Alfa Romeo Tonale – hamarosan már PHEV verzióban is

2022.11.27
Az új, 2022-es Alfa Romeo Tonale megjelenése hihetetlenül fontos volt a márka számára, olyan versenytársakkal rendelkezik a piacon, mint pl. a BMW X1, az Audi Q3, vagy a Mercedes GLA.

A Tonale az első autó az Alfa Romeo évszázados történetében, amely felkarolta az elektromosítást. Habár várhatóan a közeljövőben is csak lágy-hibrid vagy plug-in hibrid hajtáslánccal lesz elérhető, ez azt jelenti, hogy támogatják az Alfa ambiciózus tervét, miszerint 2027-re csak elektromos márkákat hoznak forgalomba.



Ezek nagyon merész kijelentések a gyártó részéről, főképp ha figyelembe vesszük, hogy a Stelvio 2017-es piacra dobása előtt a vállalat még soha nem épített SUV modellt, és egészen a Tonale 2022. szeptemberi piacra dobásáig mindössze egy nem elektromos rásegítésű 2,9 literes V6-os volt benne az első számú opció.

Az idők azonban változnak! Az Alfa Romeo Spider közelgő új generációja várhatóan már tisztán elektromos hajtásláncot tartalmaz majd; a cég következő szuperautó-projektje búcsút int a márka ikonikus V6-os motorjának, és a Tonale legerősebb változatát már PHEV rendszer hajtja. A kérdés persze nyilvánvalóan a következő: a változás gyors üteme azt sugallja, hogy az Alfa szem elől tévesztette a gyökereit?

A Tonale 2022-es generációja

A Tonale az Európai piacon három féle hajtáslánccal (lesz) kapható, jelenleg már elérhető a márkakereskedőknél egy 1.6-os Mjet dízel (Ti) és két féle lágy-hibrid változat (Edizione Speciale és Veloce) és jövőre érkezik majd a konnektoros hibrid. A lágy-hibrid változatokban minimális módosítással ugyanaz a hibrid hajtáslánc belső égésű részét adó négyhengeres, másfél literes, közvetlen befecskendezéses és turbófeltöltős benzinmotor, mint a Jeep Renegade vagy a Jeep Compass esetében, s ami valójában a Fiat 500X modellfrissítésekor bemutatott 1,3 literes motor nagyobb lökettérfogatú változata. A lökettérfogat növelést nagyobb furattal és hosszabb lökettel érték el, ami közös, a hengerközepek távolsága (ez megegyezik, 77 mm).

Ebben a cikkünkben a „Ti” elnevezésű dízel változattal most nem foglalkozunk. A legolcsóbb „Edizione Speciale” modell alapfelszereltsége 18 colos könnyűfém keréktárcsákat, fényes fekete karosszériakészletet, parkolóérzékelőket, tolató kamerát, valamint Apple CarPlay-t és Android Auto-t is tartalmaz. A drágább Veloce specifikáció 19 hüvelykes keréktárcsákat, piros féknyergeket, biztonsági üveget és néhány extra alumínium borítást is tartalmaz.

A Tonale motorja és hajtáslánca

A Tonale modellekbe 130 és 160 lóerős motorokat építenek be, a csúcsnyomaték mindkettő esetében 240 Nm (1500/perc fordulaton). A kisebb teljesítményű motort megkerülőszelepes, a nagyobbat változó geometriájú turbó tölti, amit úgy vezérelnek, hogy a fordulatszám növekedésével tovább képes magasan tartani a nyomatékot, ebből adódik a többlet lóerő. A másfél literes motorok Olaszországban készülnek, az 1.3 literesek pedig Lengyelországban.



Egy féle sebességváltót kapcsolnak a 130 és a 160 lóerős motorokhoz, ugyanazt a fajtát, mint a két már említett Jeep modellnél – ami szintén költségcsökkentő hatású. A hétfokozatú, duplakuplungos váltót a Magna szállítja az Alfának.

A Tonale külseje

Ha ránézünk a Tonaléra, azonnal láthatjuk, hogy olasz tervezésről van szó. Az arányok, a domborulatok, az egyedi első-hátsó lámpák és az Alfa örökség részét képező könnyűfém felnik, mind egyértelműen jelzik a hovatartozást. Kívül, belül minden lehető és lehetetlen helyen feltűnik a márkanév vagy a márkaembléma.



Milyen érzés vezetni a 2022-es Tonale-t?

Az általános tapasztalat az, hogy pozitív élmény vezetni ezt a modellt. Ennek ellenére most kezdjük a rossz tulajdonságokkal, és szépen haladunk a jobbak felé.

A kormányzást erősen meg kell szokni! Mint minden Alfa modellt, ezt is hihetetlenül könnyú kezelni, de túl sok korrigálás kell kisebb sebességnél, pl. városon belül. Ennek eredményeként a kormányzás sokszor nagyon lazának tűnik.

A karosszérián körben MacPherson rugóstag felfüggesztést találhatunk, a sportos Veloce változatok pedig alapfelszereltségként trükkös, kétfokozatú aktív lengéscsillapítókkal készülnek. Igen kényelmesek, ha az autó normál üzemmódban működik, de dinamikus üzemmódban sokkal keményebbek, ami jobban megérződik az élesebb kanyarokban. A Veloce változatban (19 colos könnyűfém keréktárcsákkal kiegészítve) a lágyabb lengéscsillapító-beállítás jól védi az ütéseket, szinte megvédi az utasteret a rossz minőségű utak következményeitől.

Az olcsóbb alap változatok Koni-frekvenciás szelektív csillapítással rendelkeznek, amely hidraulikusan vált sportosról kényelmesre. Az Alfa arról híres, hogy jól ítéli meg passzív lengéscsillapítóinak beállításait – ez alól a Tonale sem kivétel.



Még egy utolsó szó a kényelemről. A lágy-hibrid hajtáslánc ördögien bonyolult természete azt jelenti, hogy néha több különböző hajtásláncként működhet, nem pedig egy összefüggő egységként. A leginkább észrevehető, amikor a városban mászkálunk – ha levesszük a gázt egy csomópontnál, majd hirtelen újra áramot kérünk, a Tonale ezért megbüntethet egy hirtelen magas fordulatszámmal és egy váratlan több fokozatot is átívelő sebességváltással. Ez tehát megnehezítheti az autó zökkenőmentes vezetését lassú sebességeknél.

A cég mérnökei a Tonale dinamikus fölényével büszkélkednek az X1-es ősriválisával szemben, részben a merev alvázmerevítésnek és a széles nyomtávnak köszönhetően. A cég azt is állítja, hogy az első és a hátsó tengely gyorsabban reagál a kanyarokban, mint az X1 esetében.

A Tonale igazán jó és gyors terepen. A kormányzás még mindig túl könnyű, de a közvetlensége nagyszerű a szűkebb és technikás utakon. A kanyarokban rendíthetetlenül kapaszkodik, és csodálatosan csillapítja az alulkormányzottságot. Az első tengely dinamikus nyomatékvektorral is rendelkezik, amely fékezi kanyarokban a belső kereket.

A PHEV modell esetében azt mondják a kormányzás még jobb lesz. Az alulkormányzottság szinte észrevehetetlen – amikor a gumiabroncsok kezdik a tapadást feladni, először a hátsó kerekek pörögnének ki. A hátsó tengelyen lévő villanymotornak köszönhetően azonban négykerék-hajtást is kap, és ennek köszönhetően az Alfa nyomatékvektorrendszere mind a négy keréken működik.

Milyen a Tonale kabinja?

Szép, legalábbis ránézésre. A dizájn stílusjegyei a gyönyörűen megvilágított sávtól a műszerfalon át a szokatlan, kerékre szerelt indítógombig és a lenyűgöző alumínium váltókapcsolókig. A vezetési pozíció divatosan magas, de a megemelt középkonzol beékelődése is sportos hangulatot varázsol az utastérbe.

A műanyagok egy része kissé közepes minőségű. A B-oszlopot megkarcolhatja a biztonsági öv csatja. A középkonzolon a hibrid rendszer és a parkolássegítő kapcsolója is meglehetősen olcsónak tűnik – de az új, 10,25 hüvelykes érintőképernyő pompásan néz ki. Nagyon gyorsan reagál, és akár az Amazon Alexához is csatlakoztatható, így otthonról ellenőrizhetjük például az autó üzemanyagszintjét is.



A hátsó ülésen utazóknak bőven van helyük a láb- és fejtérben, de az elöl ülők kissé szűknek találhatják a lábtereket (ezt nyúrtja sajnos az Alfa alapár). A lágy-hibrid modell csomagtartója azonban jó méretű, 500 literes – és ha a hátsó üléseket is lehajtjuk, ez a szám 1550 literre nő. Ez 50 literrel több, mint a Volvo XC40-é, és csak 40 literrel kevesebb, mint a BMW X1 csomagtartó mérete.



Fontos még néhány gondolatot megemlíteni a Tonale hangulatvilágításáról is. A Tonaléban nem a minden más gyártó által használt megoldást alkalmazzák. Az Alfa tervezői, azt eszelték ki, hogy a választott színű fény a műszerfal mintás műanyagbetétjén keresztül kezd el sejtelmesen tündökölni.

Műszerfal, Infotainment rendszer

A digitális műszeregységben a két kerek műszer képe éppúgy többféleképpen változtatható (a jobboldali bajuszkapcsoló végének a nyomkodásával), mint a kettő közötti mezőn megjelenő kijelzés. Itt a hibrid rendszer pillanatnyi működési állapotán és néhány állapotjelzőn (vízhőfok, gázadás, vagy fékezés mértéke stb.) kívül az oldal és a hosszirányú gyorsulás mértéke is kiiratható.



A középső, 26 centi képátlójú érintőképernyő igen modern, mindent tud, amit a mai vásárlók elvárhatnak, a navigációtól kezdve az első és hátsó kamerán keresztül a 360 fokos kamerarendszerig. A képernyő képe éles, gyorsan veszi az utasításokat és viszonylag gyorsan kiismerhető. Ami picit ellentmondás, hogy amit a klímán szokás kezelni (hőmérséklet, stb.) külön gombot kapott, az ülésfűtés-szellőzésnek pl. már nem jutott hely közötte, ezek csak az érintőképernyőről kapcsolhatóak. Van viszont vezeték nélküli mobiltöltés, Tonale alkalmazás mobilra, AndroidAutó és AppleCarplay sőt még Alexa alapú beszédfelismerés is.



Mit tartogat számunkra az új Tonale PHEV?

Ha arra számítunk, hogy a Tonale új elektromos motorjai ugyanolyan karakterisztikát mutatnak, mint az Alfa Romeo régi TwinSpark egységei, akkor biztosan csalódni fogunk. Modern mércével mérve azonban egyáltalán nem rosszak. A legolcsóbb változat most a piacon egy 158 lóerős 1,5 literes benzines-hibrid egység, hétfokozatú automata váltóval és 20 lóerős villanymotorral kiegészítve.



Okos technológiával szerelték fel, mint például a kettős változtatható szelepvezérlés és a változó geometriájú turbófeltöltő, amelyek megváltoztatják a légáramlás sebességét a bemeneti házon keresztül, hogy a motor gyorsabban reagáljon alacsonyabb fordulatszámon. Az elektromos motor nyomatékától az autó teljes gázon meglehetősen élénk lesz.

A Tonale hibrid rendszerének van egy másik trükkje is. Ellentétben lágy-hibrid riválisaival, csak elektromos energiával képes meghajtani az autót. Előre billeg a sorban, és alacsony sebességgel manőverezhet anélkül, hogy a belsőégésű motort igénybe vennéml, ami egy igen ügyes trükk.

A cég szerint a Tonale 44,8 és 49,6 mpg között teljesít a WLTP-tesztadatok szerint, a CO2-kibocsátás pedig 130-144 g/km között mozog. Összehasonlításképpen, egy BMW X1 18i akár 44,8 mpg-vel és 142–146 g/km CO2-kibocsátással rendelkezik – és majdnem egy másodperccel lassabb a 0–100 km/h sprintben.

A PHEV rendszer jobb?

Úgy számolunk, hogy igen. Az eddigi infók alapján az már kimondható, hogy a PHEV simábban fut, mint a lágy-hibrid változat, és finomabban kezeli az elektromos és az égési teljesítmény közötti váltást is. Még mindig van egy kis tétovázás a benzinmotorban, ha sok erőt kérünk országúton vagy terepen, de összességében sokkal csiszoltabb.

Mindezen túl a Tonale PHEV sokkal gyorsabb is. A rendszer egy turbófeltöltős, 1,3 literes, négyhengeres benzinmotorból áll, amely az első kerekeket hajtja, és egy villanymotort, amely a hátsó kerekek hajtásáért felel, 276 lóerős együttes teljesítménnyel és 6,2 másodperces 0–100 km/óra sebességre történő gyorsulással. Azért ez nem annyira ijesztő, de elég ahhoz, hogy igazán szórakoztató legyen.

Az Alfa azt állítja, hogy a Tonale PHEV akár 69 kW-tal körülbelül 72 kilométert képes megtenni pusztán elektromos meghajtással, ami jóval megelőzi a Volvo 46 km-es értékét a plug-in hibrid hajtású XC40 esetében. Az akkumulátor egy 15,5 kWh-s egység, amelynek újratöltéséhez mindössze 2,5 órára van szükség, ez az autó beépített 7,4 kW-os töltőjével megoldható, amely szintén jobb, mint pl. a Volvóé.

Összefoglalás, értékelés

Az Alfa Romeo Tonale csinos, praktikus és megfelelően összerakott. Biztonsági berendezésekkel is fel lett szerelve, és olyan infotainment rendszerrel rendelkezik, amely ugyanolyan jó, mint az olyan riválisoké, mint a BMW, az Audi és a Mercedes. Egy igazi Alfához hasonlóan nagyszerű élmény gyorsan vezetni.

Két fontos gondolatunk is van az autóval kapcsolatban. A lágy-hibrid hajtáslánc valóban hagy némi kívánnivalót, mert rángathatja a kocsit. Gyanítjuk, hogy ez nagyrészt kalibrációs probléma, de rontja az alacsony sebességű vezethetőséget. A kormányzás is masszívan túlzottan rásegített, és lágy mozgatásokra alig reagál.



Az előbbi problémát várhatóan az erősebb, 276 lóerős konnektorról tölthető hibrid hajtáslánc választásával orvosolhatjuk – az utóbbi probléma pedig némileg javul a sebesség növelésével. Ne hagyjuk azonban, hogy ezek a rossz dolgok elriasszanak bennünket. A Tonale egy leheletnyi friss levegő a stagnáló kompakt, prémium SUV-szegmensben, és továbbra is úgy gondoljuk, hogy minden alkalommal meg fog bennünket mosolyogtatni, amikor vezetjük.

Ha megnézzük az Alfa múltját, a Mito és a Giulietta nem ragadták meg igazán a márka híveit. Igaz, a kiváló vezethetőségével a Giulia már bejött az Alfa rajongóknak miközben a típus ára igencsak megüti a német riválisokét, kijelenthetjük, hogy a Tonale sem olcsó. A gazdagon felszerelt, 150 lóerős bemutatkozó modell, az Edizione Speciale már felszereltségtől függően 17-18 millió Forintért elvihető pl. az Autócentrum Szabó Csoportnál, csakhogy ezért egy olyan egyedi megjelenésű, jól vezethető, modern fedélzeti rendszerekkel és szolgáltatásokkal ellátott, praktikus típust vásárolhatunk meg, amit érdemes megfontolni mindenkinek, akik kompakt kategóriás prémium SUV-val szeretnék meglepni magukat vagy családjukat az idei Karácsonyra.

A „Ti” modell 1,3-as MJET dízel motorral 19,5 millió Forintba kerül, míg a 160 lóerős 1,5-ös Veloce modell ára 20,5-21,8 millió Forint között mozog.

Itt válogathatsz a készleten lévő Alfa Romeo modellek közül:



Oldalainkon HTTP sütiket használunk, a jobb működésért. További információk