő rendszer (közlekedési táblafelismeréssel a jármű sebességkorlátozójának beállításához), a veszélyhelyzetre figyelmeztető rendszer, az oldalszél-asszisztens, az autonóm ütközés utáni fékezés és az aktív parkolássegítő is. A furgon magasabb felszereltségi szintjeit elektronikus kézifékkel is felszerelték.

A kabin

A digitális kijelző és a multimédiás képernyő bevezetése korszerűsítette a jármű belső megjelenését, az előző modell elavultabb elemei közül csak néhány maradt meg. A középen elhelyezett képernyő nincs szögben a vezető felé fordítva, de a gyakorlatban nincs probléma a láthatósággal vagy az egység működtetésével. Bár a furgon kiváló navigációs rendszerrel is elérhető, az Apple CarPlay és az Android Auto okostelefonok integrációja a legtöbb tulajdonost kielégíti enélkül is.

A furgon digitális visszapillantó tükröt kapott, ami manapság luxus a szilárd válaszfallal és ablaktalan hátsó ajtókkal rendelkező furgonokon, a tetőre szerelt tolatókamera pedig kiváló hátralátást biztosít manőverezés közben. Néhány USB-aljzatot a furgonban egy 240 voltos, 150 wattos hálózati aljzattal is kiegészítettek. Nagyobbak és kényelmesebbek lettek az ülések, kisebb átmérőjű lett a kormánykerék.



Rengeteg tárolóhely áll rendelkezésre a fülkében az ajtókban és a műszerfalban, valamint egy felső tálcát is találunk a kabinban. A járművezető magassága azonban óriási kihívást jelenthet a vezetőülésben, ez mindig is gyakori panasz volt a Ducato vezetői részéről, ami arra utal, hogy az ülést és a vezetőfülkét sosem tervezték bizonyos magasság felettiek számára. Ha hosszú útra akarjuk vinni a furgont, ez mindig gondot jelenthet. A középső ülés lehajtható, így a háttámla rögtönzött íróasztalként is használható, ami rendkívül hasznos lehet, pl. a futárok körében.

A légkondicionálás az egész sorozatban alapfelszereltség, kivéve a standard felszereltségi szintet a kézi sebességváltóval párosítva. A Tecnico és a Business Plus a továbbfejlesztett klímaberendezés előnyeit élvezik. Ezek a modellek már kulcsnélküli indítással és vezeték nélküli telefontöltővel is rendelkeznek.

A kilátás a járműből előre kiváló, mivel a mély szélvédőt egyáltalán nem takarja el a műszerfal. A digitális belső visszapillantó tükör a jármű mögötti képet mutatja még azokban a konfigurációkban is, ahol a válaszfal vagy épp a rakomány miatt ez egyébként nem lenne lehetséges.



Az elektromos rögzítőfék helyet szabadít fel az utastérben, ezenkívül fűtőszálas szélvédő, USB-A és USB-C illetve 230V-os elektromos csatlakozás is segíti a munkavégzésben az embereket.

A raktér

Ebben a tekintetben a Fiat Ducato hosszú tengelytávú, magastetős változata a legnépszerűbb a megrendelők körében. Kiváló a teherbírása (1472 kg), a rakományhossza pedig 3705 mm. Ebben a kivitelben a raktér térfogata 13 köbméter. Rengeteg rögzítőgyűrű található a rakomány rögzítéséhez, sőt a raktér területét LED-es világítással is megáldották, amely ötletet valljuk meg más gyártók is átvehetnének. Ugyanakkor van egy negatívuma is, különösen a hátsó részhez való hozzáférést sokkal jobban javítaná egy beépített lépcső, ami most hiányzik.



A Fiat Ducato az úton

Ha választani lehet az egyes motorteljesítmények között, megállapíthatjuk, hogy a 160 LE-s motor már több mint elegendő erőt biztosít bármilyen körülmények között, különösen egy teljesen üres furgonban. Ha nem manuális sebességváltóval, hanem a 9-fokozatú automata sebességváltóval vásároljuk meg a járművet, megállapíthatjuk, hogy örömteli vezetni, olyannyira, hogy működés közben észre sem vesszük, szinte zökkenőmentesen váltogatja az áttételeket. A motor zaja kissé tolakodó, kissé mezőgazdaságinak is tűnhet, amikor már megszoktuk, hogy a versenytárs furgonokban néhány nagyon halk Euro 6-os motor található.

A félig autonóm technológia időnként kényelmetlenné is válhat a mindennapi vezetés során. Ha egy enyhe kanyarban kissé túl közel sodródunk a középvonalhoz, az elektromos szervokormány nem csak a kormányt fogja elfordítani korrekciós lépésként, hanem meg is próbálja megtartani a távolságot a középvonaltól végig, a teljes kanyar ívében, és ezt csak akkor hagyja abba, ha az út kiegyenesedik.

A jármű az utakon határozottan biztonságosan halad, még egy tonnával a hátunk mögött sem észrevehető bizonytalanság.



A menetstabilizáló rendszer keresztszél-támogatás funkciót kapott, és van már vontatmány-stabilizálás is. A futárok nagyra értékelhetik a kulcs nélküli ajtónyitást (fülke- és raktér-ajtó egymástól függetlenül működtethető) és a motorindítást, az automatikus szintszabályozású hátsó légrugózásnál gombnyomásra le lehet engedni a hátsó tengelyt a rakodás megkönnyítésére. Megnövelték a kerékelfordulás mértékét is, így csökkent a fordulókör átmérője – a szervo immár elektromos.

Motor és váltó

Csúcsteljesítmény, rendkívüli megbízhatóság, csökkentett üzemanyag-fogyasztás és CO2-kibocsátás, mindez köszönhető a kifejezetten haszongépjárművekre tervezett új generációs motornak.

Az új Ducato MultiJet₃ hajtáslánc széles választékot kínál, amely megkönnyíti a munkát minden lehetséges küldetés során. Az új Ducato MultiJet₃ motor Euro 6D Final homologizációval rendelkezik, kézi és automata sebességváltókkal kapható, mindez csökkentett zajszinttel és saját tömeggel, a kategóriájában legjobb üzemanyag-fogyasztással párosul.



A Multijet3-as dízelmotorok teljesítik az Euro 6D-Final előírásokat az előző modellévhez képest akár 7%-kal csökkent a fogyasztásuk. A 2200 köbcentis motorok 120, 140, 160 és 177 lóerős teljesítménnyel választhatóak. Hatfokozatú, kézi kapcsolású váltó jár alapáron, az alapszint kivételével rendelhető a kilencfokozatú automatikus váltó is. A 8-as szériás Ducato kombinált CO₂-kibocsátási és üzemanyag-fogyasztási értékei: 172 – 235 g/km; 6,5 – 8,6 l/100km.

Kiemelkedő hatékonyságot biztosít a teljesen új motor, amely optimalizált tömeggel minimalizálja a fogyasztást és a károsanyag-kibocsátást. Csökkentett zajszintet és fokozott nyomatékrugalmasságot érhetünk el a 9 fokozatú sebességváltóval. Ipari felhasználásra tervezett hosszú élettartammal és magasfokú megbízhatósággal bír.



Mennyi a mennyi?

Az új Ducato 2+1 év vagy 100 ezer km szervizintervallummal, illetve garanciával rendelkezik. A kilométer korlátozás a Fiat kishaszongépjárműveknél országszerte központilag 100.000 km a márkakereskedőknél. Az időbeli garancia mértéke általánosságban 2 év a Fiat Ducato járművekre, azonban az Autócentrum Szabó Csoport minden 2022. szeptember 9. és december 31. között megrendelt új Fiat Ducato mellé extra +1 év Autócentrum Szabó Garanciát nyújt!

Az Autócentrum Szabó csoport kínálatában a 140 lóerős 3.0T MJET dobozos kivitel nettó ára 10,5 millió forinttól indul. A 160 lóerős 3,5T MJET dobozos kivitel induló ára 1 millióval több, nettó 11,5 millió Ft. A 160 lóerős XLVB 3.5T MJET kivitelű szimpla kabinos fülkés alváz nettó ára 10,9 millió forinttól indul, a duplakabinos 140 lóerős LWB 3,5T MJET változatok ára nettó 11,8-12,4 millió Ft között mozog.

Összefoglalás

Korábban az emberek általában az ár-érték arány és/vagy teherbíró képessége alapján választottak egy Ducato-t. A felszereltsége miatt általában ma sem lenne előkelő helyen a listán. A Ducato 8. szériájával azonban a dolgok megváltoztak. A rendelkezésre álló technológiák egy részét még nem kínálják a versenytárs furgonokon, amelyeket gyakran prémium terméknek tekintenek, és bár más területeken, például a stílus és a kényelem bizonyos aspektusai tekintetében elavult, most sokak számára vetélkedővé vált, akik félreteszik a márkával szembeni előítéleteiket. A Fiat Ducato kétségtelenül egy kiváló, nagy méretű furgon, amely mindenhol megállja a helyét, így nem csoda, hogy számtalan iparági díjat is nyert.

Kapcsolódó videó:



Itt válogathatsz a készleten lévő Fiat modellek közül:

Oldalainkon HTTP sütiket használunk, a jobb működésért. További információk