A Fiat mindössze 605 autót adott el az Egyesült Államokban 2023-ban

2024.01.21
Ha eddig azt gondoltad volna, hogy a Dodge és a Chrysler márkákból értékesítik a legkevesebbet az USA-ban, akkor tévedtél. A Fiat még ezt a két márkát is alulmúlta 2023-ban. A Fiat most azt reméli, hogy a 2024-es 500e EV eladásai visszahozzák a márkát a sírból.

A Fiat olyan kevés autót adott el tavaly az Egyesült Államokban, hogy a Stellantis komolyan elgondolkodott azon, egyáltalán megéri-e ezen a piacon továbbra is erőltetni.

A 2024-as Fiat 500e

A márka mindösszesen 605 autót értékesített az Egyesült Államokban 2023-ban. Ez nem elírás, pontosan 605 (!) autót jelent az egész évben. Sőt néhány további mérőszám még tovább árnyalja ezt a képet. Ez a 605 autó 357 kereskedőn keresztül került értékesítésre, és a 605 autó között 51 olyan modell is volt, amelyet már nem is gyártanak: 16 db. Fiat 500-as, 7 db. Fiat 500L és 28 db. Fiat 124 Spider.

Hogy még jobban beledöfjük az alacsony eladások tényébe a késünket, ez a 605 db-os eladás 34 százalékos visszaesést is jelent 2022-hez képest, amikor is 915 Fiat modellt adtak el. Mi történhetett Észak-Amerikában ezzel a márkával? Nos a Fiat 2011-ben az 500-assal egyszer már visszahozta a márkát a sírból az Egyesült Államokban, de akkor is csak Kaliforniában ugrott meg jelentősen az értékesítés. Úgy tűnt, hogy a Fiat sok mindent nem újított a következő években, 2015-ben is csak a Fiat 500-as különböző változataival bővítette a modell választékot a megnyújtott 500L-lel és az 500X crossoverrel. Aztán 2016-ban behozta a 124 Spider-t „Miata” márkajelzéssel (az eredeti Spider modellt 1968-tól egészen a ’80-as évek elejéig árulták az Egyesült Államokban).

Az idő előrehaladtával a márka tervei megváltoztak. Az 500-as forgalmazását a 2019-es modellévben teljesen megszüntették, az 500L és a 124 Spider szállításait a következő évben állították le. 2020-ban egy új 500-ast vezettek be, de csak Európában, és ekkor néhányan azon töprengtek, hogy megjelenik-e az USA-ban vagy sem. 2022 végéig semmit sem jelentettek be, amikor a Stellantis végre hivatalosan is bejelentette, hogy az 500e a 2024-es modellévre visszatér az Egyesült Államokba.

Olivier François, a Fiat vezérigazgatója csak ezután tette egyértelműbbé a márka terveit. Eszerint az 500X forgalmazását a jelenlegi kifutását követően megszüntetik, és hogy ezt követően kizárólag csak az 500e lesz az egyetlen forgalomban lévő Fiat modell az Egyesült Államokban. „A Fiat az 500-as, nincs más autó. Nagyon világos tervem van, hogy ne forgalmazzunk mást, mint az 500-ast.” – mondta François a Car And Driver-nek.

A 2018-as Fiat 500L

François azt is kifejtette, hogy a márka jövője az Egyesült Államok területén belül az, hogy tanulási lehetőségként szolgáljon a Stellantis anyavállalat számára, mivel az elektromos járművekre való átálláshoz jó támpontot adhat. A digitális értékesítéssel, a havi előfizetéses szolgáltatásokkal, a korlátozott kiadású speciális modellekkel és még egy autómegosztó szolgáltatással való kísérletezés mind mind új lehetőségeket kínálhat a Fiat számára, az 500e modell 2024-es forgalomba kerülése mellett.

Bármit is tervez a Stellantis a Fiattal a jövőben az USA-ban, kíváncsian várjuk, meddig tudja a cég életképesen tartani az Egyesült Államokban ezt a márkát, azt is figyelembe véve, hogy jelenleg kevesebbet adnak el belőle, mint az olyan ultraluxusautó-gyártók modelljeiből, mint pl. a Rolls-Royce, vagy a Ferrari.

Itt válogathatsz a jelenleg készleten lévő Fiat modellek közül:


Forrás: Jalopnik / Car & Driver
Oldalainkon HTTP sütiket használunk, a jobb működésért. További információk