A torinói szörnyeteg: A sírból hoztak vissza egy 1911-es gyártmányú Fiat S76-ot

2023.10.25
A Fiat 1911-ben gyártott modellje egy igazán kolosszális modell, 28,4 literes négyhengeres motorral rendelkezik, amellyel Carl Benz 209 km/h-s szárazföldi sebességrekordját próbálták meg felülmúlni.

Az S76-os tehát egy gigantikus méretű négyhengeres – repülőgépmotorból adaptált – erőgéppel rendelkezik, és közel 300 lóerőt ad le, ami a mai mércével mérve is figyelemreméltó. Érdemes megemlíteni az ugyanebben az évben gyártott Ford T-Modelt, amely viszont mindössze csak 20 lóerős volt.

A komoly erőforrás mellett az S76-os egy áramvonalas, bár magas karosszériára támaszkodott, hogy elérje a végsebességet. Bár a karosszériát a tömeg csökkentése érdekében a lehető legvékonyabbra készítették, a versenyautó így is meglehetősen nehéz lett. Az alváz nagyon egyszerű volt, tömör tengelyekkel elöl és hátul, lánchajtással és félelmetes módon csak a hátsó tengelyre szereltek fékeket.



A „Torinoi szörnyeteg” becenevet az olasz város után kapta, ahol építették, az is érdekes, hogy mindösszesen csak kettőt gyártottak le ebből a modellból. Az egyiket a gyártó megtartotta, a másodikat pedig egy jómódú orosz hercegnek adták el, aki felbérelt egy Pietro Bordino nevű olasz versenyzőt, hogy kísérletet tegyen a szárazföldi sebességrekord felállítására. Állítólag az S76 nagyon bizonytalanul futott 140 km/h feletti sebességnél, így Bordino nem kísérletezett tovább. A herceg ezután felbérelte Arthur Duray amerikai sofőrt, hogy életét és testi épségét kockáztatva próbálja meg felállítani a rekordot. Duray 220 km/h-t ért el egyszer vele, de ezt sajnos soha sem sikerült hivatalossá tenni.

A szárazföldi sebességrekord kísérleteket követően ennek az S76-osnak a sorsa több évtizeden keresztül homályos volt, mígnem 2003-ban egy brit autógyűjtő, Duncan Pittaway valahogy megszerezte. A modell egy nagyon fontos darabja azonban hiányzott: ez pedig a motorja volt. Szerencsére Duncan megtalálta az első S76-os autó motorját, amelyet a Fiat valamikor szétszerelt, még az első világháború után. Miután az alvázat és a motort újra egyesítették, hosszadalmas helyreállítás kezdődött, a karosszériát és a motort az eredeti Fiat tervrajzokból és néhány korabeli fényképből kiolvasott specifikációk szerint építették újra.

Helyreállítása óta a torinói szörnyeteg számos történelmi kiállításon vett már részt, köztük a rangos angliai Goodwood Festival of Speed-en is.

Az S76 történetének újabb és váratlan fordulataként egy olasz múzeum azt állítja, hogy a hatalmas, 28,4 literes erőforrás a torinói politechnikum "Antonio Capetti gyűjteményének" része volt, és csak kölcsönadták, nem pedig eladták az angol gyűjtőnek. A múzeum illetékesei szerint az angol Úriember által később visszaadott motor csak egy utángyártott hamisítvány volt, amelyből hiányoztak az eredeti alkatrészek. Függetlenül attól, hogy a követelésnek van-e valóságalapja, vagy nincs, biztosak lehetünk benne, hogy a torinói szörnyeteg a közeljövőben nem fog visszatérni Olaszországba, mert a tulajdonosa attól tart, hogy a hatóságok azonnal elkoboznák, a jogi eljárás rendezésének a végéig.

Kapcsolódó videó:



Itt válogathatsz a jelenleg készleten lévő Fiat modellek közül:


Forrás: Slash Gear
Oldalainkon HTTP sütiket használunk, a jobb működésért. További információk