Az olasz szélsőjobboldali kormány részesedést vásárolhat a Stellantisban

2024.02.16
A Stellantis összetűzésbe került az olasz kormánnyal, amiért nem támogatja az elektromos járművek bevezetését, és nem támogatja a hazai gyártású Fiat és Alfa Romeo márkákat. Most azonban Olaszországi sajtóértesülésekből az derül ki, hogy nyitott a Stellantis abban, hogy az olasz kormány részesedést szerezzen a vállalatban.

Olaszországban találhatóak Európa legrégebbi, leginkább környezetszennyező autói, és a legalacsonyabb az elektromos járművek használati aránya is Európában. A kormány azonban ezen változtatni kíván – nem mintha sok választási lehetősége lenne, hiszen az EU klímatervének ettől függetlenül is ki kell kényszerítenie ezt a változást. Olaszország egymilliárd dollárt szeretne befektetni, hogy arra ösztönözze az embereket, cseréljék le gáz- vagy dízelüzemű autóikat elektromos autókra – ez azonban még nem történt meg, és még át kell esni egy jóváhagyási folyamaton is. A Stellantis vezérigazgatója, Carlos Tavares szerint ez így nem megfelelő a számukra.

Olaszország miniszterelnöke, Giorgia Meloni, a Fratelli d'Italia (Olasz testvérek) ultrakonzervatív populista párt tagja viszont bírálta a Stellantist, amiért a termelést alacsonyabb költségű országokba helyezi át, és ezzel kiszorította az olasz munkavállalókat a harcból, mivel az autóipar Olaszországban nehezen alkalmazkodik az elektromos járművekhez. Adolfo Urso olasz ipari miniszter azt mondta, hogy Olaszország követhetné a francia modellt, és szeretne részesedést szerezni a Stellantisban.



A Renault eközben már szembesült a saját problémáival, és éppen lemondta az Ampere elektromos autójának sokat hangoztatott IPO-ját. Noha a Stellantis franciaországi befolyása miatt semmilyen módon nem teheti meg a Renault átvételét, Tavares azt mondta az Automotive News Europe-nak, hogy az olcsóbb elektromos autók felé rohanás egyfajta „vérfürdő” lesz az autópiacon, és amikor a Renault megbotlik, ’nagyon darwinivá válik majd az egész’.

Az a tény, hogy a francia kormány most már 6%-os részesedéssel rendelkezik a Stellantisban, és képviselői vannak a cég igazgatótanácsában is, fájdalmasan érintette Olaszországot, amelynek jelenleg nincs semmilyen részesedése és nincsenek képviselői sem.

A Stellantis vezér - Tavares - azt mondta, hogy Olaszország olyan kevés pénzt költött eddig az elektromos járművek bevezetésére, hogy egyre inkább lemarad, és a tét nagyon nagy. Azt mondta: „A következmény az, hogy olyan termékeket veszítünk el Olaszországban, amelyeket le tudnánk gyártani. Már kilenc hónapos termelést vesztegettünk el Mirafioriban – az olaszországi torinói üzemben, amely a Fiat 500e-t gyártja”.

Eközben a Stellantis azt állítja, hogy kevés kormányzati támogatást lát a saját gyártású elektromos járművei, nevezetesen a Fiat 500e támogatásában. A mirafiori üzemben a közelmúltban ideiglenes elbocsátások is történtek az olasz kormány szerint „lelassult” kereslet miatt.

Az olasz kormány azt szeretné, ha a Stellantis az éves olaszországi gyártó kapacitását 1 millióra növelné, a tavalyi körülbelül 750 ezerről, amibe az autógyár állítólag már bele is egyezett. De ahhoz, hogy ez megtörténjen, valaminek végre történnie kellene.

Itt válogathatsz a jelenleg készleten lévő Fiat modellek közül:


Forrás: Electrek
Oldalainkon HTTP sütiket használunk, a jobb működésért. További információk