A Stellantis bírálja Olaszországot, amiért az országban nem támogatják az elektromos autókat, és ezzel veszélybe kerülhet a Fiat márka jövője

2024.02.01
Olaszországban az elektromos járművezető olyan ritka, mint a fehér holló. A Stellantis vezérigazgatója, Carlos Tarvares azt mondja, hogy a kormánynak többet, sokkal többet kellene tennie annak érdekében, hogy népszerűsítse az elektromos járműveket az országban.

Olaszországban jelenleg mindössze 4 százalék az elektromos járművek aránya – írja az Automotive News Europe a legutóbbi cikkében. Európán belül Olaszország rendelkezik a legrégebbi, leginkább környezetszennyező autókkal, és jelentős lemaradásban van a többi európai ország mögött az elektromos járművek elterjedésébenis. Gyakorlatilag egyáltalán nem létezik az országban semmilyen ösztönző program az arányok javítása érdekében.

Most mégis úgy tűnik, hogy Olaszország igyekszik ezen változtatni, egy 1 milliárd dolláros befektetés erejéig, hogy az embereket arra ösztönözzék, gázüzemű vagy dízelmotoros autóikat cseréljék le elektromosra, vagy legalább hibridre.

Olaszország sokkal kevesebb pénzt költ az elektromos járművek támogatására, mint bármely más nagyobb európai ország.” – mondta Tavares. Összehasonlításképpen: a német kormány 2016 óta összesen 9,5 milliárd eurót költött a program keretében körülbelül 2,1 millió elektromos járműre, mielőtt decemberben befejezték volna az országban ezt a programot.

A következmény pedig az, hogy elveszítjük azokat a termékeket Olaszországban, amelyeket le is tudnánk gyártani. Már kilenc hónanyi termelést vesztegettünk el Mirafioriban.” – tette hozzá Tavares.

A Stellantis az elmúlt kilenc hónapban folyamatosan puhította az olasz kormányt, hogy támogassa az elektromos járművek értékesítését.” – mondta Tavares.

Eközben a Stellantis csekély kormányzati támogatást tapasztalt a saját gyártású elektromos autója, nevezetesen a Fiat 500 támogatásával összefüggésben. A Mirafioriban található üzemben a közelmúltban ideiglenes elbocsátások is történtek a „lelassult kereslet” miatt.

Ráadásul az olasz kormány azt is szeretné, ha a Stellantis a tavalyi 750 ezerről 1 millió járműre növelné éves olaszországi gyártását. Az Automotive News Europe jelentése szerint a Stellantis némi támogatást keres ennek a megvalósításához, csökkentve az energiaköltségeket és az elektromos járművek értékesítési ösztönzőit.



A Fiat a maga részéről egyébként nagyon durva évet zárt: 77 ezer darab 500E-t gyártottak a 2023 elején előre jelzett több mint 90 ezerhez képest. Európában már kapható és rendelhető a 2024-es 500E, az Egyesült Államokban pedig hamarosan elkezdődik az 500E – első körben a (RED) változat - értékesítése.

Olaszországban található Európa legrégebbi járműparkja – ismerte be az olasz kormány is. Az utakon még mindig legalább 11 millió Euro 3-as motorral felszerelt jármű közlekedik (vagyis, amelyik a 2001-ben meghatározott károsanyag-kibocsátási normákkal rendelkezik) vagy még ennél is alacsonyabb a környezetvédelmi besorolása. Az olasz ipari minisztérium azonban mérlegeli azt a tervet, hogy 930 millió eurót (1 milliárd dollárt) vonjon el máshonnan és használjon fel olyan csábító pénzügyi ösztönzőkre, amelyek a járművezetőket az elektromos autók felé terelnék.

Várhatóan most februárban fogják bemutatni ezt az ösztönzőt az autóipari képviselőknek. A tervek szerint 13 750 euró támogatást kapnának a 30 ezer eurónál alacsonyabb éves jövedelemmel rendelkező olasz állampolgárok, hogy végre lecserélhessék a régi Euro 2-es modelljeiket (amelyek még az 1997-ben megállapított károsanyag-kibocsátási szabványoknak felelnek meg) új elektromos autókra. Az Olaszországban gyártott elektromos autók még segíthetnek megfordítani a Fiat siralmas helyzetét az autópiacon.

Az új terv célja tehát az, hogy segítse az alacsony jövedelmű családokat az olaszországi elektromos járművek vásárlásában, hasonlóan a francia +made-in-France” ösztönzők által kínált csomagokhoz.

Eközben Olaszországban felpörögtek az eladások, az új autók regisztrációja tavaly 19%-kal 1,57 millióra ugrott. Az Electromaps szerint azonban továbbra is a benzines autók vezetnek, több mint 29%-os piaci részesedést szerezve. A BEV-ek piaci részesedése még mindig csak 3,9%, szemben a PHEV-ek 4,2%-os arányával ugyanebben az időszakban.

Itt válogathatsz a jelenleg készleten lévő Fiat modellek közül:


Forrás: Electrek
Oldalainkon HTTP sütiket használunk, a jobb működésért. További információk